Český jazz na vinylu: Tomáš Liška, Jazz Q a další v elegantní černi

19. říjen 2020

Zvuk lepší a lidskému uchu přirozenější než z CD. Pořádný obal, umožňující vyniknout výtvarným nápadům. A hlavně obřad soustředěného poslechu. Na vinylu aktuálně vyšlo hned několik zajímavých titulů „domácího“ jazzu.

Stále více muzikantů, vydavatelů i posluchačů láká obrozený formát LP. Přestože pro nikoho ze zúčastněných nejde o zrovna levnou záležitost. Důvody, proč tomu tak je, z hlediska vydavatele, výstižně shrnul Petr Ostrouchov, majitel značky Animal Music:

„Vinyly v zásadě vydávám proto, aby existovala aspoň nějaká možnost, že si hudbu posluchač poslechne v kvalitě blížící se záměru. Jak postupně trh opouštějí cédéčka a lidi poslouchají skoro všechno na telefonech se sluchátky, ve vlaku, v tramvaji nebo při běhání, dostane se hudba k naprosté většině posluchačů v mizerné komprimované kvalitě. A vinyl si jinde než v klidu doma pustit nejde; kdo má gramofon, většinou k němu má dobrý audio systém.

Vlastně ze stejného důvodu filmaři pořád točí pro kino, aby filmy neskončily na mikro monitorech smartphonů a tabletů. Vinyly jsou takové moje kino. Je to ale drahé a ne masově prodejné, takže bohužel ne všechno si můžu dovolit na vinyl umístit.“

Karel Růžička - Garden Of Silence, koláž desky

Asi není třeba dodávat, že linky k nahrávkám v rámci tohoto článku jsou pouze „ilustrativní“. Zvuk vinylu logicky zprostředkovat nemohou. Ale pokud vás muzika zaujme už v komprimované podobě, třeba vás inspiruje k doplnění vaší vinylové sbírky.

Freetown Quartet – Christiania

Udělat „kino“ se z uměleckého hlediska určitě vyplatilo z koncertní nahrávky česko-dánského seskupení Freetown Quartet. Živá deska se točila v legendárním klubu Borneteateret v ještě legendárnější komuně Svobodného města Christiania. Pro Luboše Soukupa jde vlastně o domácí scénu, hrál tu už v roce 2010, kdy se přestěhoval do Kodaně. A dynamiku živého vystoupení zprostředkovává dobře právě vinyl.

Pokud to již nevíte odjinud: Freetown Quartet je projektem Luboše Soukupa a jeho dánských spoluhráčů, kontrabasisty Emila Brun Madsena a bubeníka Mortena Haesuma, do kterého dostal pozvánku další zdejší hráč se silným vztahem ke skandinávským inspiracím. Samozřejmě klávesista Vojtěch Procházka.

Karel Růžička - Garden Of Silence

Z lisovny v Loděnicích a s etiketou Animal Music zamíří k posluchačům také vinylová verze nečekaného a vítaného archivního objevu. V době vzniku nevydaného sólového klavírního alba jednoho z nejvlivnějších českých jazzmanů Karla Růžičky (1940-2016). Nádherná a důstojná připomínka nedožitých osmdesátin.

Tomáš Liška & Invisible World – Hope

Tomáši Liškovi s jeho mezinárodním world jazzovým projektem Invisible World se podařilo natočit jiskrné, energií překypující album. I jeho jsme se zeptali, proč v rámci své vlastní vydavatelské značky Invisible Records Tom neváhal investovat také do vylisování vinylové verze desky:

„Doba se posunula a já, jako odvěký fanoušek tohoto média, jen kvituji trend, který poslední roky vidíme. Vinyl jako hmatatelný artefakt natočené hudby je podle mého po všech stránkách naprosto dokonalým produktem. Dříve to byly pro většinu lidí cédéčka, dnes jsou to převážně vinyly. Věřím, že hudba si zaslouží tuto formu ‚ztělesnění‘ a té své to chci určitě dopřát.“

Hope si takové ztělesnění opravdu zaslouží. Poprvé po letech, kdy kvůli inspiraci upřednostňoval proměnlivé sestavy, objevil Tomáš Liška, jak sám říká, „sílu stále kapely“. Deska vznikla v koncertně prověřené, už z předchozího alba Invisible Faces známé čtveřici s původem srbským akordeonistou Nikolou Zarićem, tureckým houslistou Efem Turumtayem a moravským bubeníkem Kamilem Slezákem. Na intuitivní souhře a radosti z ní je to jasně slyšet. Možná jde o dosud nejlepší Liškovo autorské album.

Purple Is The Color - Epic

Také členové dalšího nadnárodního, rakousko-moravského ansámblu Purple Is The Color (dostatečně jsme jejich druhé album přiblížili v recenzi), podlehli kouzlu drážek vylisovaných do vinylu. Dokonce natolik, že v malé rakouské lisovně pořídili video.

Jazz Q – Pori Jazz 72

Když jsme se na jaře bavili s Martinem Kratochvílem o vydávání archivních snímků Jazz Q, byl nejdříve skeptický:

„Michał Wilczyński a Łukas Hernik z polské firmy GAD našli nedávno ve Finsku nahrávky Jazz Q z roku 1972. Z Pori Jazz Festival v obsazení s Lubošem Andštem, Vladimírem Padrůňkem a Michalem Vrbovcem. Pustili mi je a já si napřed říkal, tak tohle asi ne.“

Naštěstí změnil názor: „Když mi Łukas poslal zvukově ošetřený záznam vystoupení s tím, že by ho chtěl vydat i na vinylu, nakonec jsem si řekl, proč ne. Jde o hudbu starou padesát let! Ale z nahrávky vyzařuje ohromná klukovská snaha prosadit se. Na koncertě hrál před námi Chick Corea s Return To Forever, což mi dnes nikdo nechce věřit.“

Vinyly v některých případech vycházejí v omezených nákladech. Také koncertní záznam Pori Jazz 72 se dostal do světa na LP coby limitovaná edice 300 kusů. (Z toho je jich 150 vylisováno v klasické černi a 150 do barevného vinylu). Což by sběratelům mělo udělat velkou radost. Jako ostatně každý (nejen) nostalgický kotouček.

Spustit audio

Související