Antonio Sanchez se vrací, nahlédněte do jeho diskografie
Původem mexický bubeník se zanedlouho vrátí do Prahy, tentokrát jako člen opulentní sestavy s Českým národním symfonickým orchestrem pod vedením dirigenta, skladatele a aranžéra Vince Mendozy. Poslechněte si ochutnávku ze společné desky Sancheze a Mendozy i další ukázky z jeho bohaté diskografie v nejnovějším Jazz Profilu.
Antonio Sanchez se narodil 1. listopadu roku 1971 v Mexico City. Na bicí nástroje se začal učit už v pěti letech. Jako teenager hrál v různých kapelách, oddával se i progrocku, ale nejvíce ho to táhlo k jazzu. Na národní mexické konzervatoři vystudoval klasický klavír. Ve dvaadvaceti letech se přestěhoval do Spojených států, do Bostonu, kde na tamní Berklee College Of Music absolvoval jazzová studia.
V nich pak pokračoval také na New England Conservatory jako stipendista v oboru jazzové improvizace. Tam už přišly první sidemanské příležitosti, třeba v triu jeho učitele, pianisty Danila Peréze. S ním mimochodem v roce 2000, už v New Yorku, natočil album Motherland, nominované záhy na cenu Grammy.
Od roku 2011 má svou vlastní stálou kapelu s názvem Migration. Od počátků se v ní spojil s pianistou Johnem Escreetem, kontrabasistou Mattem Brewerem a saxofonistou Seamusem Blakem. Zatím poslední deska této formace z roku 2018 nazvaná Lines in the Sand přinesla hned několik změn. Došlo třeba k výměně na saxofonovém postu, na tenorsaxofon a EWI v kapele nově hraje mladíček jménem Chase Baird, na nahrávce v některých skladbách také uslyšíte hned několik hostů, vedle původem izraelského cellisty Elada Kabilia nebo brooklynského violisty Nathana Schrama i Sanchezovu partnerku, vokalistku s chorvatskými kořeny, Thanu Alexu.
Bad Hombre z garáže
Když si Antonio Sanchez v roce 2015 kupoval nový dům, první otázka, kterou kladl realitním makléřům byla: Můžete mi ukázat suterén? Nakonec našel ten pravý a vzniklo v něm – domácí studio. Poprvé našlo uplatnění při zrodu alba lapidárně nazvaného Bad Hombre. Experimentální projekt sycený elektronikou - efekty, smyčkami, keyboardy - a především pochopitelně bicí soupravou a perkusemi, Sanchez ve svém novém útočišti sám natočil a smíchal. Hudba přitom podle Sanchezových slov vznikala intuitivně, ve spontánním dialogu mezi elektronickou složkou jeho nové hudby a bubnováním.
Impulsem k vydání alba byl prý výrok někdejšího amerického prezidenta Donalda Trumpa z roku 2016. Jak Sanchez vzpomíná v jednom z rozhovorů, ta věta zněla: ‚Máme tady pár bad hombres a musíme je dostat pryč.‘ Zpočátku Sanchez jednoduše potřeboval odreagovat úzkost z tohoto politického okamžiku – naštěstí hra na bicí se mu dobře hodila.
„Začal jsem si uvědomovat, že tam dole ve svém studiu mám všechnu tu moc a můžu dělat věci, jako bych byl šílený vědec ve své laboratoři. A bylo to tak osvobozující, že jsem samozřejmě chtěl takhle dělat hudbu dál, a tak se zrodil Shift,“ říká Antonio o svém zatím posledním sólovém projektu s podtitulem Bad Hombre Vol. II. Tentokrát ke spolupráci oslovil umělce z jiných žánrů, aby jako producent společně s nimi natočil nové verze jejich skladeb a písní. A byl úspěšný, na desce se podílela celá plejáda hostů, mimo jiné třeba zakladatel Nine Inch Nails, Trent Reznor, basistka a zpěvačka Meshell Ndegeocello, novozélandská zpěvačka Kimbra nebo třeba mexické kytarové duo Rodrigo y Gabriela.
„Jsem nejméně slavný člověk na téhle desce,“ vtipkuje Sanchez, který přizval ke spolupráci i svého 97letého dědečka, herce Ignacia Lópeze Tarsa, jehož hlas nahrávku rámuje.
Antonio Sanchez v Praze zahraje v rámci festivalu Prague Proms – v programu Vince Mendoza Grammy Night. Obecní dům 27. 6.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka