SOČR a Concept Art Orchestra spojí mandala

8. květen 2023

Pod názvem „V okamžiku“ proběhne 11. května v pražském DOX+ další z koncertů, na kterých Symfonický orchestr Českého rozhlasu spolupracuje s jazzovými skladateli a interprety. Premiéry kompozic představí Luboš Soukup a Vít Křišťan, nástrojové obsazení symfonie znásobí moderní big band Concept Art Orchestra.

Luboš Soukup zkomponoval pro obsazení symfonického orchestru a big bandu skladbu Skandinávské imprese, Vít Křišťan přinesl k nastudování suitu pro klavír, zpěv a rozšířený orchestr jménem Mandala. Souhrnnou hlavičku V okamžiku si pak můžeme vysvětlit třeba jako jeden ze spojujících prvků obou kompozic. Oba autoři v nich totiž provazují pasáže detailně proaranžované s prostorem pro improvizaci - momentální nápady interpretů.

Na této společné koncepci se autoři vůbec nemuseli domlouvat předem, šlo o logickou reakci na zadání skladby. „Jsme oba improvizátoři a vždy hledáme v hudbě svobodu a sílu přítomného okamžiku. Logicky je tedy improvizace do našich aranžmá i pro takto velké obsazení zařazena,“ vysvětluje Křišťan.

Čtěte také

Luboš Soukup nejen souhlasí, ale ještě odhaluje další „svorník“ mezi dvěma díly. „Při práci s orchestrem se nabízela proaranžovanost, a improvizace je naše doména. Propojení našich skladeb ale nespočívá jen v práci s orchestrací a zároveň improvizací, spojili jsme skladby i tematicky. Pátá část Skandinávských impresí se jmenuje The Flower Of Live, Květ života. Jedná se v podstatě o geometrickou formu. Květ života je jeden z typů mandal, jde o velice staré zobrazení, pocházející odněkud z Číny.“

Účelná redukce

V loňském rozhovoru pro časopis Harmonie, pořízeném v době, kdy byly kompozice teprve ve stádiu „promýšlení“, uvedl Luboš Soukup, že z obsazení Concept Art Orchestra plánují s Vítem Křišťanem využít jen žesťovou sekci a rytmiku. Původní představu v základě dodrželi, jen Luboš upřesňuje:

„Já budu používat jenom žesťovou sekci. Ale Vítek bude mít navíc i Marcela Bártu na saxofon a já mu ve skladbě také zahraji. Vítek bude mít jako rytmiku vlastně Robert Balzar Trio, já bubeníka Kamila Slezáka a ze Švédska basistu Thommyho Anderssona. Vítek mi ve skladbě také zahraje, hostem bude David Dorůžka.“

Vít vysvětluje, proč autoři sestavu CAO přece jen trochu redukovali: „Spojit celé dva orchestry není zrovna jednoduché, aby výsledek nebyl samoúčelný. Myslím, že zvolená kombinace je velmi dobře vyvážená. Žesťová sekce bude mít v mé části také improvizační plochy a nebudou chybět ani krásná sóla. Všichni hráči CAO patří mezi absolutní evropskou špičku a byla by škoda jejich schopností nevyužít.“

Zahraniční hosté

Oba skladatelé si pozvali i zahraniční hosty. „Vzhledem k tomu, že tématem mojí skladby jsou Skandinávské imprese, chtěl jsem pozvat někoho ze Skandinávie, kdo by do hudby přinesl trochu tamního zvuku. Což Thommy určitě umí. Hraje na basu jinak, než jak jsou zvyklí hráči u nás. Navíc se to nabízelo, protože Thommy je také fantastický skladatel, komponuje i pro symfonické orchestry, tak jsem ho před půlrokem poprosil o konzultace mých aranžmá. Hudbu už tudíž dobře zná,“ zdůvodňuje Luboš přizvání Thommyho Anderssona.

Vítek svěřil vokální part svých Mandal maďarské zpěvačce Veronice Harcsa: „S Veronikou jsem se setkal v rámci spolupráce s maďarským trumpetistou Kornelem Fekete Kovacsem. Nahráli jsme loni desku Different Aspects Of Silence. Veroničin projev mi naprosto učaroval a když přišla nabídka realizovat projekt se SOČR a CAO, dokázal jsem si celek s ní jako sólistkou okamžitě představit.“

Spojené orchestry bude řídit dirigent Bastien Stil, ovšem na nastudování repertoáru se podílela také Štěpánka Balcarová, kapelnice Concept Art Orchetra.

„Nejdříve jsme měli zkoušku s big bandem, abychom se s programem seznámili a sehráli se v obtížnějších pasážích. Za tuto část jsem v jistém slova smyslu byla zodpovědná já. Pak už ale převzal veškerou zodpovědnost Bastien Stil. Když ale v minulosti Concept Art Orchestra dirigovali Ed Partyka nebo Guillermo Klein, měla jsem možnost si v big bandu sama zahrát. I tentokrát si zahraji, dokonce mi Vítek dal prostor pro sólo,“ nastiňuje Štěpánka svoje role.

O čem to je?

Obě kompozice se odvíjejí od silných, slovně formulovatelných témat. „Skandinávské imprese vypovídají o mém vývoji, respektive obecně o vývoji ‚nepolíbeného‘ mladého člověka, učícího se žít jinde, mimo svoji domovinu. Pochopitelně konkrétně ve Skandinávii. Hlavním tématem je přerod, proměna. Proto se čtvrtá část skladby jmenuje Metamorphosis. A zmíněná pátá část, Květ života, symbolizuje nalezení nové rovnováhy, což je můj cíl,“ říká Luboš.

Čtěte také

Inspiraci a poslání suity Mandala netajil ani Vít: „Mandaly jsou součástí každodenního života nás všech. Tvoříme je v rodinném kruhu, s přáteli, při projektech a vůbec všude, kde se objevují pouta, prohlubují vztahy a něco silného se děje. Chtěl bych, aby si posluchači z koncertu odnesli především radost, naději, uvědomění si, jak je svět kolem nás bohatý a pestrý. Vědomí toho, že bohatství máme na dosah ruky v každé chvíli. A pokud chceme, můžeme budovat Mandaly, nebo do nich vstupovat a obohacovat je, kdykoliv se pro to rozhodneme.“

Koncert bude zaznamenán pro potřeby vysílání, v jednání je podle protagonistů i vydání na albu. Rozhodně by ale byla škoda zmeškat možná jediné živé provedení nadžánrových děl a podání dvou špičkových orchestrů.

Spustit audio