Jazzová válka podle Petra Harmáčka
Zářijová Jazzotéka pojednává „hodně o trumpetách“. Vždyť svůj hudební vkus tu odhaluje trumpetista Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma, Jazz Dock Orchestra, host na deskách Lanugo či Ondřeje Rumla i šéf kapely Top Dream Company.
Právě skladba funk-soulové „společnosti snů“ Top Dream Company, nazvaná Latin Dream a obsažená na albu Keep On Movin‘ (2010), poslouží jako úvodní vizitka hosta.
Autor skladby Petr Harmáček prozradí i zajímavé pozadí vzniku kompozice: „Pomáhal mi s ní Milan Svoboda. Když jsem u něj kdysi studoval skladbu, tak mi na tuhle věc hodil kritické oko.“
Vystoupení Top Dream Company na festivalu Mladí ladí jazz:
Při mnohem hlubších vzpomínkách na první muzikantské krůčky pak dojde i na trumpetistův vztah ke klasice. Harmáček už se sice nevěnuje její interpretaci jako v dobách ZUŠ a studentských interpretačních soutěží, kde získal důležité „body“, a rozhodně ji nezavrhl:
„Věnuji se klasice ze studijních důvodů, ono to pomáhá i na jiné věci, metodicky, na nátisk… Ale určitě nejsem hráč typu Wyntona Marsalise, který otočí klíčkem a je schopen hrát to i to. Zaměřuji se spíše na energičtější skladby a aranžmá.“
S klasickou průpravou se Petr Harmáček přihlásil na „Ježkárnu“: „Přijali mě, a jak říká Laco Déczi, začala jazzová válka“.
Fialová pusa, červená hlava, a nápady nikde!
Petr Harmáček v pořadu také popisuje, jak se dostal k bigbandové muzice. „Moje první velká kapela byla dechovka v Chebu. Strašně mě bavil ten ohromný zvuk nástrojů, když to spínalo. Když jsem pak v jazzu slyšel big bandy, šlo o moje naprosté favority, ať už šlo o orchestry Bennyho Goodmana, Dukea Ellingtona nebo Counta Basieho. Ale asi nejraději jsem měl Ellingtona. I co se týče vývoje, ta kapela udělala ohromnou práci.“
Podle očekávání následuje nahrávka Ellingtonova orchestru, konkrétně Diminuendo And Crescendo In Blue v koncertní verzi z Newport Jazz Festivalu, 1956.
„Mně se na těch živácích big bandů líbí, že někdo hraje sólo, někdo další v pozadí vykřikne ‚jééé‘ a ještě toho sólistu nakopne. Všichni se vzájemně hecují, zatímco v těch malých partách je to trochu usedlejší,“ vysvětluje host důvod výběru právě téhle živé nahrávky.
Ale samozřejmě s humorem, další důležitý důvod tkví v něčem jiném:
„Uprostřed je brutální sólo na 64 dvanáctitaktových forem. A to je strašně těžké hrát. Já jsem si to doma zkoušel, ale už u dvacáté formy jsem nevěděl, co mám dělat. Měl jsem fialovou pusu, červenou hlavu a nápady nikde! A tady hraje Paul Gonsalves neuvěřitelně celých čtyřiašedesát chorusů a přitom si vystačí s blues, nikam nezatáčí, nejde o žádné mimotonální hraní. Jen si hraje s motivem a pořád to má nějaký vývoj.“
Doplňme jen pro přesnost, že saxofonista Paul Gonsalves těch až šedesát chorusů hrával až v pozdějších provedeních skladby. Na legendárním vystoupení v Newportu jich odehrál (i tak úctyhodných) sedmadvacet, což stačilo k uvedení publika do varu a zlatému zápisu do jazzových memoárů.
Nevyzraďme ale vše zajímavé a zábavné. Kompletní pořad si můžete poslechnout ze záznamu výše.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.