Concept Art Orchestra: Sto let Československa v unikátní jazzové suitě

1. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Concept Art Orchestra

Úspěšný český big band Concept Art Orchestra je již dobře etablovaným souborem na domácí scéně a po vánočním albu z roku 2018 si troufl na další výzvu v podobě ucelené historizující suity. Poslechněte si lednový Rozhovor měsíce.

Pod vedením dirigentky a trumpetistky Štěpánky Balcarové se tvůrčí skupina „Pražská šestka“ rozhodla zkomponovat album k jubilejnímu výročí vzniku Československa a výsledkem je šestidílná suita 100 Years. Pozvání k rozhovoru, ve kterém jsme probrali mimo jiné rozdělení rolí v souboru, výzvy během natáčení nebo zapojení Erika Taberyho, přijal i pianista Martin Brunner.

Rozsáhlá suita tematizuje různá období dějin našeho státu. Štěpánka Balcarová, Jan Jirucha, Luboš Soukup, Martin Brunner, Tomáš Sýkora a Vít Křišťan, každý z nich jako autor jedné z šesti vět, využívají všech možností a barev nástrojového obsazení, které bigband nabízí, obohaceného o netradiční nástroje jako Martenotovy vlny, akordeon, nebo zvonkohru a citlivě zapojují také hudební odkazy a dobové projevy státníků v podobě samplů a citací. 

Suita je výjimečná svým rozsahem, žánrovým zasazením na pomezí jazzu a vážné hudby, programním zaměřením, jakož i tím, že se na ní postupně podílelo více skladatelů, každý z nich se znalostí předchozích vět, aby byla zaručena vzájemná provázanost.

„Každý další skladatel měl tu práci o něco těžší, protože musel proposlouchat to, co napsali ti před ním a reagovat na ně,“ říká dirigentka big bandu Štěpánka Balcarová, která dodává: „Já jsem tehdy byla zrovna těhotná, a proto jsem si vzala hned první skladbu, abych to všechno stihla.“ (smích)

Deprese i naděje

Vystihnout ducha normalizačního období si vzal za úkol skladatel a pianista Martin Brunner: 

„Když jsem přemýšlel jak to pojmout, tak jedna věc byla nálada, která měla být pochmurná a měla z ní být cítit rezignovanost. Vedle toho jsem chtěl přidat i nějaký externí prvek, čímž jsem se inspiroval u kolegy Luboše Soukupa. Došlo mi, že by takoví The Plastic People of the Universe mohli dobře reprezentovat odpor a underground. Vzal jsem si dva motivy z jejich písniček a z nich je složená celá skladba,“ říká Brunner.

Martin Brunner

Speciálním hostem ve čtvrté větě, věnované období normalizace a vycházející z motivu písně Plastic People of the Universe, je saxofonista Vratislav Brabenec.

Značnou oporou alba jsou citáty. Ať už inspirativní projev Tomáše Garrigua Masaryka, který desku otevírá, ale i uzavírá, kritický projev Václava Havla nebo perly z naší sportovní historie, případně pohlavek Miroslava Macka pro Davida Ratha. 

„Tomáš Sýkora měl už na začátku jasno, že bude hodně pracovat s citáty a tím nás hodně inspiroval. Pátá skladba může působit optimisticky, ale citáty, především ten od Havla to občas narušují, protože nejsou úplně pozitivní. Ten kontrast je perfektní,“ vysvětluje Brunner. 

Concept Art Orchestra doposud získal cenu Anděl za album The Prague Six (2015), album Vánoce Dospělých (2018) získalo nominaci v jazzové kategorii. 

autor: Daniel Sywala
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?