Jazzrockové klasiky Jazz Q a Mahagonu v nové podobě

23. červenec 2021

V Polsku se dobře starají o reedice československého jazzrocku. Dvě zásadní alba 70. let, Symbiosis od Jazz Q a debut kapely Mahagon, znovu vycházejí na CD u polské firmy GAD Records v reprezentativní podobě, doplněné o vzácné, doslova „neslýchané“ bonusy.

Ne, že by zmíněné desky nebyly na trhu dostupné v CD podobě už dříve. Titul Symbiosis (1974) se pochopitelně stal i součástí kompletu 8CD Jazz Q (2007) a mimochodem, vyšel na kompaktním disku i v Japonsku. Prvotina Mahagonu (1978) zase získala v roce 2009 podobu stříbrného kotoučku péčí vydavatelství Indies Happy Trails, v rámci dvojalba spolu s druhou a poslední deskou kapely Slunečnice pro Vincenta van Gogha. Nicméně polské reedice mají zase něco navíc.

„Polská firma GAD Records jsou dva kluci, Michał Wilczyński a Łukas Hernik, kteří jednou za čas přijedou, bydlí u mě a odvezou mastery,“ lakonicky vysvětlil cestu hudby do Polska Martin Kratochvíl, kapelník Jazz Q, v loňském rozhovoru pro časopis UNI. Tentokrát pánové z firmy GAD zapátrali v rozhlasových archivech i leckde jinde a kromě masteru Symbiosis odvezli i materiál rovnou na celý bonusový disk.

Mahagon - archives of Peter Klapka

Prvních sedmadvacet minut bonusového CD zaplnila čtveřice snímků, pořízených 28. a 29. listopadu 1973 ve studiu Českého rozhlasu v Ostravě. Tedy v sestavě se zpěvačkou Joan Duggan. Část tohoto materiálu, skladby Lucemburská zahrada a Předzvěst, u nás už vyšla na vinylové kompilaci Bazarem proměn (1990), Předzvěst pak i v rámci kompletu 8CD Jazz Q. Zde je však poprvé oficiálně a na CD dostupná kompletní a needitovaná rozhlasová nahrávka.

Další dvě kompozice Konstelace a Mlýn znají příznivci Jazz Q ze sedmipalcového vinylu Mini Jazz Klub 5 (1977). Tam však byly obě logicky zkrácené na stopáž šesti a půl minuty, danou technickými limity EP, a Mlýn nahrán nově. Na polském 2CD je obsažena původní nezkrácená nahrávka z pražského karlínského Studia A Českého rozhlasu z 12. prosince 1974. Podílí se na ní JOČR vedený Kamilem Hálou, trumpetista Laco Déczi a C&K Vocal.

Dvojalbum zahrnuje i pětici snímků, které vznikly jako scénická hudba k filmu Pomerančový kluk (1975). Pátrat po samotném výchovném filmu, typické ukázce „socialistického realismu“, opravdu nestojí za to. Hudba by si ovšem propad do zapomnění nezasloužila.

Čtěte také

V rámci bonusového disku nepůsobí jako pěst na oku, protože soundtrack točil Martin Kratochvíl 7. až 11. července 1974 s rozšířenou sestavou Jazz Q – to a jeho melodický rukopis pro zaručení soudržnosti stačí. Zachycena je zde spolupráce se zpěvačkou Mirkou Křivánkovou a jak upozorňuje příslušná stať v bookletu, „její éterický vokál, tak odlišný od hlasu Joan Duggan, se potkává s latinskými rytmy“.

Aby toho nebylo málo, přihazuje polské 2CD vydání ještě koncertní záznam kusu Kdo z koho ze strahovského klubu z 8. května 1975.

Vyzrálý Mahagon

Už reedice Mahagonu u Indies Happy Trails zahrnovala řadu zajímavých bonusů, skladeb původně vydaných na SP deskách. Polští vydavatelé ovšem objevili ještě jiný archivní materiál. Opět jde o snímky rozhlasové, pořízené v letech 1975 až 1976 ve studiích v Praze a v Ústí nad Labem. To znamená, že jejich vznik předcházel natáčení debutového alba.

Nabízí se tak zajímavý pohled na ranější fázi kapely. I když v dobách totalitního Československa se pochopitelně dostala do rozhlasového studia až skupina dobře zavedená. Vždyť Mahagon byl založen baskytaristou, skladatelem a kapelníkem Petrem Klapkou spolu s klávesistou a skladatelem Janem Hálou už v roce 1972.

Čtěte také

V případě Mahagonu vydaly bonusy sice „jen“ na jediný disk, ale zaplnily ho důkladně. Konkrétně se jedná o pětici prakticky zapomenutých skladeb jako Obratník raka či Římský karneval, ve kterých vedle zakladatelů hrají trumpetisté Jindřich Parma a Zdeněk Šedivý, saxofonista Jiří Niederle, trombonista Vladimír Dědek, kytarista Zdeněk Hrášek a bubeník Ladislav Malina.

Snadno tak vystopujeme i personální změny, vedoucí k jinak „posazenému“ a hosty doplněnému albovému debutu, kde už zpívala Zdenka Adamová a exceloval např. kytarista Jiří Jelínek či klávesista Michael Kocáb.

Těžko říci, zda budou nové reedice – i přes bonusy, znovu ošetřený zvuk a kvalitní zpracování bookletů - atraktivní pro zdejší příznivce, kteří už alba v nějaké podobě mají. Nicméně dorůstá další generace potenciálních posluchačů. Jednoznačným kladem pak je propagace zdejší muziky v sousední jazzové velmoci, kde měly například koncerty Jazz Q vždy velký ohlas a platí do to dodnes. „V Polsku neřeší, že tady už jsme dávno za zenitem, a vnímají nás stále jako slavnou kapelou, kterou jsme bývali dříve,“ směje se Martin Kratochvíl.

Související

E-shop Českého rozhlasu

Zapomeňte na povinnou četbu. Babička potěší v každém věku.

Veronika Sedláčková, moderátorka ČRo Plus

Babička

Babička

Koupit

Nejslavnější klasické dílo spisovatelky Boženy Němcové. Geniální kniha, vše podstatné už zde bylo řečeno.