Virtuózní počin Bena Wendela

24. duben 2023

Saxofonista a skladatel Ben Wendel už v Česku vystoupil nejen s Jazz Dock Orchestra, ale i se svým vlastním kvartetem a také s původní „domovskou“ formací Kneebody. Aktuální album přináší kolekci neortodoxních duetů s hvězdami moderního jazzu.

Abychom byli přesnější - Ben Wendel je také vynikající fagotista, jak mj. dokazuje i pointa videa, na kterém hraje v duu s dalším multiinstrumentalistou Paulem Hansonem. Video vzniklo v rámci Wendelova cyklu Standards With Friends a novinka All One na něj svým způsobem navazuje. S drobným rozdílem - namísto jednoho Wendelova nástroje (s efekty či bez) máme nyní celý komorní dechový orchestr v podání hlavního protagonisty.

Fanoušci moderních saxofonistů možná začnou hledat paralely s albem Chrise Pottera There Is A Tide (2020), nicméně metoda over-dubů není ani v jazzu nic nového (viz např. poslední desky Marcuse Stricklanda; další příklad nás zanedlouho čeká).

Ben Wendel svými aranžmá dosahuje velkého barevného rozpětí. Elektronické efekty, které u něj známe z Kneebody, zde sice také mají své místo (např. ve skladbě Throughout nebo v závěrečné In Anima). Ovšem třeba hned v úvodním I Loves You Porgy se doprovodné hlasy slévají v plochu, která může připomínat syntezátor nebo saxofon s „harmonizérem“. Zvuk sólového saxofonu je ale nabrán přirozeně, dokonce občas slyšíme různé parazitní zvuky - z nahrávky se tak nevytrácí autenticita.

Saxofonista a skladatel Ben Wendel

All One je kolekcí šesti skladeb, s přátelskou stopáží o čtyřiceti dvou minutách. Obsahuje dva zpívané standardy - I Loves You Porgy s Cécile McLorin Salvant a Tenderly s José Jamesem. Dále můžeme slyšet tři Wendelovy nové skladby a Throughout od Billa Frisella. Autor ji tu s Benem Wendelem hraje. Shodou okolností poprvé vyšla na Frisellově debutu In Line (1983), v provedení pro několik navrstvených kytar. Dalšími hosty jsou flétnistka Elena Pinderhughes (ve skladbě Jump Joy), Terence Blanchard (Wanderers) a Tigran Hamasyan (In Anima).

Vrcholy alba se vybírají těžko. Už jen z toho důvodu, že se jedná o sestavu (resp. sestavy) technicky i muzikantsky mimořádných individualit. Aranžmá Wendelova „orchestru“ jsou sice zvukově více méně unifikovaná díky použitým nástrojům (tzn. tenor saxofon, soprán saxofon a fagot), ale v každém tracku se najde jedinečný aranžérský prvek. Tím myslím např. změny tempa v úvodní skladbě, nebo tleskání v kombinaci s rytmickou figurou fagotů ve Wanderers. Milovníci detailů se mohou pídit po tom, která kombinace nástrojů a efektů může za „basovou linku“ ve skladbě Speak Joy. Nebo mohou hádat, jestli byla dříve sóla, nebo aranžmá v In Anima.

Už byl zmíněn Chris Potter - novinka Bena Wendella by mohla být vzdáleným příbuzným Potterova alba Imaginary Cities (2015), napadají mě ještě Cityscape (1982) Clause Ogermanna a Michaela Breckera, nebo Weather Walker (2018) od Tima Garlanda. Jestli mají tyto desky něco společného, je to saxofonista hrající moderně znějící muziku v doprovodu klasickou hudbou ovlivněného tělesa. Pokud se přestaneme soustředit na způsob, jakým bylo album All In One nahráno, uslyšíme to nejdůležitější - vynikající nadžánrový počin s virtuózními výkony.

Pozn. Bena Wendela můžeme vidět a slyšet 3. května v pražském Jazz Docku.

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.