Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek mezi cirkusem a New Yorkem

Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek

Slovenští hudebníci Ľuboš Šrámek (piano) a Nikolaj Nikitin (saxofon) jsou společně podepsáni pod živým albem Live in Murmansk 2011 a pod studiovou kolekcí Altar z roku 2017. Nyní představují dvě novinky natočené v širších sestavách – Šrámkovo profilové album Perforomances, které Nikitin produkoval, a společné autorské dílo Cirkus Metropol.

Cirkus Metropol je tematické jazzové album, soundtrack k filmu z cirkusového prostředí. Zatímco film však teprve vzniká, z části vytvořené hudby pánové sestavili – s výrazným podílem postprodukce – konceptuální dílo.

Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek

Vedle rytmiky a pro album velmi důležitých dechových nástrojů hrají v nahrávce významnou roli syntezátory. Nikolaj Nikitin prozrazuje: 

„Syntezátory, to je taková moje skrytá vášeň, mám doma menší sbírku analogových nástrojů. Na tomto albu je dobře slyšet, jak přechází zvuk rhodesu nebo hammondu do syntezátorů. Finální zvuk nebo rozhodnutí je pak na Robertu Pospišovi a Martinu Sillayovi, kteří stáli za postprodukcí a masteringem. Mnoho skladeb je otevřených, nahrávali jsme do mnoha stop a bylo právě na těchto dvou producentech, aby dílu dali konečnou podobu.“ 

Zatímco na album Cirkus Metropol si pánové pozvali několik dalších slovenských hráčů (Juraj Bartoš, Pavol Bereza, Juraj Griglák…), Šrámkova autorská nahrávka Perforomances přivedla do studia ještě rozsáhlejší soubor, Nanosymphonic Ensemble. 

Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek

„Je to zmenšenina symfonického orchestru. Zvláštní prostor je vyčleněný pro dřevěné nástroje a smyčcový kvartet,“ prozrazuje pianista a skladatel a dodává, že album je „zrcadlem toho, co dělal poslední roky“. „Bylo to velmi rozmanité a členité. Připravoval jsem aranžmá a skladby pro různé interprety a to se odrazilo i na této nahrávce,“ říká. 

Natáčení v New Yorku

Skupiny, které album natáčely, byly ve skutečnosti tři. Nahrávka totiž vznikla ve třech městech na dvou kontinentech – v Bratislavě, Vídni a New Yorku. „Každý interpret by se měl vyvíjet v hudbě a myšlením i fyzicky by měl překračovat hranice,“ vysvětluje producent alba Nikolaj Nikitin a dodává: „Měli jsme možnost cestovat díky jiným projektům do zahraničí, a tak jsme spojili všechny síly a kontakty a album se skutečně zčásti nahrávalo v New Yorku.“ 

Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek

Právě New Yorku a jeho geniu loci patří další část rozhovoru. Podle Nikitina je „vůbec výborné vyjet nahrávat do zahraničí, protože se zbavíte domácích povinností. Oba máme děti, hodně práce, učíme. Když odjedete, jste soustředění na to, co děláte, a nemusíte dělat nic jiného“. 

Na otázku, zda má nahrávka pořízená v New Yorku jiný zvuk, odpovídá: „V New Yorku jsou špičková studia, jsou tam slyšet ty roky tradice, zvuk je specifický. Těžko jej dosáhnete tady v Evropě. Navíc jsou v Americe dostupní špičkoví hudebníci, kteří se vyplatí i finančně, protože nemusí cestovat přes moře. O New Yorku se říká, že buď jej nenávidíte, nebo milujete. Nám oběma to město sedlo. Je to moje srdeční záležitost.“