Reedice Pozorovatelny mapuje spolupráci Jazz Q s Lubošem Andrštem
Album Pozorovatelna (1973) dokládá plodnou spolupráci jazzového pianisty Martina Kratochvíla a bluesrockového kytaristy Luboše Andršta. Deska po letech vychází v reedici u polského vydavatelství GAD Records, doplněna o řadu zajímavých bonusů.
Pozorovatelna pro mnohé představuje zásadní mezník v tvorbě kapely Jazz Q ‒ Kratochvíl se na něm odpoutal od svých free-jazzových začátků, znatelných ještě na albu Coniunctio (s Blue Effectem, 1970) a mnohem víc se napojil na rockové a jazzrockové inspirace ze zahraničí. Jazz Q prošli začátkem 70. let mnoha personálními obměnami, ale hlavní změnou bylo, že free-jazzově orientovaného Jiřího Stivína nahradil kytarista Luboš Andršt, který vyrostl na poslechu úplně jiné muziky.
Sestava Jazz Q kolem roku 1971 v pražských ulicích:
„Když jsem Luboše poznal, hrál jsem hlavně free jazz. Ale pro něj to byla oblast zcela neznámá. S hudbou Colemana, Sheppa nebo Taylora se předtím nesetkal. Neměl ponětí o muzice, kterou jsem miloval. Ale já zas nic do té doby nevěděl o Ericu Claptonovi a dalších rockových muzikantech, kteří ovlivnili Andršta. Brzy jsme si začali vyměňovat desky a vzájemně se inspirovat,“ osvětluje Kratochvíl žánrové pnutí, které stálo i u zrodu Pozorovatelny.
Jazzrocková Elegie vychází v novém lesku
Spolupráce polského vydavatelství GAD Records a českého Supraphonu nese další ovoce. Aktuálně v podobě nové reedice kultovního alba Elegie (1976) jazzrockové skupiny Jazz Q. Jak se patří rozšířené o neznámé nahrávky a raritní bonusy.
LP Pozorovatelna vlastně na poslední chvíli zachytilo obsazení Jazz Q s Lubošem Andrštem ‒ kytarista, který v kapele hrál od roku 1971, už byl na následující vokální desce Symbiosis nahrazen Františkem Franclem.
„Hudba, kterou jsme hráli, byla jako zemětřesení,“ vzpomíná Kratochvíl v bookletu reedice, „jazz ve své ortodoxní podobě nám moc nešel, ale nová hudba, kombinující finesy jazzu s vitalitou a agresivitou rocku, k nám přitáhla davy.“
Původnímu čtyřicetiminutovému LP dominují dlouhé kytarové plochy se znatelnými vlivy Hendrixe, McLaughlina, ale i Andrštem obdivovaných bluesových velikánů.
Hudba Jazz Q je zde na rozdíl od pozdějších alb kapely zvukově velmi přímočará (Kratochvíl nevyužíval syntezátory, ale pouze zvonivé rejstříky Fender Rhodes), nezaměnitelný je i zvuk a energie baskytaristy Vladimíra Padrůňka, kterého do kapely také přivedl Andršt.
Předností reediční řady GAD Records je pečlivá dokumentace a objevování archivních, dříve nevydaných skvostů.
Rozhovor měsíce: Martin Kratochvíl a hudba jako rituál
Po 28 letech natočila skupina Jazz Q v čele se skladatelem a klávesistou Martinem Kratochvílem nové studiové album. O desce nazvané Znovu si povíme více v červnovém Rozhovoru měsíce, který vysíláme na ČRo Jazz v pátek 7. června ve 14:00.
Tak je tomu i v případě reedice Pozorovatelny: obsáhlý booklet zasazuje známé album do širšího kontextu rané jazzrockové tvorby Jazz Q a nechybí zajímavé bonusy. Některé z nich už dříve vyšly, za pozornost však stojí nově objevené nahrávky z archivu Českého rozhlasu, jak v malém obsazení, tak s big bandem.
Unikátní vhled do koncertní prezentace Jazz Q poskytují úryvky z vystoupení na festivalu Pori (z archivu Finského rozhlasu). Legendami opředený záznam z akce, kde kapela vystupovala před Chickem Coreou, dosud nebyl českému publiku znám.
Polský label GAD Records je velice agilní ve vydávání archivních nahrávek jazzrocku a filmové hudby ze střední a východní Evropy. V plánu má souhrnné vydání celé diskografie Jazz Q.
Jazz Q: Pozorovatelna (reedice 2018)
CD 1:
- Pori 72
- Pozorovatelna
- Trifid
- Klobásové Hody
- Kartágo
CD 2:
Studio, 1971:
- Walter L.
- Percenta pro Hnízdovku
- Pozorovatelna (early version)
- Kartágo (early version)
Radio, 1972:
- Bylo, je a bude
- Epilog
Live at Pori Jazz Festival, 1972:
- Pori 72
- Slez
Jazz Q + Jazzový orchestr Československého rozhlasu, radio 1973:
- Bylo, je a bude