Česká jazzová špička podle kritiků. Druhý díl ankety

22. leden 2018

Přinášíme druhý díl ankety jazzových odborníků o nejlepší české jazzové album uplynulého roku.

Oslovené osobnosti měly volit nejlépe jedno album z těch, která vyšla v roce 2017 a na nichž se podíleli čeští jazzoví hudebníci (sídlo vydavatele nebo poměr českých a zahraničních účinkujících nehrál roli). Nakonec většina oslovených uvedla nahrávek více. A jejich komentáře, jejichž druhou část vám dnes přinášíme, dokládají, že rok 2017 byl na české jazzové opět silný.

Tomáš Katschner (Jazzinec)

Tomáš Liška – Invisible Faces

Tomáš Liška – Invisible Faces (2017)

Je zajímavé, kolik českých jazzových kontrabasistů má blízko k world music. Jiří Slavík v tomto žánru letos získal Anděla, Petr Tichý a Marian Friedl byli mezi nominovanými. A Tomáš Liška, před lety zakládající člen Milokraje Marty Töpferové (také nominace na Anděla), se hudbou z kořenů inspiruje i na svém novém CD Invisible Faces. Tento mezinárodní projekt je naším Albem týdne.

Moc mě těší množství a velká rozmanitost nových jazzových desek českých umělců. Nejvíce mě oslovil opět Tomáš Liška a jeho projekt Invisible World. Nemohu nezmínit Luboše Soukupa, který se svou dánskou kapelou zaujal i Lionela Louekeho (slovy Jiřího Paroubka: Kdo tohle má?).

Ale skutečnou radost mi udělala kolekce Karla Velebného. Moc si vážím toho, že někdo věnoval tolik energie a času při rekonstrukci a hledání jeho starých nahrávek. Je to veliká radost, znovu objevovat tuto legendu našeho jazzu. Jinak určitě je třeba si poslechnout také Limbo, trio Török/Slavík/Křišťan, Organic Quartet, Kristinu Barta, Štěpánku Balcarovou – a další a další.

Pavel Víšek (Rock & All)

Splatit dluh: Vychází archivní nahrávky Karla Velebného

03810069.jpeg

Unikátní soubor takřka zapomenutých nahrávek vibrafonisty Karla Velebného vydalo brněnské vydavatelství Indies Happy Trails. Komplet 8 CD přináší zásadní snímky Studia 5 a SHQ v nově remasterované podobě.

Vybrat jediný počin z tak plodného roku bych vůči ostatním deskám považoval za kruté. Jako zjevení na mě zapůsobilo album Are We Now Here of Nowhere? anglicko-českého dua Hey!zeus.i & Radimo, které vznikalo dlouhých šest let. Přes svá hiphopová východiska dali oba protagonisté v nebývale svobodné hudbě napříč hudebními žánry velký prostor různým tvářím jazzu.

Zvukové pábitelství dvojice může být blízké i příznivcům klasických nahrávek Jiřího Stivína, ale podíl filigránské studiové práce je zde podstatně vyšší. Mimořádným sólovým albem Bethlehem, které staví na svébytně uchopených koledách, se v adventním čase připomněla pianistka Beata Hlavenková. I když jazzových reedic vyšlo loni minimum, jako maják ční z produkce posledních let Kolekce Karla Velebného, sebrané nahrávky jednoho ze zakladatelů českého moderního jazzu, vydané na osmi samostatně dostupných kompaktních discích.

Václav Vraný (ČRo Vltava)

Luboš Soukup na Zemi s hvězdnou podporou

Luboš Soukup Quartet feat. Lionel Loueke

Nové album Země saxofonisty a skladatele Luboše Soukupa přesvědčuje už samotnými melodiemi. Ovšem přítomnost slavného kytaristy Lionela Louekeho je víc než jen pouhou třešničkou na dortu. Jasné Album týdne nahráli nejen špičkoví, ale především vzájemně se chápající hráči.

Luboš Soukup Quartet feat. Lionel Loueke – Země

Země v Dánsku žijícího saxofonisty Luboše Soukupa je podobně jako jeho předchozí velký projekt Through the Mirror z roku 2013 opět v českém kontextu zcela mimořádná a nedostižitelná hudebně i svým příběhem. (Rozhovor k albu poslouchejte zde.)

Zorba že ja Buddha – Rosedout Lambada

Kapela Zorba že ja Buddha stojí na samém diskutabilním okraji jazzového žánru – je to ještě jazz, nebo už ne? Každopádně na jejím debutovém albu Rosedaut Lambada zní sice posluchačsky přístupná, zároveň ale překvapivě rafinovaná elektronická hudba s podílem improvizace a s širokými uměleckými ambicemi. Od té doby, co Sato-San To před několika lety přerušili svoji činnost, přesně tento umělecký formát, propojující jinak skoro neprostupné hudební scény, v ČR chyběl.

Slovensko-americká zpěvačka Ashley Sarah Abrman, český basista Ondřej Hauser a jejich hudební přátelé navíc posouvají s kapelou Zorba že ja Buddha jazzový přístup k „taneční elektronice“ na další metu díky odlišné hudební zkušenosti a jiné práci s technologiemi než jejich o deset a více let starší předchůdci. Výjimečnost tohoto projektu spočívá ve skvělém zpracování u nás nepříliš časté hudební koncepce. Přál bych si víc podobných projektů.

Maxmilian Wittmann (ČRo Brno)

Rozhovor měsíce: V Brooklynu s Romanem Pokorným

03734689_2.jpeg

Po více než třech letech byl hostem Rozhovoru měsíce kytarista a skladatel Roman Pokorný. Třebaže stále plánuje nahrát album ve stylu fusion na západním pobřeží Spojených států, tentokrát zamířil do New Yorku.

Roman Pokorný – Brooklyn Session

Přizvání amerických hudebníků na alba může být samoúčelné. V tomto případě tomu tak není, atmosféra nahrávek, ze kterých je patrná instrumentální lehkost a zdatnost, je stylová a poutavá.

Martin Konvička – Coming Homo

Původní skladby s neopakovatelnou, jedinečnou atmosférou. Početné pomalé skladby nenudí, což vždy svědčí o invenčních schopnostech autora či aranžéra.

autor: Milan Tesař
Spustit audio