Štěpánka Balcarová: Jazzová akademie v Katovicích mi pomohla

30. květen 2011

Zajímavou tváří současné mladé jazzové generace je trumpetistka Štěpánka Balcarová, zakladatelka česko-polského kvinteta Inner Spaces. Přinášíme úryvek rozhovoru z červnového čísla měsíčníku Harmonie, které vychází tento týden.

Rozhovor měsíce: Štěpánka Balcarová v čele Inner Spaces

Trumpetistka Štěpánka Balcarová

Hostem březnového Rozhovoru měsíce na nové stanici Český rozhlas Jazz bude trumpetistka a skladatelka Štěpánka Balcarová. Kapelnice česko-polského kvinteta Inner Spaces a členka souboru wrgha POWU orchestra promluví především o aktuálním albu Light Year, ale zmíní také svá studia v zahraničí nebo spolupráci s dirigentem Edem Partykou.

Debutové album Inner Spaces vyšlo shodou náhod jako příloha prestižního polského časopisu Jazz Forum. V interview s Milanem Tesařem Balcarová hovoří o svých vzorech, srovnává české a polské jazzové školství a zmiňuje se i o novém albu. Se svolením Harmonie publikujeme krátký úryvek.

Proč jste se rozhodla odjet studovat jazz konkrétně do polských Katovic?

Potřebovala jsem pomoct. Vůbec mi nepřipadalo, že trubku ovládám já. Naopak, dělala si často, co se zalíbilo jí. Vzpomněla jsem si tenkrát na polského trumpetistu Piotra Wojtasika, se kterým jsem se setkala na jedné Pražské jazzové dílně, zkontaktovala jsem se s ním a jela jsem za ním do Polska na pár konzultací. Potom jsem složila přijímací zkoušky na jazzovou akademii do Wroclavi a po roce jsem přestoupila do Katovic.

Luboš Soukup, Štěpánka Balcarová

Koho považujete za své největší vzory? A máte vedle hudebníků-mužů také nějaký vzor-trumpetistku?

Hodně jsem poslouchala Milese Davise, Cheta Bakera a Lee Morgana, takže ti mě svou hrou určitě dost ovlivnili. Teď se zajímám spíše o soudobou scénu. Líbí se mi Ron Miles, Dave Douglas, Tom Harrell, Mathias Eick, Ralp Alessi. A z trumpetistek je samozřejmě bezkonkurenční Ingrid Jensen.

Rozhovor měsíce: Studium na Berklee College of Music v americkém Bostonu

Berklee College of Music v americkém Bostonu

Martin Kratochvíl, Emil Viklický, Jaromír Honzák, David Dorůžka nebo Hana Robinson. To jsou někteří z Čechů, kteří studovali na slavné Berklee College of Music v Bostonu, nejprestižnější a také největší jazzové škole na světě. Právě o ní bude řeč v dalším Rozhovoru měsíce, který vysíláme na ČRo Jazz v pátek 1. května ve 14:00.

Vím, že máte ráda také italského skladatele a trumpetistu Paola Fresu. Čím vás fascinuje konkrétně jeho hudba?

Mám ráda, když jsou hudebníci originální. Paola Fresu poznáte po prvním zahraném tónu, z jeho hraní vyzařuje klid a pokora k hudbě. Poměrně často hraje také v elektronických kapelách, kde využívá různých zvukových efektů, což je podle mě dobrá cesta jak oslovit širší publikum.

Zatímco k trubce jste se tedy dostala víceméně náhodou, předpokládám, že skládat jste začala „sama od sebe“. Kdy jste začala komponovat a mělo na to nějaký vliv vaše studiu v Polsku?

Štěpánka Balcarová: Jazzová trumpetistka, skladatelka a držitelka Ceny Anděl

Štěpánka Balcarová

V dopoledním vysílání jsme přivítali jednu z představitelek silné třicátnické generace českých jazzmanů, Štěpánku Balcarovou. Znát ji můžete jako jednu ze skladatelek skupiny Prague Six, jako vedoucí Concept Art orchestru, jako trumpetistku kapely Inner Spaces, se kterou za poslední album získala v roce 2013 prestižní cenu Anděl za nejlepší jazzové album v kategorii Jazz & Blues.

Skladbě jsem se začala věnovat ve druhém ročníku v Katovicích. Nejdříve jsem psala pouze pro kvintet, ale měla jsem štěstí, že jsem mohla studovat u Eda Partyky, který byl tenkrát v Katovicích externím učitelem. Jako jeho studenti jsme museli hned, téměř bez přípravy, komponovat pro celý bigband. Byl hodně náročný a nekompromisní. Teď si znalosti ze základů bigbandového aranžování prohlubuji u Françoise Théberge, který v Katovicích hostuje letos.

Můžete porovnat jejich přístupy? Myslíte, že vás více ovlivnil Partyka, nebo Théberge?

Ovlivnil mě asi víc Ed Partyka - a doufám, že ještě ovlivní, příští rok u něho budu studovat kompozici v Grazu. S Françoisem především analyzujeme partitury – Duka Ellingtona, Gila Evanse, Thada Jonese. Stává se, že trávíme nad jedním taktem i tři hodiny! François je pro mě zajímavá škola, Ed Partyka vzrušující tvorba.

Plnou verzi rozhovoru najdete v červnovém čísle měsíčníku Harmonie.

02271768.jpeg
autor: Milan Tesař
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Mimozemští roboti, červí díry, kosmické elektrárny... je lepší být ve střehu.

Tomáš Vacek, šéfredaktor a moderátor Rádia Junior

Tomáš Vacek

Komplet 3CD Vladana a Prasopes

Koupit

Co se stane, když se desetiletá holka rozhodne být intergalaktickou strážkyní? Sci-fi seriál o útěku z domova, vzpouře strojů a přátelství s jedním zvláštním kouzelným zvířetem.