Branford Marsalis s kvartetem ve skvělé formě

11. březen 2019

Saxofonista Branford Marsalis vydal své nové kvartetní album jen krátce před zastávkou na JazzFestuBrno. Jaké je?

Po angažmá u Stinga a v hiphopovém projektu Buckshot LeFonque přestal být nejstarší z šesti synů pianisty Ellise Marsalise v konzervativním rodinném klanu „enfant terrible“. Osmapadesátiletý saxofonista Branford se od konce minulého století věnuje ponejvíce akustickému jazzu, od něhož tu a tam odbíhá k vážné hudbě.

Hudební zázemí mu dnes vytváří vlastní kvarteto, jež vzniklo v polovině 80. let jako bokovka, aby na významu získalo na přelomu století. Branfordovi spoluhráči od té doby zůstávají víceméně stejní, kontrabasista Eric Revis, který s Marsalisem hraje už od roku 1997, a pianista Joey Calderazzo. Pouze před deseti lety Jeffa „Taina“ Wattse u bicích vystřídal tehdy osmnáctiletý Justin Faulkner.

V tomto obsazení vznikla i novinka The Secret Between the Shadow and the Soul, jež vyšla u labelu OKeh Records. O pět ze sedmi skladeb, které produkoval sám Branford Marsalis, se vyjma Faulknera podělili ostatní členové kvarteta. Protiváhu dvou expresívnějších Revisových příspěvků Nilaste a Dance of the Evil Toys, nakročeného místy až k free jazzu a reminiscencím na Branfordova oblíbence Ornette Colemana, tvoří Calderazzovy balady Conversating Amon the Ruins a Cianna; zatímco první nezapře východiska v evropském klasicismu, druhá představuje stylizované tango se silným hlavním tématem.

V Marsalisově devítiminutové Life Filtering from the Water Flowers dostává velký prostor piano, což zčásti evokuje atmosféru společné desky Songs of Mirth & Melancholy (2011), která je zatím jedinou vizitkou tandemu Branford Marsalis-Joey Calderazzo.

Oba covery se vymykají rozšířené kategorii standardů. Originály pocházejí z poloviny 70. let a oba shodou okolností podepsali inovativní američtí klavíristé. Autorem The Windup je Keith Jarrett, který skladbu nahrál na desku Belonging (1974), jež vznikla jako první s jeho „evropským kvartetem“. O málo mladší je chytlavý Snake Hip Waltz, jenž Andrew Hill zařadil na album Divine Revelation (1975), které má punc starého kontinentu pro změnu v dánském vydavateli.

Branford Marsalis Quartet (Buenos Aires, 2015)

Album The Secret Between the Shadow and the Soul představuje teprve třetí studiové setkání v aktuálním obsazení a zřejmě i proto ho kapelník Marsalis charakterizuje jako „sofistikovanou, dobrodružnou a všechno, jen ne defenzívní desku“. Na první společné nahrávce Four MFs Playin' Tunes (2012) přeci jen vzájemná chemie zvláště v rytmice ještě tolik nefungovala a předchozí řadovka Upward Spiral (2016) nabídla z větší části „pouze“ kreativně uchopené standardy, na nichž čtveřice participovala se zpěvákem Kurtem Ellingem, který je stálicí střední generace.

Březnová novinka zachycuje kvarteto ve vrcholné interpretační i autorské formě, což budou moci na vlastní uši posoudit už 13. března návštěvníci letošního ročníku přehlídky JazzFestBrno.

The Branford Marsalis Quartet – The Secret Between the Shadow and the Soul

Branford Marsalis – saxofony

Joey Calderazzo – klavír

Eric Revis – kontrabas

Justin Faulkner – bicí

Label: OKeh Records, 2019

branfordmarsalis.com

autor: Pavel Víšek
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.