Ahmad Jamal v sobotním Jazz Clubu na ČRo Jazz
Legendární Ahmad Jamal je stále ve výborné formě. Potvrdil to ostatně i loňským pražským vystoupením. Dva měsíce před vydařeným večerem v Rudolfinu odehrál pianista také brilantní set v rámci festivalu Jazz in Marciac. Právě francouzské představení odvysíláme tuto sobotu na stanici ČRo Jazz v pořadu Jazz Club od 20:00.
Sobota 19. 12. ČRo Jazz 20:00 – Jazz Club – záznam koncertu z festivalu Jazz in Marciac, 5. srpna 2014
Rozdíl mezi vystoupeními na Jazz in Marciac a v Praze, samozřejmě krom spousty improvizačních jedinečností a věcí mezi nebem a zemí, tkví především v osobě kontrabasisty. V Rudolfinu hrál James Cammack, zatímco ve Francii basoval Reginald Veal. Právě Vealův měkký sound hraje důležitou roli třeba hned v úvodní skladbě Sunday Afternoon. Radost porovnávat, protože oba hráči jsou velmi dobří.
„Já jsem nikdy nehrál s nikým, kdo by nebyl výjimečný. Pokud pracujete s Ahmadem Jamalem, znamená to, že jste výjimečný hráč. Celých šedesát let se obklopuji jen těmi nejlepšími muzikanty,“ potvrdil ostatně pianista bez falešné skromnosti v rozhovoru s Milanem Tesařem pro časopis Harmonie.
Zásadním zvukovým prvkem živé nahrávky pochopitelně zůstává Jamalovo charakteristické posílení rytmické sekce, ještě podtrhující lyričnost klavíru. Bubeník Herlin Riley plní spíše zemitější roli, zatímco hvězdný perkusista Manolo Badrena (ex-Weather Report, The Zawinul Syndicate, Joni Mitchell) se s chutí „utrhává“ do rytmických smrští. Což ovšem neznamená, že si občas neprohodí úlohy. Jak bývá zvykem v Jamalových sestavách, každý z hráčů dostane dostatek prostoru.
Nahrávka má hned několik zvláště silných míst. Třeba jemně a filigránsky hraná unisona basy a klavíru i hybné akordické změny skladby Silver, kterou Ahmad Jamal věnoval Horaci Silverovi. Potěší i zrychlená, po fragmentech dávkovaná, invenčně přefrázová, „latinizovaná“, v dobrém smyslu líbivá melodie popového standardu Blue Moon. Nebo fascinující proplétání rytmických patternů v Autumn Rain, opravdu evokující konejšivé klepání deště na střechu, prolnuté jiskřivou tříští piana. Nevadí ani, že Jamal nezařadil na nahrávku svůj asi nejslavnější kus, úpravu kubánské lidové melodie Pointiana z pera Nata Simona. I tak byl festivalový repertoár více než reprezentativní.
„Jednou jsem Ahmada slyšel, když jsem si vyrazil někam v Chicagu. A úplně mě srazil na kolena svým konceptem prostoru, lehkostí doteků, porozuměním, s jakým frázoval jednotlivé noty i akordy a pasáže,“ napsal kdysi Miles Davis do knižní autobiografie. Tato pochvalná charakteristika platí pořád.
Ahmad Jamal - Live In Marciac, August 5th 2014
Ahmad Jamal – pianoReginald Veal – kontrabasHerlin Riley – bicí nástrojeManolo Badrena – perkuse
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.