RGG – Szymanowski

1. červenec 2013

Polské trio RGG u nás není neznámé. Před lety vystupovalo po českých klubech často v sérii Jazz do regionů. Jejich novinku „Szymanowski“ jsme zvolili Albem týdne.

Dalo by se říci, že pianové trio je samostatnou jazzovou disciplínou: má velmi dlouho budovanou tradici a zejména pro klavíristy se stává oborem, v němž s konečnou platností dokazují své hudební kvality. Předpokladem dobře fungujícího pianového tria je stálost, nebo lépe ustálenost sestavy – dlouhodobě budované souznění a až telepatické napojení všech zúčastněných.

Trio RGG tyto předpoklady zajisté splňuje, počátky jejich spolupráce lze vystopovat v roce 2001, kdy se jeho členové setkali na jazzové akademii v polských Katovicích. Kapela hrající křehký akustický jazz „skandinávské školy“ si brzy získala popularitu a mnohá ocenění. Alchymii jejich souhry dokumentuje pět jejich dosavadních alb. Co se však stane, když v pianovém triu vyměníte pianistu?

Ano, přesně to se stalo RGG – kapela sice stále nese tentýž název (zkratku původního personálního obsazení), ale zakládajícího člena skupiny, pianistu Przemysława Raminiaka, vystřídal mladičký Lukasz Ojdana (22), kterého bubeník kapely poznal při výuce na jedné varšavské škole. V případě natolik ustálené sestavy (v rytmice setrvávají Maciej Garbowski ‒ kontrabas a Krzysztof Gradziuk ‒ bicí) se neubráníme srovnávání: jakkoli komplementární mohou být role v pianovém triu, právě od pianisty v něm čekáme největší vliv na výsledný hudební tvar.

Poslechněte si ukázky z nového alba:

 

Pro RGG je typická tematická výstavba alba, ucelený konceptuální rámec. Nejinak je tomu zde. Jestliže pro polské jazzmany bývá takřka povinností zpracovat tvorbu Frederica Chopina, o ostatních vážnohudebních skladatelích to tak úplně neplatí. Nová deska je poctou výrazné postavě polského impresionismu a modernismu, skladateli Karolu Szymanowskemu. Tvorba autora počátku 20. století se zálibou v polském folklóru je tu zpracována svěžím a neortodoxním přístupem k věci; devět Szymanowského původních kompozic doplňují tři tituly basisty Macieje Garbowskeho a jedna skupinová improvizace.

V souvislosti s RGG se často mluví o „evropském jazzovém idiomu“ nebo „škole ECM“. Ačkoli jde o novinářské zkratky či stereotypy, k přiblížení tvorby tohoto polského tria rozhodně pomohou. Je pro ně typický ústup od tradičně pulsujícího swingu i schematického sledu témat a sól. Ústředním principem je kolektivní improvizace a imponující práce s barvou – nejen zpoza klavíru, ale i basy a bicích.

Jak říká nový pianista Lukasz Ojdana, nejtěžší při přípravě nového alba byla úprava Szymanowského, většinou původně čistě klavírních skladeb do nového triového kontextu. „Vyžadovalo to jisté úsilí a čas; udělat to tak, abychom nezničili Szymanowského kompoziční jazyk a zároveň se posunuli někam dále,“ vysvětluje Ojdana.

02916724.png

Zdá se, že se to povedlo a Szymanowsky by měl z jejich jazzového zpracování radost. Není to hudba vypjaté expresivity, ale imprese barev a pocitů. Jako již v minulosti i tady RGG dokazují, že nejúčinnějším prostředkem hudebního vyjádření může být paradoxně ticho – je to skutečně hudba (významuplných) pauz a brilantní drobnokresby. Která sice nemusí vyhovovat každému a za každé situace, ale rozhodně je čas, aby se o ní vědělo i za hranicemi Polska.

RGG – Szymanowski

Lukasz Ojdana ‒ piano Maciej Garbowski ‒ kontrabas Krzysztof Gradziuk ‒ bicí

Label: Fonografika, 2013

www.rggtrio.com

Album týdne je programový blok ve vysílání stanice Český rozhlas Jazz. Ukázky z vybraných CD vysílá ČRo Jazz pravidelně každý den od pondělí do neděle vždy v 11:00 a 19:00. Album týdne vybírá redakce s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci. Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních nahrávek.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.