Martin Brunner & Jaroslav Šindler – záznam koncertu na ČRo Jazz

23. duben 2015

Z vystoupení dobře známou intuitivní souhru flétnisty Martina Brunnera a kytaristy Jaroslava Šindlera se podařilo skvěle zachytit v rámci festivalu Jazz Goes To Town 2012. Potěší kaskády improvizačních nápadů obou protagonistů i vyvážený zvuk nástrojů. Není důvod, proč nenabídnout emocemi nabitou nahrávku v rámci vysílání pořadu Jazz Club. Poslouchejte ČRo Jazz v sobotu ve 20:00.

Sobota 25. 4. ČRo Jazz 20:00 - 21:00 – Jazz Club – záznam koncertu ze Springfield Club, Hradec Králové, 16. 10. 2012.

„Radost a živočišnost hudby daná muzikální rezonancí na stejných vlnách obou hráčů je zesílena přítomností publika,“ píše Vladimír Kouřil o nahrávce z festivalového programu Jazz Goes To Town, která loni vyšla také na CD. A silnou odezvu, násobenou přenosem mezi jevištěm a hledištěm a zase zpátky, opravdu vyvolá hned úvodní svižné provedení melodie Memphis Underground z pera Herbieho Manna, doplněné pochopitelně o vlastní vklad hráčů. Kytara funkově odsekává, flétna se rozvášní do kaskád „přefukovaných“ tónů. Nakažlivá hybnost se nevytratí ani s přechodem kytary od dynamického doprovodu k sólu, ani v následujícím „dvojhlasému sólu“ neboli bezchybném proplétání linek obou nástrojů.

 

V autorské Old Way zase vtáhnou hudebníci publikum do vlastní konejšivé meditace, vystavěné na citovém působení tónů, nikoliv jen na pouhé virtuositě. Snadno získáte pocit, že tvorbu hudby prožíváte zároveň s nimi. Což platí i pro druhou z vlastních kompozic či improvizačních předloh In A Spanish Mood.

Kytarista Jaroslav Šindler (též Jana Koubková, Jiří Stivín atd.) a flétnista Martin Brunner (Kontraband Milana Svobody, Jazz Fragment, Spektrum a také dramaturg, který se dlouhá léta staral o chod festivalu Jazz Goes To Town) spolu vystupovali už v 80. letech. Ačkoliv spolupráci na dlouhý čas přerušili a podle informací ze stránek pana Brunnera naplno obnovili až v roce 2010, vykazují všechny klady dobrých dlouholetých partnerů. Znají se jako vlastní boty (náustky, hmatníky...), předvídají, co udělá ten druhý a s chutí si vycházejí vstříc.

„Tuhle skladbu jsme ještě nikdy nehráli, tak ji zahrajeme teď, ať je nějaká legrace,“ znělo koncertní uvedení závěrečné Serenade To A Cuckoo, legendární kompozice Rolanda Kirka, která nadchla plejádu špičkových flétnistů včetně rockera Iana Andersona, který ji v roce 1968 nahrál na vůbec první album svých Jethro Tull a ještě si od Kirka pro budoucnost „vypůjčil“ řadu hráčských stylotvorných triků.

Zajímavé je i uchopení kusu Brunnerem s Šindlerem: Vážně ho předtím nikdy nehráli? Pokud to tak skutečně je, pak musí pánové komunikovat opravdu nějak mimosmyslově neboli E. S. P. Nekonala se žádná „legrace“, ale vyvážené provedení skladby s logickou strukturou od A do Z. Včetně precizního kytarového aranžmá od palcem hrané basové linky po akordickou výplň. Posluchač každopádně nepotřebuje žádný další důkaz o mimořádném souznění dua. Přejeme příjemný poslech.

03362190.jpeg

Martin Brunner / Jaroslav Šindler – On Stage (Live At Jazz Goes To Town)

Martin Brunner – flétnaJaroslav Šindler – kytara

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio