Tomáš Liška – Invisible Faces

22. květen 2017

Je zajímavé, kolik českých jazzových kontrabasistů má blízko k world music. Jiří Slavík v tomto žánru letos získal Anděla, Petr Tichý a Marian Friedl byli mezi nominovanými. A Tomáš Liška, před lety zakládající člen Milokraje Marty Töpferové (také nominace na Anděla), se hudbou z kořenů inspiruje i na svém novém CD Invisible Faces. Tento mezinárodní projekt je naším Albem týdne.

Záběr Tomáše Lišky je už řadu let úctyhodný. Věnuje se různým hudebním formám a různým žánrům, jako kontrabasista umí sloužit písni i jazzově sólovat.

Jako skladatel svůj nástroj neupřednostňuje před druhými, ale spíše jej dokáže zajímavým způsobem integrovat do celku. A vše, čemu se věnuje, má smysl, ať to byl ambiciózní skladatelský projekt Bercheros Odyssey, nebo dnes už dlouholeté členství v kapele Druhá tráva.

Novým autorským albem Invisible Faces Liška navazuje na své někdejší trio/album Invisible World, které vydal jako třicetiletý v roce 2009. Nyní mu pomalu táhne na čtyřicet. A jeho novinka je krásným příkladem toho, jak se dá stavět na solidně položených základech, rozvíjet je a posouvat dál, aniž by se původní stavba zbortila.

Původní trio vedle Lišky tvořili kytarista David Dorůžka a italský hráč na bandoneon Daniele di Bonaventura. V nové kapele si kontrabasista ponechal českého kolegu Dorůžku, bandoneon nahradil akordeonem 25letého Nikoly Zariče (narodil se srbským rodičům v Rakousku v době války v Jugoslávii).

Sestavu doplnili turecký houslista Efe Turumtay (který hrává v duu se Zaričem) a český bubeník Kamil Slezák (s Liškou se zná například z Druhé trávy). Oproti předchozímu projektu tedy nová skupina více pracuje s rytmikou, přičemž minimálně stejně důležité jako bicí souprava jsou perkuse, a celkovému zvuku výrazně dominuje souzvuk houslí a akordeonu.

Velmi důležitým hráčem však zůstává David Dorůžka. Ostatně Liška jako autor odkázal k albu Invisible World mimo jiné tím, že na samý začátek nové desky (skladba Safran) napsal kytarovou melodii, která svou náladou a melodií nápadně připomíná úvodní skladbu alba předchozího (Bonami). Jako by chtěl připomenout to, co bylo, ale zároveň v této šestiminutové kompozici naznačuje, na co se mohou posluchači dál těšit.

Safran je skladba, v níž i přes její poklidný charakter hrají důležitou roli dynamické zvraty. Postupně se představí kytara, akordeon i housle jako nositelé melodie, ale stejně tak je radost poslouchat dobře sehranou rytmiku. Pánové Liška a Slezák na sebe neupozorňují nijak výrazně, ale je slyšet, že si jako muzikanti velmi dobře rozumí.

Tomáš Liška – Invisible Faces

Ještě čitelnější je hra perkusí a kontrabasu v relativně rychlejší Kalimbě, ve které však také excelují housle – jednak v klidnějších pasážích, jednak v závěrečné tečce, na niž navazuje desetiminutová skladba People from Faldum. Její úvodní takty v souhře kontrabasu s akordeonem evokují opět Invisible World. Při prvních tónech Turumtayových houslí se vám možná jako paralela vybaví naléhavá hra izraelského trumpetisty Avishaie Cohena.

V každém případě jde o velmi silnou melodii, která svou náladou s předstihem předznamenává šestý titul na albu, tureckou lidovou Bahçada Yeşil Çınar, jedinou zpívanou píseň. Mimochodem na minulé desce zpívala Marta Töpferová španělsky vlastní text Tierra de mis padres a právě tento posun Liškových preferencí od hudby latinské k Orientu je jedním možným klíčem, jehož prostřednictvím lze nové album vnímat.

Navzdory všem inspiracím tradiční hudbou a nadžánrové komunikaci mezi jednotlivými nástroji však Tomáš Liška nezapomíná ani na jazz, a to včetně jeho starších forem. Začátek skladby The First Flight má přímo retro charakter, dále se objeví i krátké kontrabasové sólo. I zde si lze mimochodem všimnout, jak důležitou roli hrají pro celý projekt Turumtayovy housle.

Závěrečná skladba Questions, která končí poklidným finále akordeonu s kytarou, pak spíše než otázky nabízí rovnou odpověď. Ano, Tomáš Liška sestavil další smysluplný projekt, který má na to, aby se prezentoval za hranicemi. V červenci se má skupina ostatně představit v Ostravě na konferenci Czech Music Crossroads před pořadateli a novináři z celého světa. Doufejme, že to přinese ovoce.

Tomáš Liška – Invisible Faces

Tomáš Liška – kontrabas

Nikola Zarić – akordeon

Efe Turumtay – housle, zpěv

David Dorůžka – kytary

Kamile Slezák – bicí, cajón, perkuse

Label: Animal Music, 2017

www.tomasliska.com

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

Karel Klostermann Ze světa lesních samot

Ze světa lesních samot

Koupit

Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.