Uloveno na síti: Březnové jazzové oblevy i sněhové nadílky

6. březen 2023

Ať už si březnové počasí blázní, jak chce, jazzu se daří. Brad Mehldau si pohrává s melodiemi Beatles. Ben Rosenblum nachází poselství různorodých kultur v oblázcích posbíraných po celém světě. Nechybí ani perlička pro milovníky japonské avantgardy v podobě prvního setkání legend Země vycházejícího slunce, pianistky Satoko Fujii a kytaristy Otoma Yoshihida.

Brad Mehldau – Your Mother Should Know, Brad Mehldau Plays Beatles

Že Mehldau rád hraje úpravy písní Beatles, je známá věc, na koncertech často nějaký ten „broučí“ kousek dával k dobru. Jazzová uchopení evergreenů liverpoolské čtveřice také dávno patří k bontonu. Důležité ovšem je, s jakým citem, láskou a chutí ony kousky Mehldau interpretuje. Jak „pouhým“ sólovým klavírem vystihuje ducha a atmosféru songů.

Nahrávka vznikla v září 2020 během koncertu ve Philharmonie de Paris a aby vyzněla pestřeji, zařadil maestro na závěr také úpravu písně Life On Mars? od Davida Bowieho. Jako ilustraci „propojení Beatles a popového písničkářství jejich následníků“.

Andorra - Current

Z druhého alba kvinteta Andorra, tvořeného někdejšími spolužáky z dánské Funen Music Conservatory, jsou zatím na bandcampu jen dvě ukázky, kompletní titul Current vychází 23. března. Ale věřte, že deska je povedená celá. Pětice pokračuje v synkretickém hledání ve světech improvizované hudby, skandinávské zasněnosti i indie popu, s nečekaným gradacemi a vpády dramatické rockové energie. Svůj zvuk přitom hudebníci označují za „moderně starosvětský“, s reminiscencemi na fusion i psychedelii, dnešní elektronikou a beaty, a zároveň se vznosně melodickou křídlovkou či „archaicky“ rozmlženým Fender pianem.

Satoko Fujii & Otomo Yoshihide – Perpetual Motion

Klavíristka Satoko Fujii a kytarista Otomo Yoshihide patří k největším ikonám japonské volné improvizace a jazzové avantgardy. Diskografie každého z nich přesahuje stovku titulů, mají za sebou kvanta spoluprací. Ale paradoxně, Perpetual Motion je jejich první společnou nahrávkou.

„Zdá se mi naprosto neuvěřitelné, že jsem s Otomem nikdy předtím nehrála. Jasně, věděli jsme o sobě a kdykoliv jsme se potkali, spřádali jsme plány. Jsem fanouškem Otomovy muziky, a loni jsem konečně dostala nápad pozvat ho k účasti na hudebním maratonu v tokijském klubu Pit Inn, jehož jsem kurátorkou,“ popisuje Fujii. Koncertní nahrávka působí jako výsledek souhry dokonale propojených, stejnými koridory energií a nálad kráčejících umělců.

Avishai Cohen - Tel Aviv / Beirut (OST)

Basista Avishai Cohen nedává svůj talent do služeb filmové hudby poprvé, stačí připomenout práci pro snímek Le Sens de la Fete. Jeho muzika bude určitě výborně fungovat i v historickém dramatu Tel Aviv / Beirut, pojednávajícím o osudech dvou rodin na dvou stranách hranice během izraelsko-libanonských konfliktů let 1982 a 2006. Vždyť právě Cohenova tvorba využívá prvky obou hlavních kultur zemí Levanty. Nijak přitom nevadí, že autor recykloval i kusy již dříve natočené pro řadová alba. V novém kontextu dávají nový smysl.

Ben Rosenblum Nebula Project – A Thousand Pebbles

Pianista, akordeonista a skladatel Ben Rosenblum se na svém čtvrtém kapelnickém opusu nebývale rozmáchl po hudebním světě. Epické, košaté kompozice v podání Nebula Project obsahují nejen nečekané zvraty temp a instrumentace, ale i různých žánrů klidně během jedné skladby. Vedle odkazů hard bopu či kompozičních inspirací u pozdního mistra Waynea Shortera se tu míhají barevné odlesky klezmeru, muziky brazilské a afrokubánské, irské lidové i třeba prog rocku. S obzvláště patrným nadšením pak využil autor, fanoušek ansámblu Les Voix Mysteres des Bugares, harmonie používané v bulharské vokální polyfonii. Vše je ovšem podřízeno soudržnému příběhu.

Každý z „tisíce oblázků“ představuje pro Rosenbluma inspiraci. Například rozmáchlou titulní čtyřvětou suitu odpíchl od vzpomínek, kdy jako kluk navštěvoval synagogu. „Ale myslím, že suita je mnohem spíš odrazem dětství než nějaké spirituální cesty. Vyjadřuje snahu porozumět všem okolním mohutným silám a konceptům, pokusy najít si ve všech odlišných tradicích vlastní smysl.“

Delfayo Marsalis And The Uptown Jazz Orchestra – Uptown On Mardi Gras Day

Na závěr snad něco nenáročného, veselého, karnevalového. O něco méně známý bráška Wyntona a Branforda, pozounista a pedagog Delfayo Marsalis, umí se svým profesně samozřejmě špičkovým The Uptown Jazz Orchestra rozproudit „retro taneček“ jak se patří na správný neworleanský Mardi Gras.

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka