Sisa Fehérová: S Chetem Bakerem jsem měla dlouhou romanci
Jak by talentovaná slovenská zpěvačka sama charakterizovala svoje album Cirrus, první s projektem Fehero Rocher? Kudy k němu vedla cesta, kdo Sisu Fehérovou inspiroval? A hlavně, kvůli jaké skladbě se upřímně zamilovala do jazzu? Toto a mnohem více se dozvíte v únorové Jazzotéce.
V pořadu Jazzotéka, který vysílá ČRo Jazz třetí pátek v měsíci, zve jeho autor Martin Brunner st. do studia etablované i začínající jazzové hudebníky a probírá se s nimi nahrávkami, které oni sami považují za podstatné pro svůj muzikantský vývoj.
„Je tam i jedna speciální krautrocková písnička v našem aranžmá,“ směje se Sisa Fehérová, když popisuje svoji poslední desku Cirrus. Často odpovídá s humorem, její perlivý smích prostupuje celým pořadem. Třeba když po pravdě zareaguje na dotaz, zda má sbírku desek, zda kompletuje CD, vinyly nebo mp3: „Moc ne... Drahé hobby!“
Zpěvačka ovšem hned uvede věc na pravou míru, i když hudebníci tzv. „menšinových žánrů“ mívají hlouběji do kapsy. Rozhodně měla z čeho vybírat: „Ale jasně, že nějakou menší sbírku vinylů mám. Jak svoje nejoblíbenější věci, tak jsem si občas koupila něco, o čem jsem ani netušila, jaké to bude, ale zjistila jsem, že je to boží!“
„Boží“ byla i nahrávka, která ji definitivně přilákala do světa jazzu: „První skladba od Milese Davise, kterou jsem v životě slyšela, to mi bylo asi tak patnáct let, byla It Never Entered My Mind. Stalo se to úplně náhodou, ani jsem ještě pořádně netušila, kdo byl Miles Davis. Ale úplně jsem se do toho zvuku zamilovala.“
Pochopitelně, že slavnou muzikálovou melodii původně z roku 1940, v uchopení „prince temnot“ z roku 1954, vybrala Sisa Fehérová i do vysílání. Ale zazní až později. První zpěvaččina volba padla na jinou legendární osobnost. Billie Holiday. „To je pro mě nejúžasnější jazzová zpěvačka minulosti... i budoucnosti!“
Konkrétně Sisa Fehérová zvolila procítěnou bluesovou klasiku o „zlém muži“ Fine And Mellow, kterou Lady Day zkomponovala a nahrála už v roce 1939, ale jejíž nadčasovost je skutečně nesporná. Smíchem Sisa oponovala i moderátorovi pořadu, pro kterého je Billie Holiday „příliš hezoučká“.
Podívejte se na klip ke skladbě Páslo dievča pávy ze Sisina alba Cirrus:
I v další vybrané skladbě zůstala Sisa věrna naprosté jazzové klasice a sáhla po Djangu Reinhardtovi. Samozřejmě vysvětlila, proč: „Měla jsem dlouhé období, kdy jsem Djanga Reinhardta poslouchala, většinou šlo o instrumentální nahrávky se Stéphanem Grappellim. Ale pak jsem náhodou narazila na ten naprosto šílený hlas, který se ozval asi v pěti Djangových nahrávkách. A to byl Freddie Taylor. Strašně se mi líbí, jak frázuje a vůbec jak zpívá.“
Čtěte takéSisa Feher a Fehero Rocher – Cirrus
Překvapuje vás, že se mladičká zpěvačka, která se proslavila mimo jiné v soul-funkovém projektu Pitch Bender nebo taneční kapele Myo, vyznává k obdivu právě k těmto hudebníkům? Vysvětlí nám, proč má sama tak udivující žánrový rozptyl:
„Poslouchám hudbu zcela napříč žánry. Začala jsem rockem. Dříve jsem nenáviděla akorát hip hop a R&B... a teď nahrávám i hip hop a R&B. Moje čtrnáctileté já by mi dalo facku.“ Správný přístup, omezovat se škatulkami je přece škoda.
Jsme teprve na začátku pořadu, ale více už prozrazovat nebudeme. Snad jen to, že se podíváme na různá místa, třeba do Brazílie, kam nás zavede fenomenální zpěvák, kytarista, mandolinista a písničkář Paulinho da Viola. Dozvíme se také, že s Chetem Bakerem měla Sisa Fehérová „dlouhou romanci“.
Ale rozhodně nezůstaneme jenom v jazzové minulosti, dojde i na současnou scénu. Určitě si poslechněte vydařené pokračování Jazzotéky, jejíž premiéra se bude vysílat v pátek 17. února od 14:00.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka