Vojtěch Procházka Trio – Živě na Euro Jazzu!

16. květen 2011

Sobota 21.5. – Euro Jazz 20:00 – 21:40: Jazz Club – Záznam koncertu z klubu Jazz Dock, Praha, 23. 3. 2010

V sobotním Jazz Clubu na Euro Jazzu odvysíláme unikátní záznam koncertu česko-norského tria pianisty Vojtěcha Procházky v pražském klubu Jazz Dock na jaře loňského roku.

Když začátkem loňského roku vydal pianista Vojtěch Procházka album Amoeba's Dance, bylo přijato velmi pozitivně. Když ovšem své trio (Adrian Myhr – kontrabas, Tore Sandbakken – bicí) představil také na turné v klubech, bylo to čiré zjevení. Oproti relativně učesané a „přehledné“ studiové nahrávce Procházka šokoval přetavením vlastních i převzatých kompozic do čistě improvizační polohy. Klasická témata (mezi nimi polozapomenutý bopový klavírista Herbie Nichols, Kurt Weill, Paul Motian i Ornette Coleman) kapela bere pouze jako výchozí bod, odrazový můstek k nespoutaným dobrodružstvím, které jim prostředí klubu poskytuje.

Vojtěch Procházka (jinak známý jako zakladatel Vertigo Quintetu) potkal basistu Adriana Myhra a bubeníka Tore Sandbakkena během výměnného pobytu na Norské hudební akademii v Oslo v roce 2008, kam byl posléze Procházka od podzimu 2009 přijat do magisterského studia. Jako kapela si pak vypracovali jedinečný a neotřelý zvuk s širokým výrazovým rozpětím.

Z pražského Jazz Docku loni zamířila kapela na festival Jazzinec, podívejte se na ukázku z tamního festivalu (25. 3. 2010):

Vojtěch Procházka Trio umně propojuje skladatelsky i interpretačně dva rozdílné hudební světy. Na jedné straně nás konfrontuje s nesmírně působivým experimentálním zvukovým světem, vycházejícím z postupů soudobé vážné hudby, složeným z čarovných témbrů a atonálních záběrů, a s preparovanými nástroji.

Tento „divoký“ freejazz se pak směšuje s intimnějším, impresionistickým, až romantickým proudem hudby, který první polohu doplňuje a připomíná nám, že pod povrchem vře silná citovost. Jeho koncerty jsou zcela improvizované: interpreti se nikdy předem nedomlouvají na tom, co budou hrát, ale nechávají se vést hudbou, a občas se stane, že předem složená kompozice vyplyne na povrch.

Podívejte se na ukázku z koncertu tria v Paříži (10.3.2011):

Playlist pražského koncertu zahrnoval repertoár z desky (Procházkovy Time, River a Freebop, Nicholsova Cro-Magnon Nights, Weillova Liebeslied ad.), ale byl doplněn rovněž několika novějšími kousky od Tore Sandbakkena (např. Dr. Fill, nebo Everybody Needs a Ballad). Záznam Českého rozhlasu (na mixu se podílel i sám pianista) zachycuje nové trio uprostřed svého jarního turné; skupina je ve výborné kondici a nahrávka ji představuje v nezvykle syrové a nespoutané podobě: přesně tak, jak se koncert odehrál a bez jediného střihu. Něco lze vyčíst i z reakcí či potlesku publika: zdá se nadšené, ale občas jsou cítit i rozpaky, je zaskočeno radikální změnou, kterou si Procházka prošel.

Repertoár tria se v improvizačních plochách proměňoval na každém z koncertů. Podobný posun lze jistě čekat i na miniturné, kterým si prochází Procházkovo trio v těchto dnech (v Praze pouze dva koncerty 18. a 19. 5, pak Polsko a Norsko). Záznam je vysílán exkluzivně na novém webovém rádiu Českého rozhlasu – Euro Jazz.

02334437.jpeg

Jazz Club je série koncertních záznamů, vysílaných každou sobotu od 20:00 na Euro Jazzu. Koncertní záznamy pocházejí buď z archivu Evropské vysílací unie (European Broadcasting Union), archivu Českého rozhlasu, nebo jde o záznamy již vydané na komerčně dostupných nosičích.

autor: Petr Vidomus
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.