Thomas Clausen Sxtet – Spanish Blue

12. září 2011

V rubrice Album týdne tentokrát zavítáme do Dánska. CD Spanish Blue pianisty Thomase Clausena patří totiž k tomu nejzajímavějšímu, co v této zemi v poslední době vzniklo.

Dánský pianista, skladatel a aranžér Thomas Clausen (ročník 1949) se pohybuje napříč mnoha žánry. Představuje důležitý hlas na evropské jazzové scéně a ve své hudbě se inspiruje rovněž brazilskou a současnou evropskou vážnou hudbou. Od velmi mladého věku začal Clausen hrát s mnoha velkými jazzovými osobnostmi. Jeho energický způsob klavírní hry poprvé ocenil Dexter Gordon v roce 1969, přibližně ve stejnou dobu, kdy začala jeho dlouhodobá spolupráce s Palle Mikkelborgem v kapelách V8 a Entrance. Brzy již hrával pravidelně s basisty Niels Henning Ørsted-Pedersenem, Bo Stiefem a Madsem Vindingem či bubeníky Alexem Rielem a Bjarnem Rostvoldem – často ve známé kodaňské kavárně/klubu Jazzhus Montmartre, kde doprovázel mezinárodní hvězdy typu Bena Webstera, Elvina Jonese, Jana Garbarka, Joe Hendersona, Phila Woodse, Lee Konitze, Stana Getze, Cheta Bakera a mnoha dalších.

02209598_0.jpeg

Clausen postavil své první jazzové trio v roce 1979 a v mnoha personálních obměnách s ním vydal již desítky kritikou oceňovaných alb. K těm posledním patří deska Back to Basics v triu s Thomasem Fonnesbækem a Karstenem Baggem, jež vyniká otevřeností a empatií při vzájemné komunikaci. Zmiňovaní hráči tvoří i páteř Alba týdne: Thomas Clausen Sxtet (nikoliv Sextet) – Spanish Blue.

Na Spanish Blue shromáždil Clausen vynikající místní hudebníky a své vlastní kompoziční uvažování vystavil pestré mozaice hudebních vlivů. Jeho trio je zde rozšířeno na sexteto, které posouvá hranice klasické jazzové tradice směrem k jazzrocku, brazilské hudbě, tangu, či evropské klasice. Tyto vlivy však kapela přetavuje do zcela originálního tvaru, s respektem k předloze, avšak nikdy bez odvahy experimentovat a hledat nové výzvy.

02209600.jpeg

Album je vskutku svébytným projevem současného evropského jazzu. Jiskru do něj vnáší především jihoamerické inspirace a také neobvyklé nástrojové obsazení. Patřičné koření snímku dodává hlavně bandoneon, nástroj úzce spjatý s tangem. Hraje na něj rodilý Ital Paolo Russo, skladatel a pianista, který hru na bandoneon delší dobu studoval v Argentině. Clausen s ním nicméně v kombinaci s elektrickou kytarou a klarinetem pracuje zcela neotřelým způsobem, jak je patrné například v jediné převzaté kompozici, Davisově Nardisu, tak úzce spjaté s historií jazzu a přesto schopné mnoha reinkarnací.

Nardis.mp3

0:00
/
0:00

Elegy.mp3

0:00
/
0:00

Thomas Clausen Sxtet – SPANISH BLUE

Thomas Clausen – piano Thomas Fonnesbæk – kontrabas Karsten Bagge – bicí Per Gade – kytara Peter Fuglsang – saxofony, klarinet Paolo Russo – bandoneon

Label: Stunt Records, STUCD 10032, 2010, Dánsko.

www.thomasclausen.com

Album týdne je programový blok ve vysílání Euro Jazzu, tedy webcastu na novém jazzovém webu Českého rozhlasu. Album týdne vybírá Redakce jazzu a populární hudby ČRo 3 – Vltava s přihlédnutím k aktuálnosti, originalitě, hudebnímu přínosu a dramaturgické relevanci (často podle tematického rámce daného týdne). Vybrané Album týdne získává v daném týdnu vyšší rotaci, než je obvyklé u ostatních alb. Ukázky z něj se vysílají na Euro Jazzu pravidelně každý den od pondělí do pátku vždy v 11:00 a 19:00.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka