Cohenův chráněnec Omri Mor na vlastních nohou
Izraelského pianistu Omriho Mora známe především ze sestav kontrabasisty Avishaie Cohena, i když si zahrál i s Johnem Zornem nebo Omerem Avitalem. Morův první profilový titul It’s About Time! je natolik zralý a nápaditý, že zaslouží volbu Albem týdne.
Nejen empatický a stylově originální hráč, ale také skladatel Omri Mor (1983) už přesvědčil jako sólista i u nás. Konkrétně na Mezinárodním festivalu jazzového piana v roce 2010. Na jeho vlastní debut nastal čas už dávno.
„Omriho muzikantské spektrum je neuvěřitelně pestré. Sahá od klasiky a jazzu přes arabskou a andaluskou hudbu a latinu až k maghrebskému tradičnímu stylu chaabi,“ obdivuje na pianistovi jeho častý „zaměstnavatel“ Avishai Cohen, který hostuje i na Morově prvotině.
Kontrabasista ostatně patří k dlouholetým Omriho podporovatelům. Morovy sólové nahrávky jsme poprvé mohli slyšet právě na Avishaiem Cohenem vydané kompilaci mladých izraelských umělců All Original – Best Young Israeli Jazz (2014).
Na ploše celého alba pak Mor dokládá onu zmíněnou pestrost. V rytmech, melodice, aranžování i muzikantském obsazení, kdy se pohybuje od kusů pro sólový klavír přes dueta (např. rozněžnělá balada Tears spolu s Avishaiem Cohenem) či pianové trio až po vybočení z akustického soundu.
To reprezentuje svižná skladba Zakra, kterou podpořil dravou baskytarou Michel Alibo (Salif Keita, Angélique Kidjo), francouzský hráč nejen s jazzovou, ale také afrobeatovou, „world“ a hiphopovou průpravou.
Na It’s About Time! převažují vlastní kompozice, navzdory zmíněné barevnosti většinou s rozpoznatelným „levanta-jazzovým“ dotekem. Právě ten dává různorodému materiálu vnitřní logiku a souvislost.
Ovšem pianista si invenčně pohrál třeba i se standardem You and the Night and the Music. Pro sólové piano ho upravil málem klasicizujícím způsobem. Podobně od základů přebudoval i další notoricky známou melodii Caravan, kterou najdeme mezi bonusovými nahrávkami.
Soundem se od zbytku desky nejvíce odlišuje píseň Marrakesh, předělávka skladby z repertoáru marockého mistra žánru chaabi Hamida Zahira. Rozezní se tu mohutný nápor perkusí, zvolání a sborových odpovědí. Hlavní vokál zpívá marrákešský rodák M’aalem Abdelkebir Merchane, kapelník Oulad Sidi H’mou Bandu. Ovšem píseň nepůsobí díky Morově všestrannosti jako pěst na oko, ale coby milé oživení.
Zařazení Marrakesh na prvotinu je navíc logické. Omri Mor je totiž také členem kapely uznávaného alžírského bubeníka Karima Ziada. A často spolupracuje s marockými zpěváky. Ziad na album dohlížel produkčně a nechal prostřednictvím ukázky nahlédnout (či spíše „naslechnout“) posluchače do dalšího světa, ve kterém se pianista momentálně s chutí pohybuje.
Čtěte takéAvishai Cohen: Album „1970“ je rafinovanou pop music
„Severoafrická hudba obohatila můj hudební svět, miluju ji. Umožnila mi přístup k dalším africkým stylům a také k hlubšímu pochopení blues z jiné perspektivy,“ vysvětluje Omri Mor.
Prvotina Omriho Mora zkrátka naznačuje mnoho zajímavých budoucích cest a zároveň obstojí i jako součet „jednotlivostí“. Skladby z Alba týdne určitě nepřeslechnete ani v aktuálním vysílání stanice ČRo Jazz.
Omri Mor – It’s About Time!
Omri Mor – piano
Avishai Cohen – kontrabas
Michel Alibo – baskytara
Donald Kontomanou – bicí nástroje
Karim Ziad – bicí nástroje
M’aalem Abdelkebir Merchane a další – zpěv
Oulad Sidi H’mou Band
Label: Omri Mor Music/Naïve, 2018
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.