Svěží Jazz Dock Orchestra na koncertním albu
Tématem Rozhovoru měsíce je tentokrát Jazz Dock Orchestra a jeho debutové album Tonight, které obsahuje autorské skladby Andyho Schofielda a Jana Jiruchy. Naším hostem je saxofonista Petr Kalfus, zakládající člen a manažer orchestru.
„Tato živá deska, která byla pořízená v lednu letošního roku, je v podstatě jakýmsi záznamem našeho fungování a zároveň uzavřením jedné kapitoly. Na dvou lednových koncertech jsme pořídili živou nahrávku, ze které jsme poté vybrali repertoár na desku,“ vysvětluje na začátku rozhovoru Petr Kalfus a zdůrazňuje, že se jedná výhradně o autorské skladby členů orchestru.
Jazz Dock Orchestra vznikl v roce 2019 jako rezidenční big band pražského klubu Jazz Dock. „Na začátku byl hlavně převzatý repertoár,“ vzpomíná Kalfus s tím, že se kapela musela na počátku v rámci svých pravidelných pondělních koncertů sehrát: „A tak jsme začali sahat do světové bigbandové literatury. Hráli jsme například skladby Charlese Minguse, Dukea Ellingtona, Billa Holmana, Jima McNeelyho a dalších.“
Orchestr má za sebou i zajímavé mezinárodní spolupráce, například s americkým zpěvákem Kurtem Ellingem nebo s kamerunským baskytaristou Richardem Bonou. Konkrétně s Bonou proběhly tři koncerty, a to nejen v domovském Jazz Docku, ale také na festivalu Jazzinec v Trutnově a v Brně v rámci JazzFestu Brno.
„Richard Bona poslal pár měsíců předem notový materiál, který předtím provedl už s Dánským rozhlasovým big bandem,“ vysvětluje Kalfus a dodává: „U Kurta Ellinga to probíhalo podobným způsobem. Také čerpal z bigbandového repertoáru, který hrál s různými obsazeními v předchozích letech.“
Svoboda a pravidelnost
Když Jazz Dock Orchestra začal připravovat své debutové album, probíhala diskuse, jak v rámci orchestru, tak s vydavatelem Petrem Ostrouchovem o tom, jak by album mělo vypadat. „Už jenom z podstaty věci jsme chtěli zachovat atmosféru živých koncertů a zároveň jsme chtěli vyjít jakoby vstříc našemu názvu,“ vysvětluje Petr Kalfus, proč album Tonight vzniklo jako živá nahrávka a proč byl záznam pořízen přímo v klubu Jazz Dock. „Kapela má nejlepší energii v rámci živého hraní,“ dodává náš host.
Petr Kalfus má zkušenosti i s dalšími big bandy. Na Jazz Dock Orchestra oceňuje především pravidelné koncertování – každé třetí pondělí v měsíci s výjimkou srpna – a svobodu ve výběru repertoáru. Big band Gustava Broma pod vedením Vlada Valoviče je podle něj výběrem repertoáru zčásti omezen z podstaty své role rozhlasového big bandu.
Concept Art Orchestra Štěpánky Balcarové zase funguje v rámci projektů v různých obsazeních. Jazz Dock Orchestra hraje pravidelně každý měsíc v plném bigbandovém složení a volba repertoáru je čistě na jeho členech.
Na rok 2024 připravuje Petr Kalfus také album se svým triem, které dále tvoří Jan Andr na varhany a Tomáš Hobzek na bicí. Deska by měla být čistě autorská s tím, že pro toto obsazení píšou všichni tři členové. A proč právě trio saxofonu s hammondkami a bicími? „Protože sestavy s hammondkami a saxofonem jsem dlouhodobě poslouchal. Měl jsem také možnost si občas zahrát s Ondřejem Pivcem nebo s Jakubem Zomerem a k hammondkám mám vřelý vztah,“ říká Petr Kalfus.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.