Gregory Porter se neutopil ve velké produkci

10. září 2020

A nebojme se, také Ondřej Pivec je v košatých orchestrálních aranžmá desky All Rise slyšet. Gregory Porter vydal povedenou nahrávku silných písní, i když příznivcům komornějších jazzových nálad sedět nemusí.

Během nahrávání předchozího, tributního titulu Nat King Cole & Me (2017) se Gregory Porter podle informací labelu Blue Note pevně rozhodl, že také na svoje další, tentokrát autorské album chce dostat mohutná orchestrální aranžmá.

Jako jeden z nejprodávanějších jazzových (byť vlastně spíš k soulu a popu inklinujících, dodejme pro přesnost) interpretů si může velkou produkci dovolit a jak si usmyslel, tak učinil. A pokud byl mezi předchozími Porterovými autorskými alby relativně malý posun ve stylu a soundu, tentokrát je změna více nápadná.

Zásadní roli v naplnění Porterovy vize velkého zvuku sehrál britský producent Troy Miller, známý prací s Laurou Mvula, Jamiem Cullumem či Rebeccou Ferguson. Do řady písní zapojil orchestr a sbor a postaral se o hodně košatá aranžmá.

Ne každý zpěvák by takovou hmotu za zády ustál. Fenomenálnímu hlasovému fondu Gregoryho Portera, který umí nejen kultivovaně vemlouvat a soul/bluesově vyprávět, ale občas také pořádně zatlačit na pilu, ovšem plnost smyčcových i žesťových stěn svědčí. Jak ostatně dokázal už na řadě koncertů s orchestry. Včetně Metropole Orkest, se kterým ostatně má zkušenost i producent Miller.

Albem All Rise se také Porter posunul o další kus dál k popu. Ale věřím, že mu to projde i u jazzových fandů. Vždyť například napětí v chytlavé melodii refrénu Revival Song je vážně strhující, píseň navíc nezapírá gospelový kořínek. Bonusová, alternativní verze Revival (na deluxe vydání alba) se nebojí ani groovu ve stylu retra vysmívaného diskotékového soundu konce 70. let. Jenže v téhle podobě z něj překvapivě nečouhá nic nevkusného. To ten hlas a upřímnost v něm.

Zpěvák Gregory Porter vychutnává přítomný okamžik

Písním jako Faith In Love by se možná dala vyčíst jistá podbízivost. Kumšt ji ovšem zcela vyváží. I ve zdánlivě „lehkém poslechu“ je tolik muzikantských vychytávek, že tu nehrozí žádná levnost.

Místo pro koncertní kapelu

Samozřejmě si musíme všimnout vkladu Ondřeje Pivce. Jeho hammondky například pomáhají nést bluesový riff Long List Of Troubles, v závěru se pustí do stylových vyhrávek a náznakového sólka. Mile problikávají pod dechovou sekcí a sborem v Dad Gone Thing, kde má Ondra také krátké, padnoucí a vyvážené sólo. Doslova tvoří tělo aranžmá Phoenix a propojují gospelově jásavou skladbu Thank You. Příjemně dobarvují také píseň You Can Join My Band, i když tu najdeme „jen“ jako bonusovou píseň deluxe edice alba…

V bohatých aranžmá se neztrácí ani Tivon Pennicott. Třeba díky brilantnímu sólu na sopránový saxofon v Merchants Of Paradise. Řada písní zase stojí na promyšlených klavírních podkladech Chipa Crawforda.

Čtěte také

Nejdůležitější, zdánlivě samozřejmá věc nakonec. Zpěvák a skladatel zůstává tak dobrý, jak dobré jsou jeho písně. Obsah se cení víc než forma. A tady se naštěstí nic nezměnilo, jako písničkář působí Porter přesvědčivě a má nápady. Nejen melodické, ale stejně jako dříve i textové. Viz výtečně vyjádřené doporučení v písní Real Truth: „Můžeš nechat ego za dveřmi / když vejdeš dovnitř, už ho nebudeš potřebovat / tohle není hodina přetvářky / otevři svou mysl a můžeš přijmout skutečnost…“

Pochopitelně došlo na závažná textová poselství. Jako v případě songu Mister Holland, ve kterém se Porter trefuje do rasových předsudků. „Možná je tahle písnička o tom, že když jsem byl mladej kluk, líbila se mi jedna holka. A když jsem přišel k jejím dveřím, někdo řekl ‚negře, jestli nevypadneš z tohoto domu…‘,“ vysvětlil autor prostřednictvím webu Blue Note.

Ale i Porterovo sympatické „pouhé“ milostné vyznání v baladě If Love Is Overrated („jestli je láska přeceňována / proč jde o jedinou věc, po které toužím… mám rád tuhle zvláštní iluzi“) funguje. A nezahluší ho ani nasládlé obloučky smyčců.

Gregory Porter – All Rise

Gregory Porter – zpěv

Tivon Pennicott – sopránový a tenorový saxofon

Chip Crawford – piano, el. piano, moog bass

Ondřej Pivec – el. varhany

Femi Temowo – kytara

Jahmal Nichols – kontrabas, baskytara

Emanuel Harrold – bicí nástroje

Keyon Harrold – trubka, křídlovka

Andrew Ross – altový a barytonový saxofon

Troy Miller – aranžmá sboru, dechů a smyčců, dirigent, bicí nástroje, piano, perkuse

A mnoho dalších, včetně smyčců (London Symphony Orchestra Strings), dechové sekce a sboru

Label: Blue Note, 2020

www.gregoryporter.com

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka