Rozhovor měsíce: Židovské inspirace Davida Dorůžky a Roberta Fischmanna
Pod albem s názvem Gilgul jsou podepsáni David Dorůžka (kytara), Robert Fischmann (flétny) a Martin Novák (perkuse a bicí).
V bookletu alba čteme: „Jedním z běžných významů slova gilgul je cyklus. Ať už jsme věřící, nebo ne, svůj život si vykládáme a měříme jej pomocí cyklů, ať už přírodních, nebo umělých. Hebrejský kalendář, založený na lunisolárním cyklu, opisuje kružnici, která ohraničuje obsah nahrávky. Jejím pomyslným těžištěm je to, čemu se v našich končinách říkalo Mitteleuropa, přesněji řečeno místní tradice synagogální hudby neboli středoevropského nusachu.“ O albu Gilgul v Rozhovoru měsíce hovoříme s Davidem Dorůžkou a Robertem Fischmannem.
Na začátku rozhovoru se snažíme s oběma hosty rozklíčovat důvod, proč se vlastně rozhodli natočit album na toto téma. Oba vyprávějí o svých židovských kořenech a docházejí k závěru, který shrnuje David Dorůžka:
„Velká většina příslušníků židovské minority, kteří přežili druhou světovou válku nebo vyrůstali za komunismu, o svém židovství vůbec nemluvila nebo se na ně snažila zapomenout. Možná tedy naše generace, která se ještě narodila za komunismu, ale větší část života už strávila ve svobodné společnosti, je vlastně první, která se k tomuto tématu začíná více vracet, přemýšlet o tom a být aktivní. Je tedy celkem přirozená věc, že vycházíme z židovské hudby, ale zároveň ji interpretujeme po svém a s mnoha vlivy, které nutně nesouvisejí jen s židovskou kulturou.“
Album obsahuje autorské skladby Roberta Fischmanna i Davida Dorůžky a také úpravy tradičních melodií. Jeho podstatnou část tvoří dvě suity, šabatová Erev Shabbat Suite a Shir Hashirim Suite podle biblické Písně písní. O první z nich Fischmann říká:
„Zpracovávám v ní několik pro mne nejsilnějších momentů pátečního večera, kdy začíná šabat. Je to slavnostní chvíle, protože šabat je pravidelně se opakující svátek, pilíř judaismu.“ I když se jedná o instrumentální hudbu, Fischmann v těchto skladbách zpracovává židovské modlitby. Vysvětluje: „Modlitba může být i melodie. Ostatně v jedné recenzi jsem se už setkal s reakcí, že modlitební charakter skladeb je už ze samotné melodie patrný.“
Spousta prostoru k objevování
Řeč samozřejmě není pouze o obsahu, ale i o zajímavém nástrojovém obsazení tria. David Dorůžka říká: „I když to není první kapela, ve které hraji a v níž není basa, je toto uskupení po nástrojové stránce opravdu zvláštní. Dokonce neznám žádnou jinou kapelu, která by hrála ve složení flétna, elektrická kytara a perkuse nebo bicí.“ A dodává: „Baví mě, že mohu zároveň plnit basovou roli ve spodním rejstříku, případně nemusíme mít žádnou basu a já mohu hrát jenom melodicky. Zvuk kapely je velice otevřený, je tam spousta prostoru, který lze různým způsobem využít.“
V závěrečné části pořadu hovoří oba naši hosté i o svých dalších hudebních aktivitách. Robert Fischmann zmiňuje především personálně propojené kapely Neřež, Neřež Tri a Nerez & Lucia, které vedle něj propojují osoby Víta Sázavského a Zdeňka Vřešťála. Za svou domovskou kapelu pak považuje Bran, se kterým se věnuje bretonské a obecně keltské hudbě. Úplně jiný styl pak hraje se souborem TooT Ensemble, jehož hudbu popisuje jako „techno hrané na dechové nástroje“.
David Dorůžka vedle nové desky dál pokračuje i ve vystupování s pianistou Piotrem Wyleżołem a s bubeníkem Jeffem Ballardem, s nimiž před rokem vydal album Andromeda’s Mystery. V dalších sestavách pak účinkuje jako sideman. Novinkou je v tomto ohledu spolupráce s nizozemskou saxofonistkou Tineke Postma.
V úplném závěru pořadu pak hosté zvou na jeden ze svých podzimních koncertů. V pátek 13. října trio Dorůžka–Fischmann–Novák vystoupí společně s americkým klarinetistou a saxofonistou Samem Sadigurským v pražském klubu U Malého Glena.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.