Uloveno na síti: zářijový jazzový příval

6. září 2020

Vydavatelé snad vynahrazují veškeré prodlevy ve výrobě nosičů kvůli pandemii i letním dovoleným. Hrne se na nás příval povedených jazzových novinek. Z plejády titulů stojí za poslech nejen energií nadupaný živák Christiana Scotta, karanténní snímky Tenderlonia či Tigranova „cesta do neviditelného niterného světa“.

Tigran Hamasyan – The Call Within

„Umělec, i když má fyzické tělo, žije ve snovém vnitřním vesmíru, který je stejně reálný jako ten fyzický. Moment nevědomé tvorby je zde způsobem, jak se cítit při vědomí,“ popsal Tigran koncepci alba The Call Within.

A ještě popsal další inspirační zdroje. Zálibu v mapách různých epoch. V prastarých arménských legendách, astrologii, geometrii... Tigranova hudební cesta podle pradávných map působí opravdu dobrodružně.

Tenderlonious – Quarantena

Minule zužitkoval agilní londýnský saxofonista a flétnista Ed „Tenderlonious“ Cawthorne výlet do Pákistánu, nyní zase nepromarnil karanténu. Než aby doma naříkal nad nepřízní okolností, raději žhavil přístroje v domácím nahrávacím studiu a sám se sebou natočil plnohodnotné album. Hraje tu nejen na dechové nástroje, ale i na plejádu kláves, od analogového elektrického Fender piana po soudobé syntezátory, a využívá počítačových programů. A když na něj nepůsobil život na ulici a v klubech, nechal se inspirovat sci-fi a fantasy filmy.

Místy se Tenderlonious přehoupne od soudobého jazzu až k elektronické taneční muzice. Ale koho by zajímaly žánrové přihrádky, když jde o tak přesvědčivě pocitovou záležitost. Jen si poslechněme třeba Lockdown Boogie, při kterém se Edův jiholondýnský příbytek musel vesele otřásat v základech.

Christian Scott aTunde Adjuah – Axiom

„Od 10. do 15. března, v době, kdy se svět dozvídal o plných důsledcích globální pandemie, dělali Christian Scott aTunde Adjuah a jeho kapela svoji práci. Lidskou konverzaci v podobě hudby ve slavném newyorském klubu Blue Note. I když si uvědomovali hrozbu, byli odhodlání přinést lidem pozitivní energii,“ vysvětluje upoutávka ke koncertnímu albu.

A pokračuje: „Ač nemohli tušit, že půjde na nějakou dobu o poslední koncerty, zachytili tento vzácný okamžik. Je úžasné připomenout si vibrující energii, kterou sdíleli s publikem.“ Víc k povedenému záznamu netřeba dodávat.

Mulo Francel – Crossing Life Lines

Německý saxofonista a klarinetista Mulo Francel vetkl albu Crossing Life Lines stále záslužnou a emočně citlivou koncepci. Vypořádávání se s traumaty minulosti a „hříchy předchozích generací“, načasované k 75. výročí konce 2. světové války. A k realizaci alba se rozhodl vybrat chápavé spoluhráče ze zemí sousedících s Německem a z východní Evropy: „Hudebníky, kteří umí překonávat hranice a stavět mosty mezi lidmi.“

Na nahrávce s ním spolupracovala polská vibrafonistka Izabella Effenberg, v Ázerbájdžánu narozený pianista David Gazarov nebo třeba uznávaný český nadžánrový cellista Jiří Bárta. „V tomto mírově zaměřeném projektu se potkávají elementy slovanské a germánské, české a sudetské, slezské a rakousko-uherské, polské a kavkazské či židovské a křesťanské,“ vysvětluje Francel. A jeho harmonický, euro-friendly mix motivů se poslouchá opravdu dobře.

Ulf Wakenius – Taste Of Honey

Al Di Meola není jediný slavný kytarista, který vzdává pocty Beatles. Ulf Wakenius, někdejší člen posledního kvarteta Oscara Petersona, jde na věc ovšem trochu jinak. Soustředil se na osobnost Paula McCartneyho. A nejen na jeho skladby s Beatles, ale i na ty z Paulových sólových alb. A také na převzaté písně, které McCartney zpíval. Viz titulní muzikálová a posléze filmová balada. A jak se dostal na album standard Bésame Mucho? Ulf zná historii Brouků dobře, romantický song mexického pianisty a skladatele Consuela Velázqueze hráli Beatles třeba na neúspěšné první „přehrávce“ pro gramofirmu Decca.

Důležitější než hloubat nad výběrem repertoáru je fakt, že Wakenius upravil známé melodie po svém, s nezaměnitelným dotekem skandinávské melancholie. A vlastně se neomezil jen na Paula, vždyť v závěru hned titulní a úvodní písně ocitoval i převážně Lennonovu trvalku Lucy In The Sky With Diamonds.

Adam Simmons / Jean Poole – Zatoczka (Tribute To Komeda)

Věhlas polského jazzového pianisty a skladatele Krzysztofa Komedy, především jako skladatele hudby k filmům Romana Polanského, dolehl i k protinožcům. A tak se australský saxofonista Adam Simmons rád nechal zlákat k tribute projektu k 50. výročí Komedovy tragicky předčasné smrti. Na tribute se podíleli i další slavný Australan, pianista Tony Gould, nebo sopranistka Deborah Kayser.

Projekt vrcholil koncertem 29. listopadu 2019 v rámci Polského filmového festivalu v melbournském divadle Deakin Edge. Záznam vystoupení vychází právě nyní. Album uvádí i jméno nehudebníka Jeana Poolea (vlastním jménem Seana Healyho), který měl na starosti vizuální složku představení, konkrétně tvůrčí mixáž obrazu v reálném čase. A live videoart také stojí za vyhledání, oficiální videa ke koncertnímu záznamu nabízí youtube.

Záplava nových nahrávek je tak intenzivní, že musíme alespoň telegraficky zmínit pár dalších titulů, na které nezbývá místo: Bill Frisell – Valentine, Maria Schneider Orchestra – Data Lords, Nubya Garcia – Source atd. Přejeme dobrý lov na síti.

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.