Polský tisk o novém albu Inner Spaces

24. březen 2011

Studia mladých českých jazzmanů v Polsku mají svůj první „hmatatelný“ výsledek v podobě CD. Album česko-polské skupiny Inner Spaces vyšlo jako příloha renomovaného polského jazzového měsíčníku Jazz Forum. V této souvislosti časopis pořídil pro své březnové vydání rozhovor s trumpetistkou Štěpánkou Balcarovou.

Kvinteto Inner Spaces vzniklo na Jazzové akademii v Katovicích, kde v roce 2009 všichni jeho členové studovali. Saxofonista Luboš Soukup a pianista Vít Křišťan poté odjeli na studijní pobyt v Dánsku, ale kontakt s polskou kapelou udržují i nadále. Vedle Balcarové, která kapelu založila, ji dále tvoří Poláci Max Mucha (basa) a Grzegorz Masłowski (bicí).

Jak říká trumpetistka, skupina „svojí tvorbou propojuje dlouholetou polskou jazzovou tradici s českou, jsou zde slyšitelné vlivy soudobého evropského jazzu, ale také odkazy na hudbu klasickou nebo folklórní.“ Album, které bude jinak dostupné hlavně na koncertech kapely, bylo pokřtěno v pražském klubu Jazz Dock 23. března. Tam Innes Spaces zavítali v rámci miniturné, které dále pokračuje v Trutnově, Berlíně a Wroclawi.

Jak řekl již dříve pro Český rozhlas Luboš Soukup, vydání desky na velkém polském trhu má pro skupinu velký význam: „Je to výborná propagace kapely, protože se tak deska dostane snadno do rukou lidí, kteří se o jazz zajímají. Mezi ně patří i majitelé klubů a organizátoři festivalů. Věřím, že to bude mít pozitivní vliv na naše budoucí směřování na polské scéně, kde již kapela uspěla v některých soutěžích.“

02215788.jpeg

Poslechněte si ukázky z nového alba Inner Spaces:

Rozhovor, který s Balcarovou pro Jazz Forum vedla Monika Okrój, se týkal hlavně studií v Polsku a úspěchů v tamních jazzových soutěžích. Balcarová, která v Katovicích studuje pod vedením předního trumpetisty Piotra Wojtasika, se však zmiňuje i o rozdílech v českých a polských reáliích:

Jaké jsou výhody a nevýhody polsko-české spolupráce? Protože jde o mezinárodní seskupení, je na něm vždy něco originálního a zajímavého, co mě přitahuje. Daří se nám získávat podporu ze strany různých institucí, díky kterým jsme hráli například v Bulharsku, měli jsme finance na projekty, na dopravu. Obtíže jsou spojené hlavně s přepravou. Já třeba bydlím v Plzni, což je 10 hodin vlakem do Katovic.

Už jste se setkala s polskými muzikanty v klubech, na univerzitě. Cítíte nějaký rozdíl – mentální, kulturní, v přístupu k výuce a jazzu? V Polsku se obecně soustředí větší pozornost na jazzovou tradici, učíme se bebop a takový „opravdový jazz“. Myslím, že v Česku lidé ponejvíce postrádají tyto základy, protože u nás je nikdo neučí na takové úrovni jako v Polsku. To je jeden z hlavních důvodů, proč jsem přijela do Polska, cítila jsem rezervy ve svém hraní. Na druhé straně Češi jsou o trochu kreativnější, nebojí se nových nápadů a výzev.

02292397.jpeg

Odvaha tvořit… Přesně tak. Když jsem přišla do Polska, byla jsem překvapena, že v Katovicích funguje tak málo kapel, které by aktivně hrály. Je tu kvarteto Jarka Bothury, Jasia Malechy, Biotone – trochu málo kapel na univerzitě, kde je přece tolik muzikantů! V Praze vzniká hodně skupin, každý hraje s každým, třeba ani nehrají tak dobře, ale snaží se hledat sami sebe.

Celý rozhovor se Štěpánkou Balcarovou (v polštině) naleznete zde.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová