Polští Pink Freud odehrají v Praze dva neobvyklé koncerty

10. říjen 2013

Polská čtveřice Pink Freud patří k předním jménům neortodoxního polského jazzu. V Praze nyní vystoupí po sedmi letech, a to hned na dvou neobvyklých koncertech.

Pink Freud vzešli z kvasu tzv. yassové scény v polském Gdaňsku (1998). Tím lze vysvětlit, proč se ani po tolika letech od svého vzniku nenechávají svazovat žánry. Jejich hudba sice vychází z jazzu, ale směřuje za hranice tradičních forem improvizace a směle absorbuje prvky přicházející z punku, rocku, či drum'n bass. Kapela založená bohémským basistou Wojtekem Mazolewskim navíc nepostrádá odvahu, lehkost a ironii při zacházení s žánrem v zemi, jejíž hlavní jazzový proud je poměrně ortodoxní.

Na pozvání Polského institutu kapela zahraje v Praze na dvou koncertech. První z nich se odehraje v rámci hudebně-filmového cyklu Cinegoga, který uvádí již pátým rokem Židovské muzeum. Kapela Pink Freud zde doprovodí uvedení jednoho z nejpozoruhodnějších děl polské meziválečné kinematografie Silný člověk – temně laděného němého snímku s detektivní zápletkou.

Jeho autorem je filmový a divadelní režisér Henryk Szaro (1900–1942), jenž byl jednou ze stěžejních tvůrčích osobností polské meziválečné kinematografie. Spojení s Pink Freud přitom není náhodné – skupina svou hudbu ve spojení se Szarovým filmem uvedla v premiéře už v roce 2011 v londýnském Barbicanu. Pražské představení se uskuteční 15. října ve Španělské synagoze.

Ukázka z koncertu:



Svůj běžný koncertní program pak Pink Freud odehrají o den později, 16. října v pražském klubu Jazz Dock. Zde představí repertoár ze svého posledního alba Horse & Power (2012), a také hudbu inspirovanou kultovní knihou a sci-fi filmem Blade Runner.

Na zmiňovaném posledním CD Pink Freud upouští od předešlého okouzlení elektronikou a s ryze akustickými prostředky se častěji pouštějí do volně improvizačních ploch. Zároveň se ale vrací k jednodušším a zapamatovatelným melodiím, jež byly jejich znakem již v předešlém období, a často jim dávají vyniknout na pozadí velmi výrazné funky rytmiky s dominantní rolí Mazolewského baskytary.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio