Sisa Fehérová: Dánská studia přetavila v nové album

9. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Sisa Fehérová

Slovenská zpěvačka Sisa Fehérová představila v pořadu Jazzové novinky nové album. Nese „fyzikální“ název KHI, hraje na něm Vojta Procházka a řada zahraničních hostů. Celý rozhovor a ukázky v audiu!

Hned v úvodu Sisa objasnila význam poněkud záhadného názvu KHI. Jde o zkratku pro Kelvinovu-Helmholtzovu nestabilitu (Kelvin-Helmholtz Instability), tedy fyzikální jev pozorovaný při styku pohybujících se vrstev tekutin (tedy plynů či kapalin) s odlišnými vlastnostmi. Následkem tohoto jevu například vznikají tam, kde se setkávají vzduchové vrstvy proudící různou rychlostí nebo mající rozdílnou hustotu, tzv. Kelvin-Helmholtzova oblaka ve tvaru vln.

„Ve fyzice se neorientuji, jen jsem si vyfantazírovala představu, jak vznikají vlnky na vodě a v oblacích. A spojila si ji s hudbou, kterou také ovlivňují různé tlaky z různých stran,“ přetváří Fehérová fyziku na poesii a popisuje „nahrávání alba pod tlakem“.

„Na desce je devět skladeb. Všechny kromě jednoho textu, výňatku ze Shakespearova sonetu, jsem napsala já. Nahrávala jsem v Dánsku, kde jsem rok studovala,“ vypráví zpěvačka. Zároveň tím objasňuje, jak se v nahrávacím studiu ocitla „taková mezinárodní skvadra, kterou jsem tam potkala, Dáni, Norové, Švýcarka nebo chlapec z Litvy“. Kromě spolužáků ovšem Sisa pozvala také ostříleného českého pianistu Vojtěcha Procházku.

Přestože se deska točila v rámci studia, nešlo primárně o školní projekt: „Album jsem začala psát už v Praze půl roku předtím, než jsem jela do Kodaně studovat. Vlastně mě přijali na základě jedné z prvních skladeb, kterou jsem pro album vytvořila.“

Na další podobu kompozic studium určitý vliv mělo, ale prý nikoliv zásadní: „Magisterský program vypadá tak, že pracujete na vlastní hudbě, kterou konzultujete s pedagogy, a ti vám dávají feedback. Nejde o školní zadání něco napsat. Mají to tam hozené naopak. Vychází se ze studentovy hudby, a jestli si z onoho feedbacku něco vezmete nebo si to budete dělat po svém, záleží na vás. Když mám jasnou představu, tak mě nějaký feedback moc nezajímá,“ usmívá se Sisa.

Ale zároveň dodává: „Měla jsem tři hodiny se švédským saxofonistou Matsem Gustafssonem a jeho feedback byl velmi relevantní, ten jsem ocenila. Ale myslím, že jsem zaujatá, protože mám ráda jeho tvorbu.“

Spousta protichůdných emocí

Na dotaz, zda při skládání písní Sisa sleduje spíše příběh, nebo se soustředí na emoce, odpovídá autorka jednoznačně: „Jde hlavně o emoce. Mám nějaký prvotní nápad, který podřizuji atmosféře a emoci, kterou jsem chtěla vytvořit. Kdyby pak při psaní a aranžování vzniklo cokoliv, co by původní emoci přebilo, třeba harmonická změna, tak to tam prostě nedám.“

Potřebuje Sisa k inspiraci silný zážitek, nebo dokáže skladbu ‚vysedět‘? „Silný zážitek ani nepotřebuji, stačí mi moje niterné pocity. Jsem tak trochu mentál, během jediného dne zažívám spoustu protichůdných emocí. Ale nedokážu si sednout a něco napsat, potřebuji prvotní nápad. Ale odkud se ony prvotní zážitky a emoce berou, to netuším.“

Čtěte také

Jednoznačně se nedalo odpovědět ani na otázku, zda si zpěvačka vybírala hudebníky podle stylu hry, nebo spíše na základě lidského porozumění. „V Dánsku jsou všichni takoví milí, tak jsem si mohla vybírat ze všech. Ale samozřejmě jsem nejdříve oslovila Vojtěcha Procházku, protože ho znám dlouho a měla pro to oba důvody, jak lidské porozumění, tak jeho hru a vůbec celkové hudební myšlení. Rytmika jsou takoví sympatičtí lidé, se kterými jsem tam trávila čas. Dechovou sekci mi v Kodani doporučili a dohodili spoluhráči.“

I přes dobrou atmosféru natáčení měla Sisa před nahráváním obavy: „V hudebním světě jsem se mnohokrát setkala s šovinismem a byla jsem trochu vystresovaná, že budu stát před šesti chlapy a budu jím říkat, co mají dělat. A jim se to nebude chtít dělat, budou mít svoje nápady. A já budu muset vysvětlovat, že jsem vše napsala přesně tak, jak to chci… Ale nakonec vše proběhlo naprosto easy. Velmi lehce jsem si vydobyla pozici, kdy všichni respektovali můj záměr.“

Z výše uvedeného vyplývá, že většinu aranžmá měla Sisa dopodrobna rozepsanou, nicméně ani prostor pro svobodné vyjádření muzikantů nechyběl. „Například polovinu skladeb Her Remedy nebo KHI část 2 tvoří improvizace. Nechala jsem v nich několikaminutový prostor na ‚cokoliv se může stát‘.“

Premiéra alba KHI proběhne v pražském Jazz Docku 12. září. Koncertní sestava se zde ale bude lišit od nahrávky, zahraniční muzikanty nahradí domácí hráčská špička. Vedle od počátku zapojeného Vojty Procházky to bude basista Vojtěch Klápště, bubeník Marek Urbánek, trumpetista Oskar Török, trumpetista Miroslav Hloucal a trombonista Štěpán Janoušek. V současnosti album vychází pouze digitálně, na jaře 2022 má ovšem vyjít na vinylu.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová