Avishai Cohen Trio – From Darkness
Známý basista na novém albu překvapuje posluchače neotřelými nápady, ale svému osvědčenému stylu zůstává v zásadě věrný. Zatímco jeho projekty s většími kapelami většinou nabízejí přístupnější a chytlavější melodický materiál, pro jeho triová alba je charakteristická o něco větší sofistikovanost. Cohen však dobře ví, co dělá, a co si k publiku, které si pečlivě vychoval, může dovolit.
Hudba patří k basistově lepšímu průměru a je samozřejmě brilantně zahraná. Současný pianista Nitai Hershkovits je virtuóz nejvyššího kalibru, který na rozdíl od nejznámějšího ze svých předchůdců Shai Maestra používá v improvizacích častěji jazyk jazzový než, řekněme, orientálně–folkový. Jeho improvizační schopnosti nejlépe demonstrují sklady Halelyah a následující C#-.
Bubeník Daniel Dor umí citlivě odhadnout, co přesně která situace vyžaduje, nebojí se ostrých změn a výrazných, téměř rockových, předělů.
Cohen na předloňské nahrávce Almah více než kdy dříve ukázal, jak moc vychází z klasické hudby a tento vliv je samozřejmě patrný i tentokrát. Aranžmá jsou celkově důmyslnější, disonance odvážnější a jednotlivé party propracovanější než v minulosti.
Skladby mají na druhé straně relativně krátkou stopáž. Je jich jedenáct, o celkové délce dvaačtyřicet minut. Skýtají potenciál pro rozšíření, ale Cohen jejich délku zbytečně nenatahuje.
Snaha nezahltit posluchače nekonečnými sóly je ostatně jedním z důvodů jeho velké popularity mimo svět jazzu. Mimochodem české publikum bude mít letos možnost basistovo vystoupení vidět dokonce třikrát: v Praze (27. 4.), Ostravě (17. 7.) a Brně (30. 11.).
Lze odhadnout, že řada skladeb se vyvinula z rytmického nápadu. Hlavní myšlenku často tvoří groove či rytmický motiv spíše než silná melodie. To je nicméně jedna ze známých Cohenových poloh, která je na tomto albu pouze zastoupena více než dříve. Zda jde o klad či zápor je už na každém posluchači.
Ke zdařilým kompozicím patří zejména Ballad for an Unborn, nejdelší track na desce, připomínající známé Remembering. Druhým a energičtějším hitem je pak rozhodně Amethyst. Titulní From Darkness je výjimečná sólem na baskytaru a neotřelými harmoniemi.
Jediná výtka patří závěrečné skladbě. Nic proti snaze zakončit album originálním způsobem, ale Chaplinova píseň Smile působí jako pěst na oko. Její nespřízněnost s Cohenovou hudbou nezachrání ani úprava metra a několik prokomponovaných vnitřních hlasů.
From Darkness stojí mezi dvěma Cohenovými počiny výrazně ovlivněnými klasickou hudbou: již zmíněným albem Almah se smyčcovým kvartetem rozšířeným o hoboj a velkým projektem s orchestrem, který bude realizován letos také v Brně (30.11.).
Silným vlivům těchto žánrových vybočení se není možné vyhnout a právě ty odlišují tuto nahrávku od starších. Nepřekonává je, ale slouží jako zajímavý dokument vývoje basistova harmonického cítění a stylu vůbec.
Avishai Cohen – From Darkness
Avishai Cohen – kontrabas, baskytara
Nitai Hershkovits – klavír
Daniel Dor – bicí
Label: Razdaz Records, 2015
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.