Zapomenutý poklad Billa Evanse vyjde koncem měsíce
Label Elemental Music oznámil vydání unikátního záznamu koncertu legendárního pianisty Billa Evanse, který v roce 1970 vystoupil na norském Kongsberg Jazz Festivalu. Tento koncert, jenž nese název Bill Evans in Norway, vyjde 29. listopadu u příležitosti Record Store Day na CD i LP.
Koncert v Kongsbergu byl zachycen v období, kdy se Evansův osobní život i hudba začínaly proměňovat. Pianista, který dlouho bojoval s drogovou závislostí, právě procházel léčbou v rámci metadonového programu a byl odhodlaný soustředit se hlavně na hudbu.
Publikum v Norsku mu poskytlo inspiraci a Evans přiznal, že jeho vztah k norské kultuře ovlivnil jeho výkon. „Norové jsou velmi pokorní a zdvořilí, a jejich nálady se mění podle ročních období. V létě, když slunce zapadá až kolem jedenácté, je to úplně jiný pocit,“ poznamenal Evans a přiznal, že ho koncert v Kongsbergu nesmírně obohatil.
Večer v uvolněné atmosféře
Výběr skladeb pro tento koncert nebyl náhodný. Evans do repertoáru zařadil melancholické skladby jako What Are You Doing the Rest of Your Life?, Turn Out the Stars a Quiet Now, které však v Norsku zahrál živelněji a rychleji, než bylo zvykem. Tato změna dodala koncertu dynamiku a zároveň odrážela novou energii, s níž se Evans pustil do interpretace těchto skladeb.
Kongsbergský koncert nebyl pro Evanse a jeho trio první zastávkou v Evropě. Trio, ve složení Bill Evans (klavír), Eddie Gomez (kontrabas) a Marty Morell (bicí), nedlouho předtím vystupovalo na Montreux Jazz Festivalu ve Švýcarsku.
Zatímco Montreux bylo vnímáno jako velmi prestižní akce, Kongsberg pro ně znamenal menší tlak, což vytvořilo uvolněnější atmosféru, ve které trio mohlo skutečně vyniknout. Gomez k tomu poznamenal: „Montreux byl úspěch, ale v Kongsbergu jsme se cítili mnohem svobodněji. Výsledek je podle mě mimořádně dobrý.“
Publikum jako očarované
Hudebníci, kteří se nechali Evansovou hrou inspirovat, popisují jeho jedinečný styl na tomto albu s obdivem. Pianista Aaron Parks připomíná, že v Evansově hudbě je kromě lyriky a citlivosti i velká síla a smysl pro detail.
„Bill dokázal přistupovat k harmonii velmi hmatatelným způsobem, s jakýmsi rytmickým napětím, které lze slyšet i v tomto kongsbergském vystoupení,“ říká Parks. Craig Taborn, další z obdivovatelů Evanse, oceňuje jeho hru s Martym Morellem, kdy se Evansův styl rozjasnil a tempo bylo výrazně živější.
Nor Roy Hellvin, pianista, který se koncertu účastnil jako divák, vzpomíná, jak publikum zcela propadlo Evansovu kouzlu. „V kině, kde se koncert konal, panovala až posvátná atmosféra. Vzpomínám si, jak publikum nehnutě sedělo a bylo jako očarované, především během Evansovy interpretace skladby Leonarda Bernsteina, Some Other Time. Bylo to něco, co se nedá popsat, a mělo to na nás obrovský dopad,“ říká Hellvin.
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.