Rozhovor měsíce: Ranní procházky Martina Brunnera
Pianista a skladatel Martin Brunner přišel do studia představit své nové album Morning Walks, které zkomponoval pro sedmičlenný ansámbl – jazzové klavírní trio plus smyčcové kvarteto. Pořad Rozhovor měsíce vysíláme na ČRo Jazz 3. ledna (ve 14:00). Spolu s Brunnerem do studia zasedne i violoncellista Vít Petrášek.
V úvodu Martin Brunner vysvětluje, že Morning Walks neskládal pro jazzové trio a doprovod smyčcového kvarteta. Jde o dva rovnocenné ansámbly, jednotliví hudebníci z Epoque Quartetu hrají na albu stejně důležitou roli jako členové tria.
„Pro lidi, kteří jsou zvyklí na jazz, je náročné poslouchat tolik smyčců, které hrají tolik not a v takových tempech,“ zmiňuje Vít Petrášek snad jediné možné úskalí této koncepce a dodává, že proto se při míchání alba snažili, aby nahrávka byla co nejpřístupnější: „Dlouho jsme hledali takový zvuk smyčců, aby posluchače neznervózňoval.“
Hudebníci z Martin Brunner Tria a z Epoque Quartetu jsou zvyklí na odlišné způsoby práce ve studiu. Vít Petrášek přiznává, že kvarteto se muselo částečně přizpůsobit, protože jazzmani nemají ve zvyku hrát například třetinu jedné skladby desetkrát za sebou. Naopak on a jeho kolegové z kvarteta si náročnější místa rádi ve studiu přehrají vícekrát a z těchto pokusů se pak vybírá ten nejlepší. „To jsme v tomto případě úplně nemohli, protože u podobných věcí je důležité, že nejsou prostříhávané. Přizpůsobili jsme se, ale i my jsme ve finále velmi spokojení.“
Morning Walks není pouze album. Stejnojmenný cyklus skladeb už během roku 2013 zazněl vícekrát naživo, a do studia tedy pánové šli po zkušenostech s jeho pódiovým provedením. „Když teď máme CD v ruce, těším se, že je pošleme do světa. A na základě toho by snad od našich stálejších spolupracovníků v zahraniční mohlo přijít nějaké pozvání,“ naznačuje Petrášek jedno z možných pokračování projektu.
I Martin Brunner doufá, že se v budoucnu podaří realizovat více koncertů jeho tria s Epoque Quartetem. Pokud jde o další plány, líčí: „Práce s triem mě začala unavovat, a tak jsem k ní připojil smyčce, což byl krok dál. Teď cítím potřebu se od tohoto modelu trochu oprostit a vydat se jiným směrem. Vyzkoušel jsem si zhudebňování textů, ale přišel jsem na to, že nevím, kde takové skladby hrát. Jsou to jednoduché písničky, které se nehodí do jazzového klubu nebo na festival, ale přitom nemám ambice je hrát jako rádiový pop.“
V roce 2014 se Martin Brunner zúčastní ještě jednoho zajímavého projektu: „Trumpetistka Štěpánka Balcarová oslovila šest skladatelů z naší generace včetně mě a naším úkolem bylo napsat skladby pro bigband. Já jsem se nakonec domluvil, že to bude trochu menší obsazení, ale s dechy. V průběhu roku by měly proběhnout koncerty těchto šesti skladatelů a vždy by mělo jít o původní hodinovou skladbu. Strašně se na to těším, ale musím na tom ještě hodně pracovat.“
Rozhovor měsíce s Martinem Brunnerem a Vítem Petráškem vedl Milan Tesař (Radio Proglas). Součástí pořadu jsou ukázky z alba Morning Walks.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka