Objevovat zvuky – Rozhovor měsíce s Jiřím Levíčkem

31. prosinec 2014

Po studiu a následném několikaletém působení ve Spojených státech přesídlil původem brněnský pianista a skladatel Jiří Levíček do Prahy. V současné době je členem Robert Balzar Tria, spolupracuje s B-Side Bandem a připravuje další projekty. Podrobnosti přineseme v Rozhovoru měsíce na Čro Jazz 2. ledna od 14:00.

Osm let strávil Jiří Levíček (1984) za oceánem. Využil příležitosti, kterou mu nabídla Severotexaská univerzita, na které souběžně studoval jazz a klasickou hudbu. „Myslím, že v té době by mi žádná škola v České republice tyto možnosti nenabídla,“ hodnotí své rozhodnutí. Na otázku, v čem konkrétně jej Amerika nejvíc posunula, respektive čeho ze svých zámořských zkušeností si dnes nejvíc cení, odpovídá:

Byla to spolupráce s mými pedagogy. Hlavně to byl asi Stefan Karlsson, což je skvělý švédský jazzový pianista, u kterého jsem studoval dva roky a od kterého jsem se toho hodně naučil. Pak to byla moje účast v bigbandu One O’Clock Band. To je známá kapela, která jezdí po celém světě, vydává desky, byla dvakrát nominována na Grammy. A v neposlední řadě musím zmínit svého profesora klasického hudby Adama Wodnického. U něj jsem byl celých osm let a to byla opravdu cenná zkušenost.“

Zkušenosti z klasické hudby Jiří Levíček dodnes využívá i při komponování jazzu, což pochopitelně není pouze jeho přístup. Připomíná: „Obzvlášť vážná hudba 20. století měla na všechny jazzové hudebníky nesmírný vliv. Miles Davis vycházel i z hudby přelomu 19. a 20. století, například ze skladeb Maurice Ravela a Clauda Debussyho. Pro spoustu pianistů jako pro Paula Bleye byl důležitý Messiaen a Druhá vídeňská škola. I mě se tyto věci dotkly a zajímají mě, obzvlášť po zvukové stránce. Nesnažím se nutně kopírovat nějaký klasický kompoziční styl, ale spíše mě baví objevovat zvuky.“




Vedle práce pro Robert Balzar Trio, ve kterém se uplatňuje i jako skladatel, má Jiří Levíček čerstvou zkušenost také ze spolupráce s bigbandem. Říká: „Oslovil mě trumpetista a bandleader brněnského B-Side Bandu Pepa Buchta, kterého znám dlouhá léta. Požádal mě, jestli bych pro tuto kapelu něco nenapsal. Já jsem nabídku přijal, protože jsem věděl, že se po dlouhé době potkám se spoustou kamarádů. Sám jsem totiž v Brně 21 let žil. Snažil jsem se pro ně napsat skladbu, která by zapadala do toho konkrétního konceptu. Poprvé se totiž – po popjazzových nahrávkách s Vojtou Dykem – pokusili vytvořit opravdu jazzové album.“

Jiří Levíček se částečně podílel i na produkci CD: „Bavilo mě s bigbandem pracovat a trochu muzikanty motivovat. Většina hráčů B-Side Bandu jsou vynikající interpreti, ale až na výjimky nemají tolik zkušeností s jazzovou muzikou. Mým úkolem bylo ukázat jim, jak společně pracovat jako jazzová kapela.“

Nové Robert Balzar Trio: zleva Jiří Slavíček, Jiří Levíček, Robert Balzar

Jedním z členů B-Side Bandu, který má naopak bohaté zkušenosti s jazzem a patří ve svém oboru mezi naše přední hráče, je bubeník Kamil Slezák. S ním se Jiří Levíček od ledna potkává i v Robert Balzar triu. I proto se mu v Rozhovoru měsíce věnujeme podrobněji. Jiří o svém spoluhráči říká: „Je to můj dlouholetý kamarád a fenomenální hráč. Podle mě je to jeden z nejlepších bubeníků na jazzové scéně. Baví mě, jak pracuje se zvukem a jak neustále objevuje nové věci. Bubnování pro něj není jasně daná věc. Mění činely i bicí, neustále hledá zvuky a hloubku v hudbě, a to mi je nesmírně sympatické.“

V závěru rozhovoru přijde řeč na aktuální tvorbu Jiřího Levíčka, a to především pro trio. Pianista a skladatel prozrazuje: „Poslední skladby, které jsem pro trio napsal, jsou velmi otevřené, je to spíš fragment, se kterým v triu dále pracujeme. To mě teď baví nejvíc – pracovat s menším množstvím materiálu a zjišťovat, jak jsme jej schopni bez cvičení a konceptu rozvíjet na pódiu. Neustále hledáme balanc mezi totálním experimentem a navazováním na estetiku tria, jak je posluchači znají z předchozích nahrávek Roberta Balzara.“

Logo

Kromě toho Levíček v současné době spolupracuje například s Bohemia Saxophone Quartetem. „Pavel Fiedler mě oslovil a požádal mě, jestli bych pro něj něco nenapsal. Podařilo se mi zkomponovat takovou minimalistickou věc postavenou na barvách a zvucích s názvem Autumn Colors. Brzy bychom ji měli posluchačům předvést.“

Rozhovor s Jiřím Levíčkem vede Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu uslyšíte ukázku z aktuálního alba Robert Balzar Tria Vuja-De, jednu dosud nevydanou nahrávku téže kapely (už v novém složení s bubeníkem Kamilem Slezákem) a také jednu skladbu Jiřího Levíčka a jeho amerického tria z alba Returns (2007).

autor: Milan Tesař
Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.