Ahmad Jamal v sobotním Jazz Clubu na ČRo Jazz

18. prosinec 2015

Legendární Ahmad Jamal je stále ve výborné formě. Potvrdil to ostatně i loňským pražským vystoupením. Dva měsíce před vydařeným večerem v Rudolfinu odehrál pianista také brilantní set v rámci festivalu Jazz in Marciac. Právě francouzské představení odvysíláme tuto sobotu na stanici ČRo Jazz v pořadu Jazz Club od 20:00.

Sobota 19. 12. ČRo Jazz 20:00 – Jazz Club – záznam koncertu z festivalu Jazz in Marciac, 5. srpna 2014

Rozdíl mezi vystoupeními na Jazz in Marciac a v Praze, samozřejmě krom spousty improvizačních jedinečností a věcí mezi nebem a zemí, tkví především v osobě kontrabasisty. V Rudolfinu hrál James Cammack, zatímco ve Francii basoval Reginald Veal. Právě Vealův měkký sound hraje důležitou roli třeba hned v úvodní skladbě Sunday Afternoon. Radost porovnávat, protože oba hráči jsou velmi dobří.

„Já jsem nikdy nehrál s nikým, kdo by nebyl výjimečný. Pokud pracujete s Ahmadem Jamalem, znamená to, že jste výjimečný hráč. Celých šedesát let se obklopuji jen těmi nejlepšími muzikanty,“ potvrdil ostatně pianista bez falešné skromnosti v rozhovoru s Milanem Tesařem pro časopis Harmonie.

Malá ochutnávka francouzského koncertu: 
 
 

Zásadním zvukovým prvkem živé nahrávky pochopitelně zůstává Jamalovo charakteristické posílení rytmické sekce, ještě podtrhující lyričnost klavíru. Bubeník Herlin Riley plní spíše zemitější roli, zatímco hvězdný perkusista Manolo Badrena (ex-Weather Report, The Zawinul Syndicate, Joni Mitchell) se s chutí „utrhává“ do rytmických smrští. Což ovšem neznamená, že si občas neprohodí úlohy. Jak bývá zvykem v Jamalových sestavách, každý z hráčů dostane dostatek prostoru.

Nahrávka má hned několik zvláště silných míst. Třeba jemně a filigránsky hraná unisona basy a klavíru i hybné akordické změny skladby Silver, kterou Ahmad Jamal věnoval Horaci Silverovi. Potěší i zrychlená, po fragmentech dávkovaná, invenčně přefrázová, „latinizovaná“, v dobrém smyslu líbivá melodie popového standardu Blue Moon. Nebo fascinující proplétání rytmických patternů v Autumn Rain, opravdu evokující konejšivé klepání deště na střechu, prolnuté jiskřivou tříští piana. Nevadí ani, že Jamal nezařadil na nahrávku svůj asi nejslavnější kus, úpravu kubánské lidové melodie Pointiana z pera Nata Simona. I tak byl festivalový repertoár více než reprezentativní.

„Jednou jsem Ahmada slyšel, když jsem si vyrazil někam v Chicagu. A úplně mě srazil na kolena svým konceptem prostoru, lehkostí doteků, porozuměním, s jakým frázoval jednotlivé noty i akordy a pasáže,“ napsal kdysi Miles Davis do knižní autobiografie. Tato pochvalná charakteristika platí pořád.

Ahmad Jamal - Live In Marciac, August 5th 2014

Ahmad Jamal – pianoReginald Veal – kontrabasHerlin Riley – bicí nástrojeManolo Badrena – perkuse

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio