Travesuras: Garcíovo flamenco s jazzovou DNA

3. červen 2019

Flamenco jazz (či nuevo flamenco) je subžánrem, který krystalizoval od 60. let 20. století, kdy začaly tradiční pojetí flamenca „okysličovat“ ohlasy dalších stylů v čele s jazzem. Mladou krev žánru představuje nyní pianista Daniel García, který u ACtu aktuálně vydal novinku Travesuras.

Mezi průkopníky flamenco jazzu patřil Paco de Lucía, ale flamenco jazz se nikdy neomezoval na kytaristy. Mezi jeho protagonisty z řad pianistů patří třeba Michel Camilo, jinak polovina dua s kytaristou Tomatitem.

Pianista Daniel García patří v největší zemi Pyrenejského poloostrova mezi klíčové tváře nové jazzové generace a studoval na bostonské Berklee College of Music, kde se jeho mentorem stal panamský pianista Danilo Pérez.

Brilantní techniku, s níž získal svobodu vyjádřit přesně to, co cítí, si však osvojil už předtím na konzervatoři v rodné Salamance. Ve Státech spolupracoval s řadou osobností, mezi něž patří třeba kubánský trumpetista Arturo Sandoval či saxofonista Greg Osby, ale i když má k modernímu jazzu blízko, výjimečné jsou hudební mosty, které staví na novince Travesuras směrem k flamencu.

Podívejte se na klip k albu:

Mezi jedenácti skladbami převažují Garcíovy původní, ale album otevírá klavírní transkripce buleríe (flamencového tance) Potro de rabia y miel, kterou na stejnojmenné album v roce 1991 nahrál Camarón de la Isla, španělský zpěvák s romskými kořínky a jeden z reformátorů flamenca, jenž mezi prvními využíval i elektrickou kytaru (skladbu s Camarónem podepsal Paco de Lucía). Mezi originálně uchopené tradicionály patří naopak energická Vengo de moler.

Kytarové finesy na pianu

Ve vlastních skladbách García zůstává stylově otevřený. Klasické hudební vzdělání nezapře ve čtyřech krátkých variacích Dream of Mompou, pro něž se nechal inspirovat klavírní miniturou z cyklu Música callada katalánského skladatele Federica Mompoua, jinak vrstevníka Bohuslava Martinů. Další „snová“ kompozice Dream of Miles je volným otiskem skladby Solea Gila Evanse z Davisova slavného alba Sketches of Spain (1960).

Pianista Daniel Garcia, představitel flamenco jazzu

Mezi nejsilnější místa alba patří skladby jako Alegrías pa Averío nebo La Comunidad, kde si García díky fenomenální klavírní technice osvojil kytarové finesy, mezi něž patří mj. rasguado, typický flamencový prvek, spočívající v rytmickém „vystřelování“ prstů přes struny. Zázemí k tomu má v empatické rytmice: bubeník Michael Olivera i kontrabasista Reinier Elizarde „El Negrón“ mají flamenco v krvi.

V aranžérsky košatějších skladbách Travesuras a Vengo de moler hostuje o generaci starší flétnista Jorge Pardo, mezi jehož spoluhráče patřili Paco de Lucía, Gerardo Núñez i Chick Corea. V Garcíově instrumentáři nechybí ani elektrické piano Fender Rhodes nebo syntezátory, ale ty na semiakustickém albu využívá jako šéfkuchař šafránu.

Daniel García Trio Travesuras

Daniel García – piano, Fender Rhodes, syntezátory

Reinier Elizarde „El Negrón“ – kontrabas

Michael Olivera – bicí

Jorge Pardo – flétna (j.h.)

Label: ACT Music, 2019

danielgarciadiego.com

autor: Pavel Víšek

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.