Branford Marsalis s kvartetem ve skvělé formě
Saxofonista Branford Marsalis vydal své nové kvartetní album jen krátce před zastávkou na JazzFestuBrno. Jaké je?
Po angažmá u Stinga a v hiphopovém projektu Buckshot LeFonque přestal být nejstarší z šesti synů pianisty Ellise Marsalise v konzervativním rodinném klanu „enfant terrible“. Osmapadesátiletý saxofonista Branford se od konce minulého století věnuje ponejvíce akustickému jazzu, od něhož tu a tam odbíhá k vážné hudbě.
Hudební zázemí mu dnes vytváří vlastní kvarteto, jež vzniklo v polovině 80. let jako bokovka, aby na významu získalo na přelomu století. Branfordovi spoluhráči od té doby zůstávají víceméně stejní, kontrabasista Eric Revis, který s Marsalisem hraje už od roku 1997, a pianista Joey Calderazzo. Pouze před deseti lety Jeffa „Taina“ Wattse u bicích vystřídal tehdy osmnáctiletý Justin Faulkner.
V tomto obsazení vznikla i novinka The Secret Between the Shadow and the Soul, jež vyšla u labelu OKeh Records. O pět ze sedmi skladeb, které produkoval sám Branford Marsalis, se vyjma Faulknera podělili ostatní členové kvarteta. Protiváhu dvou expresívnějších Revisových příspěvků Nilaste a Dance of the Evil Toys, nakročeného místy až k free jazzu a reminiscencím na Branfordova oblíbence Ornette Colemana, tvoří Calderazzovy balady Conversating Amon the Ruins a Cianna; zatímco první nezapře východiska v evropském klasicismu, druhá představuje stylizované tango se silným hlavním tématem.
V Marsalisově devítiminutové Life Filtering from the Water Flowers dostává velký prostor piano, což zčásti evokuje atmosféru společné desky Songs of Mirth & Melancholy (2011), která je zatím jedinou vizitkou tandemu Branford Marsalis-Joey Calderazzo.
Oba covery se vymykají rozšířené kategorii standardů. Originály pocházejí z poloviny 70. let a oba shodou okolností podepsali inovativní američtí klavíristé. Autorem The Windup je Keith Jarrett, který skladbu nahrál na desku Belonging (1974), jež vznikla jako první s jeho „evropským kvartetem“. O málo mladší je chytlavý Snake Hip Waltz, jenž Andrew Hill zařadil na album Divine Revelation (1975), které má punc starého kontinentu pro změnu v dánském vydavateli.
Album The Secret Between the Shadow and the Soul představuje teprve třetí studiové setkání v aktuálním obsazení a zřejmě i proto ho kapelník Marsalis charakterizuje jako „sofistikovanou, dobrodružnou a všechno, jen ne defenzívní desku“. Na první společné nahrávce Four MFs Playin' Tunes (2012) přeci jen vzájemná chemie zvláště v rytmice ještě tolik nefungovala a předchozí řadovka Upward Spiral (2016) nabídla z větší části „pouze“ kreativně uchopené standardy, na nichž čtveřice participovala se zpěvákem Kurtem Ellingem, který je stálicí střední generace.
Březnová novinka zachycuje kvarteto ve vrcholné interpretační i autorské formě, což budou moci na vlastní uši posoudit už 13. března návštěvníci letošního ročníku přehlídky JazzFestBrno.
The Branford Marsalis Quartet – The Secret Between the Shadow and the Soul
Branford Marsalis – saxofony
Joey Calderazzo – klavír
Eric Revis – kontrabas
Justin Faulkner – bicí
Label: OKeh Records, 2019
Související
-
Katchého nové album The Scope jazzu příliš nepřeje
Nová bubeníkova deska trpí roztříštěností, kterou lze těžko vydávat za pestrou dramaturgii, píše v recenzi pro ČRo Jazz Pavel Víšek. Čtěte podrobnosti o desce The Scope!
-
Alfredo Rodriguez/Pedrito Martinez: Kubánský tandem na výletě ke kořenům jazzu
Na novém albu Duologue spojil klávesista Rodríguez síly se starším kubánským krajanem, bubeníkem a perkusistou Martinezem, aby společně prozkoumali západoafrické polyrytmy.
-
Dvanáct měsíců podle Bena Wendela
Kanadský saxofonista se inspiroval samotným Čajkovským a stvořil hudební kalendář na pokračování podle svého gusta. Wendelovu novinku The Seasons jsme zvolili Albem týdne.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.