Pianista Jan Kavka: Kahoma Trio je kolektivní projekt
Pianista Jan Kavka přišel do Rozhovoru měsíce představit nové album In the Woods. Řeč byla také o jazzovém životě v Ostravě nebo o tom, jak náročné je získat finance na dokončení desky.
Kahoma Trio vzniklo poté, co se k pianistovi Janu Kavkovi a kontrabasistovi Marku Dufkovi, původním členům Jan Kavka Tria, přidal zkušený bubeník Kamil Slezák. Jméno a příjmení pianisty v názvu kapely vystřídaly zkratky křestních jmen všech tří hráčů (KAmil, HOnza, MArek). Přestože Jan Kavka přiznává, že „klavír bude vždy v popředí“, dodává:
„Hudbu dnes děláme víc dohromady, společně tvarujeme výslednou podobu skladeb a také tak přistupujeme ke komunikaci v rámci hraní.“ Líčí tak, že s Kamilem Slezákem přišla do tria velká zkušenost, a to nejen hráčská, ale i co se týká ideálního zvuku kapely.
Pro nové album In the Woods skupina sbírala podporu od fanoušků na crowdfundingovém webu. „Vzhledem k tomu, že jsem si tím už jednou prošel, věděl jsem, do čeho jdu,“ vypráví ostravský pianista a pokračuje: „Je to vždycky dobrodružné. Teď jsme byli v situaci, kdy bylo album natočeno, ale nebylo smícháno. Potřebovali jsme vědět, jestli jsme schopni zaplatit mix desky a lis CD. Naštěstí jsme dostali jeden vysoký příspěvek, který nám pomohl dotáhnout kampaň do konce.“
Celkově bylo financování nového alba „mnohem bolestnější“ než v případě předchozí desky Jan Kavka Tria Past Stories. „Lis CD šel například hodně nahoru a já jsem počítal ještě se starými cenami,“ přiznává Kavka.
V další části rozhovoru je řeč o tom, co jazzovým hudebníkům a fanouškům nabízí třetí největší město naší republiky. „Ostrava nemá jazzovým muzikantům moc co nabídnout, i když se teď možná blýská na lepší časy,“ říká pianista s tím, že občas se nějaký jazzový koncert koná v klubu Parník, zajímavý je také klub Dock, orientovaný na alternativní scénu včetně jejích průniků s jazzem, a on sám pořádá jednou měsíčně jazzové koncerty v restauraci Sádrový ježek. Spektrum kulturních akcí doplňuje festival Jazz Open Ostrava, u kterého však podle Kavky je třeba si klást otázku, zda jde vůbec ještě o jazz.
Na otázky, kam by tedy ostravský fanoušek měl jezdit za hudbou, když mu tato nabídka nestačí, Kavka odpovídá, že většinou lidé jezdí do Brna, ale pro něj by bylo dobrou volbou i sousední Polsko: „Například město Bielsko-Biała je blízko a jazzových akcí se tam koná spousta.“
Jako složité vnímá Jan Kavka v poslední době pořádání vlastních koncertů: „Důležité je, aby koncerty nebyly prodělečné a abychom nestrávili spoustu času za malé peníze a ještě to nemuseli dotovat. Po covidu chce každý hrát, každý měl zkušenost s rušenými koncerty a některé z nich se pořád ještě přesouvají. Snažím se domlouvat hraní, jak to jen jde, ale například na podzim jsme měli jen dva koncerty, jeden v rámci akce Jazz u piva v Přerově a druhý na 49. ročníku Těšínského jazzového festivalu. Něco málo nás čeká na jaře, například v Kyjově, ale je toho málo.“
Kahoma Trio není jedinou hudební aktivitou Jana Kavky. V závěru rozhovoru hovoří o dalším triu, které právě připravuje se spoluhráči z Ostravy: „Bude tam saxofon, bicí a fender piano. Varianta hraní bez basy je velice zajímá a otevírá úplně jiné dveře.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka