Tahle skladba je mi ukradená! Krádeže, padělky a (ne)splacené půjčky v hudbě

17. prosinec 2023

Pokud si myslíte, že krádeže, padělaní a jiné nekalé činy jsou v umělecké sféře výsadou umění výtvarného, mýlíte se. Byť v hudbě hlavní motivací k vytváření podvrhů nejčastěji nebývají peníze, i tady se setkáme s četnými a nanejvýš pozoruhodnými případy. Na některé z nich si v Poledních koncertech v týdnu od 11. prosince posvítí Zdeněk Havlíček.

Pondělí bude patřit anglické klavíristce Joyce Hatto a jejímu muži Williamu Barringtonu-Coupeovi, jejichž záludný podvod v prvním desetiletí našeho století otřásl vážno-hudebním establishmentem. Úterní koncert zaostří na houslistu Fritze Kreislera a na další bystré padělatele starých mistrů. Ve středu se potěšíme z „nálezu“ šesti „ztracených“ klavírních sonát Josepha Haydna a připomeneme si ten vůbec nejslavnější pokus o krádež v dějinách klasické hudby (Mozartovo Requiem). Čtvrteční Polední koncert opanuje AI, která už nějaký ten pátek bez mrknutí umělého oka okrádá umělce všeho druhu. V pátek se budeme věnovat hudebním parodiím, v sobotu filmovému mágu a tvůrci geniálních pastišů Johnu Williamsovi. V nedělni se zaměříme na klasické inspirace v tvorbě The Beatles, zvláště pak Paula McCartneyho, a na Sergeje Rachmaninova, z něhož pro změnu plnými vědry čerpal hit-maker Eric Carmen – all by himself…

Spustit audio

Související