Silný jazzový rok 2020: čtěte první díl ankety hudebních publicistů

19. leden 2021

Stanice Český rozhlas Jazz i letos oslovila odborníky z řad hudebních publicistů a promotérů a zeptala se jich, které české jazzové desky vydané v uplynulém roce je nejvíce zaujaly. Čtěte první část ankety!

Oslovené osobnosti měly volit nejlépe jedno dle svého úsudku nejlepší album z těch, která vyšla v roce 2020 a na nichž se podíleli čeští jazzoví hudebníci. Nakonec většina oslovených uvedla nahrávek více. A jejich komentáře, jejichž první část vám dnes přinášíme, dokládají, že rok 2020 byl na český jazz velmi silný.

Vladimír Kouřil (hudební publicista) 

Dust in the Groove – Dust in the Groove

Ač straight ahead jazz předkládá posluchačům řadu zajímavých nahrávek, nad jeho rámec hledám pro nejvyšší příčku hudbu vybočující, kompozičně a aranžérsky hledající, současně netrpící neposlouchatelností. Proto volím letos kapelu Radima Hanouska.

Concept Art Orchestra – 100 Years

Čtěte také

Soustavná práce orchestru a spolupráce s Prague Six se projevuje slyšitelně na koncertech i nahrávkách. Jako přímý, za normalizace i aktivní účastník dekád hudebně zobrazených v Partech 03–06 navíc oceňuji slyšitelně projevený politický názor, což samo o sobě je v našem jazzu pozoruhodnou událostí.

Karel Růžička – Garden of Silence

Na třetí místo povyšuji Růžičkovu nahrávku, která vedle zřejmých kvalit skladatelských a hráčských se stává oprávněným pomníkem výrazné osobnosti historie našeho moderního jazzu, její invence a schopnosti napsat zdařilá melodická témata. Nelze opomenout ani Růžičkovu práci pedagogickou.

Karel Růžička u klavíru

Maxmilian Wittmann (ČRo Brno) 

Po úvaze vybírám následující tři alba:

B Side Band: Missa Jazz

Nikol Bóková: Unravel

Cotatcha Orchestra: Bigbandová elektronika

Mým favoritem č. 1 je Missa Jazz. B-Side Band, rozšířený o Komorní orchestr Brno a pěvecký sbor Ars Brunesis, se ujal interpretačně náročného, nadčasového díla z pera brněnského trumpetisty a skladatele Jaromíra Hniličky, a nadále tak pečuje o odkaz brněnského jazzu. Pozoruhodný, velmi zdařilý výsledek může mít ovšem významný celosvětový ohlas!

Nikol Bóková

Jiří Švéda (JazzBrno.cz, Jazz do regionů)

B/Y Organism – The New Beginning 

Purple is the Color – Epic 

Tomáš Liška & Invisible World – Hope 

Jsem velmi zvědav, jak se podaří obnovit po odeznění epidemie klubové hraní a jak moc (či málo) budou posluchači natěšení na jazz a příbuzné žánry. Jsem mírný pesimista, ale budu se velmi rád mýlit.

Jan Hocek (Jazzport, HIS Voice) 

Bylo těžké sestavit první trojku, a tak jsem si to „zjednodušil“ a dal přednost velkým formacím. Jejich existenci totiž v současnosti považuji za malý zázrak… A vlastně jsem zjistil, jak letos triumfovalo Brno!

Čtěte také

V oné trojici nesmí samozřejmě chybět jedinečný projekt Bigbandová elektronika a Cotatcha Orchestra. Elektronika je zde mistrně dávkovaným kořením, nikoli hlavním prostředkem k dosažení samoúčelné progresivity. 

Divergent Connections Orchestra a Scores 6–9. Na Pavla Zlámala mám slabost, to se přiznám bez mučení… Zdálo by se, že svou hudbu nebere vážně, ale opak je pravdou. Udržuje si ale nadhled, který získává na vrcholu tvůrčího nutkání, a odtud se pak vrhá v extázi dolů do procesu bezprostřední, nefalšované tvorby. Strhává tak i ostatní a ždíme z nich to nejlepší!

Čtěte také

A konečně debut souboru Radima Hanouska Dust In The Groove, protože vyžaduje ten nejsoustředěnější poslech, totální ponor, jinak uši posluchačovy budou drásat hlavně ostny, hudba jsoucí proti srsti. A to v dnešní povrchní době jen a jen vítám!

Tomáš S. Polívka (hudební publicista) 

Na první, druhou a třetí dobrou mě napadají alba Freetown Quartet – Christiania, protože krom invenční muziky zachycuje koncertní energii, která nám v uplynulém roce tolik chyběla.

Čtěte také

B/Y Organism – The New Beginning, kde se podařilo vytvořit z varhanního tria svěží a současnou, značně nadžánrovou sestavu. A Concept Art Orchestra, protože 100 Years zahrnuje vedle nesporně kvalitní kompoziční a interpretační práce také výrazný společenský aspekt. A rovnou je mi líto, že lze hlasovat pouze pro tři alba, protože v těsné návaznosti se hlásí o pozornost Cotatcha Orchestra s Bigbandovou elektronikou, Tomáš Liška & Invisible World s Hope, debut The Track Inspection atd.

autor: Milan Tesař
Spustit audio