Pianista Jiří Levíček na turné s Evanem Weissem
S Jiřím Levíčkem jsme se sešli před jeho odjezdem do Ostravy s Illustratosférou Dana Bárty a po rozhovoru ještě spěchal do studia na krátké natáčení s Robertem Balzarem. V pořadu Jazzové novinky mluvil hlavně o aktuálním turné s americkým trumpetistou Evanem Weissem, ale i o skládání, inspiraci a nahrávání.
Jiří Levíček je původem brněnský klavírista a skladatel. Po studiu na AMU pokračoval ve Spojených státech na univerzitě v severním Texasu, která je známá dlouholetou tradicí jazzové výuky. Dva roky studoval u Stefana Karlssona a hrál ve známém One O´Clock Big Bandu, orchestru, jehož nahrávky byly několikrát nominovány na cenu Grammy.
Po nedávném návratu do Prahy můžeme Levíčka v současnosti vídat hlavně v triu Roberta Balzara, se kterým natočil dvě alba. Občas se mihne v Illustratosphere po boku Dana Bárty, nebo se nečekaně vynoří v triu s kontrabasistou Jiřím Slavíkem a bubeníkem Kamilem Slezákem, jako nedávno v brněnském klubu Metro.
Tento týden se vydává na turné s novým projektem, na kterém se autorsky kromě Jiřího Levíčka podílí americký trumpetista Evan Weiss, svého času jeho spolužák a spoluhráč v orchestru One O’Clock Lab Band. Společně mají na kontě album Math or Magic, které vyšlo v roce 2010 u vydavatelství Inner Circle Music. Aktuální spolupráci nazvali prostě Levíček–Weiss Jazz Project a na turné je doprovodí zkušený basista Rasťo Uhrík s všestranným bubeníkem Kamilem Slezákem.
Kvartet navštíví nejen velká města a známé jazzové kluby, ale také například Poličku nebo Letovice. Vystoupí i v Trutnově na festivalu Jazzinec. Turné začíná koncertem v pražské Redutě 2. března, kompletní seznam koncertů najdete níže.
Otázku, jakou hudbu můžeme od tohoto kvartetu očekávat, ponechal Jiří Levíček velmi otevřenou:
„Vzhledem k tomu, že v této sestavě budeme hrát poprvé, dá se jen těžko přesně říct, jak se to bude vyvíjet. Nicméně Evanův kompoziční styl znám. Píše rytmicky poměrně komplikovanou hudbu, ale zároveň nesmírně melodickou. Umím si představit, že to bude postavené na komplexních rytmech a melodické trumpetě. A také tam bude spousta prostoru pro improvizaci, obzvláště v mých kompozicích. Můj kompoziční styl se od naší poslední spolupráce malinko změnil, takže bych chtěl zavítat i do těchto vod.“
V pořadu se také vrátil k věčnému tématu inspirace jazzových umělců. „Inspirace je často jen emoce, která nemá žádnou konkrétní melodicko-harmonickou podobu a tato stránka se potom vyvíjí až u nástroje. Nemám ji pod kontrolou a pracuji s tím, co přijde. Inspirace je nesmírně komplexní souhrn všech prožitků, které člověk zažil a zažije.“
Neopomenul zmínit ani pár postřehů ze své kompoziční kuchyně. „Někdy skládám deset minut před koncertem. Například s Robertem Balzarem se nám to stává docela často. Potkáme se v klubu před koncertem, začneme se rozehrávat a přicházejí motivy, s nimiž pak pracujeme v rámci vystoupení.“
Levíček/Weiss Jazz Project - České turné 2015
• 2.3. 21:30, Praha - Reduta Jazz Club
• 3.3. 19:00, Český Krumlov - Synagoga
• 4.3. 20:00, České Budějovice - Highway 66
• 5.3. 20:00, Trutnov - Jazzinec
• 6.3. 20:00, Polička
• 7.3. 20:00, Letovice
• 8.3. 22:00, Praha - Jazzdock
• 9.3. 20:00, Ostrava - Parník
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.