Moses Boyd – Londýnský hybrid
Vyhledávaný bubeník, skladatel, producent a nominant na Mercury Prize za rok 2020. To je britský bubeník Moses Boyd, který již od mládí projevoval obrovskou chuť propojovat jazz s dalšími žánry. V Jazz Profilu poslouchejte jeho rané sólové aktivity, uznávané duo Binker & Moses a řadu dalších projektů.
Moses Boyd, ročník 1991, dle vlastních slov na jazzu vůbec nevyrůstal. „Nějakou dobu trvalo, než jsem jazz objevil a také jsem se tím dlouho prokousával sám. Pocházím z jihovýchodního Londýna, a proto pro mě byla každodenním soundtrackem spíš pirátská rádia a hlavně grime. K jazzu byla cesta o něco delší. Nicméně postupně se to vyvrbilo tak, že miluju Dizzeeho Rascala úplně stejně jako Dukea Ellingtona. Na druhou stranu, určitě jsem byl výjimkou. Přesněji nikdo moc nechápal, jak můžu mít rád oba světy a že vůbec mohou tyto žánry existovat vedle sebe,“ vzpomíná Moses.
Jeho diskografie je početná, a proto v pořadu najdete tipy, jak se tím vším prokousat. Některá hostování však vyčnívají. V první řadě eponymní debut z roku 2016 britského zpěváka jménem Oscar Jerome. Moses se také podílel na celém albu Arise z roku 2017 zpěvačky Zary McFarlane, kde vynikají především skladby Stoke The Fire nebo Silhoutte s hostujícím Shabakou Hutchingsem na klarinet. Právě kapelník přizval Mosese, jakožto bývalého spolužáka, na album Your Queen Is A Reptile z roku 2018 formace Sons of Kemet.
Nelze vynechat ani saxofonistku jménem Nubya Garcia, které oplatil parťáctví třeba debutu Nubya's 5ive z roku 2017. Dalším nepostradatelným kolegou je i klávesista Joe Armon-Jones, který má, kromě početné sólové dráhy, na kontě i působení v Ezra Collective.
Temná muzika do temné doby
Jak je slibováno v záznamu, z časových důvodů se nachází doplňující informace k debutovému albu Dark Matter z roku 2020 právě zde v článku. Přesněji kapelníkovy dojmy z inspirativní cesty do Jižní Afriky, upřesnění pozadí názvu desky nebo pár slov ohledně první velké zkušenosti z produkce.
V seriálu Jazz Profil se často věnujeme tomu, odkud se bere kreativní impuls a Moses zde čerpal z jedné inspirativní cesty: „Jižní Afrika je živelné, hudbou nabité prostředí. Když jsem se proto vrátil do Londýna, uvědomil jsem si, že mi to změnilo způsob myšlení. Měl jsem k dispozici obrovské množství nápadů a nahrávek na disku, ze kterých jsem mohl čerpat. Byly to sice jen hrubé obrysy a náčrty skladeb, ale vše se rozjelo velice přirozeně a já se cítil neskutečně nabitý energií. Všechno to začalo v Jižní Africe.”
Další důležitou zkušeností bylo si celou desku produkovat sám: „Trvalo mi několik let se tohle umění naučit, ale když už došlo na výběr muzikantů, nástrojů, nahrávání i post-produkci, tak jsem se cítil, že jsem se na to dlouhodobě připravoval. Došlo mi, že nestačí jen muziku psát a hrát ji, ale začalo mě lákat pochopit, jak ji i zaznamenat. Začal jsem být hrozně otravný, pokud jde o mikrofony. Vlastně kolem veškeré techniky. Platforma Sound on Sound se pro mě stala biblí a pak jsem rád s veškerou nabitou teorii rád experimentoval na jamech.“Pokud jde o jméno alba, tam Boyd čerpal z vesmíru. „Pamatuju si na nějaký dokument, kde mluvili o temné hmotě, což je neviditelná substance, o které nikdo moc neví, ale přitom zabírá tolik prostoru. Odhaduje se, že osmdesát procent našeho vesmíru tvoří temná hmota. Fascinuje mě to, že je tu neviditelná věc, která je tak důležitá, a přitom to nikdo neumí vysvětlit. Pokud bych narazil na ulici na náhodného člověka, tak vždy najdeme něco, co nás v této temnotě spojuje. To mi dává naději.“
Současné aktivity
Na druhou stranu, tak náročný projekt si vyžádal svou daň. „Když jsem album dokončil, tak jsem byl kreativně totálně vyčerpaný,“ říká Moses, ale jednalo se naštěstí pouze o dočasnou fázi. Z nejnovější tvorby určitě vyzkoušejte album Feeding The Machine z počátku roku 2022 zmíněného dua Binker & Moses. Opět poměrně náročná záležitost. Na druhou stranu, ta neskutečná vyzrálost vás doslova nutí se tím prokousávat. Záchytné body mohou být skladby Asynchronous Intervals a Accelerometer Overdose.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka