Bratrovi jsem kradla iPod, vzpomíná Klára Pudláková

Poslechněte si celý rozhovor měsíce s Klárou Pudlákovou!
MAOMAH, Pudlax, Avokaduo… to jsou jen některé z mnoha projektů basistky a skladatelky Kláry Pudlákové. V Rozhovoru měsíce byla řeč hlavně o novém duetním albu Call Me a Princess. Poslechněte si celý rozhovor ze záznamu.
V úvodní části rozhovoru Klára Pudláková představuje své nové album, titul Call Me a Princess, které natočila jako členka dua Smuk Zvuk, které s ní tvoří dánská vibrafonistka Viktoria Holde Søndergaard.
Chceme ten nejvibrafonovější zvuk, jaký si lze představit
O souzvuku obou nástrojů Pudláková říká: „Kontrabas a vibrafon spolu tvoří velmi specifický zvuk, který může být pro někoho po čase až příliš výrazný. Vibrafonu nesmí být moc – a to je vlastně docela vtipné dilema. Existují dvě cesty, jak se s tím vyrovnat. Buď se snažíme nástroj využívat jinak, experimentovat s různými preparacemi, nebo naopak jdeme úplně do extrému. My jsme zvolily tu druhou možnost, což se odráží i v názvu Call Me a Princess – chceme ten nejvibrafonovější zvuk, jaký si lze představit.“
Klára s Viktorií se seznámily v Paříži, kde byly obě na studentském pobytu během pandemie covidu. Znovu se pak obě potkaly opět na studiích, tentokrát v Oslu. I album Call Me a Princess vznikalo v Norsku:
„Využily jsme toho, že jsme se ocitly na výjimečně dobře vybavené škole, kde jsme mohli pracovat v tamním studiu. To je na opravdu vysoké úrovni, srovnatelné třeba s pražským Sonem. Bylo ale docela vtipné, že nám zvuk nabíral student druhého ročníku bakalářského studia – jazzový kytarista. Na první pohled by se mohlo zdát, že je to trochu zvláštní situace: Máme k dispozici luxusní profesionální studio, a přitom tam sedí tři studenti a nějak si s tím poradí. Ale jelikož věděl, co dělá, výsledek je zvukově opravdu povedený, zvlášť s ohledem na to, že jde o kontrabas a vibrafon, což nejsou zrovna jednoduché nástroje na nahrávání.“
Z každého stylu si beru něco
Klára Pudláková funguje v rámci řady hudebních projektů – od písničkářského dua Avokaduo až po různá jazzová uskupení. Tuto situaci si pochvaluje: „Mně se líbí, že si z každého stylu můžu něco vzít a že se ty světy navzájem ovlivňují. Techniky, které se naučím při interpretaci soudobé hudby, pak klidně využiju i v písničkářském duu – třeba jako opakující se motiv, na kterém může stát celá píseň.“
Skupina MAOMAH, což je další Klářin projekt, vznikla jako kvarteto ve složení troje housle a kontrabas, později rozšířené o další nástroje (saxofon a trombón). O roli kontrabasu v této kapele Pudláková říká: „Připadám si jako takové lepidlo, které drží rytmus pohromadě a ukotvuje celou hudbu. Zároveň si ale občas zahraju na violoncello – vystoupím do vyšších poloh a začnu hrát melodicky, čímž najednou zníme jako smyčcové kvarteto. Pak se zase vrátím dolů a hraji ryze jazzovou basu, což nutí ostatní reagovat a přizpůsobit se. Střídání těchto poloh mě nesmírně baví…“
Za bratrem pro radu
Pudlax je skupina, kterou Klára Pudláková založila se svým bratrem Janem Pudlákem, pianistou. O bratrovi, který je o čtyři roky starší, kontrabasistka říká: „On se k jazzu dostal jako první a postupně mě ovlivňoval – jako malá jsem mu dokonce kradla iPod a poslouchala jeho hudbu. Dá se říct, že mě do toho světa vtáhl on. Navíc je vystudovaný hudební vědec, neuvěřitelně vzdělaný člověk, takže se na něj dodnes obracím, když potřebuji hudební radu. Vlastně jsem jen čekala, až začne respektovat i on mě – což se naštěstí stalo, a od té doby spolu můžeme hrát.“
Čtěte také
Jen v posledním roce Klára Pudláková vydala nová alba s projekty MAOMAH, Pudlax a Smuk Zvuk. Na dotaz, jestli některé z těchto alb vyšlo i na fyzickém nosiči, odpovídá, že nikoli: „Je to nemalá investice, a navíc se často stane, že se desky neprodají v takovém množství, jak člověk očekává. Než by se náklad vyprodal, už by měl chuť natočit další album – a doma by se mu mezitím začaly hromadit krabice s neprodanými kusy. Na druhou stranu chápu, že pro mnoho lidí působí hudba vydaná pouze digitálně méně seriózně. Mít fyzickou desku v ruce je krásný pocit. Proto bych určitě chtěla, aby druhé album Pudlax vyšlo i na fyzickém nosiči.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.