ČT spouští seriál o jazzu. Poběží půl roku
Po zaslouženém úspěchu televizní série dokumentů Bigbít došlo také na jazzový žánr. Premiéra prvního dílu Příběhů českého jazzu proběhne v pátek 10. ledna od 21:30 na stanici ČT Art. Rozhovor s autorem Martinem Kratochvílem poslouchejte v audiu.
Zkušený filmař, dokumentarista a zároveň jazzový hudebník Martin Kratochvíl se s plánem na cyklus snímků o českém jazzu nijak netajil. Zmiňoval se o něm při rozhovorech, soukromých i k publikování určených, už dlouhou dobu, práce na něm trvala dva roky.
Martin Kratochvíl vysvětluje koncepci dokumentu:
Podobně jako rocková hudba, byl i jazz v neoblibě u totalitních cenzorů a kulturních institucí. Jak připomíná v synopsi cyklu dokumentů jeho tvůrce: „Jazz je svoboda. Kdykoli, kdekoliv a za jakoukoli cenu. Nic nerozleptává nesvobodný režim líp než nevázaná, nekontrolovaná a spontánní jazzová hudba. Jazz byl strašákem za protektorátu, za stalinského Ruska…“ Jedním dechem však dodává, že na rozdíl od perzekuovaného a decimovaného rocku či folku byl jazz v socialistickém Československu přece jen částečně tolerován.
„Jazz totiž byl hudbou amerického pracujícího lidu a proti ní je neradno si cokoli začínat. Tahle finta zachránila mnohé jazzové kapely, i kapely s jazzem v názvu, hrajících ale spíše jazz rockovou muziku jako Jazz Q,“ směje se s odstupem dekád Martin Kratochvíl.
Martin Kratochvíl si během práce na dokumentech začal více vážit starého českého jazzu:
Díky zmíněnému určitému „pardonu“ jazzových hudebníků komunistickým režimem se jazz oficiálně natáčel a vysílal od 50. let do Sametové v mnohem větší míře, než „podezřelejší“ žánry jako rock a folk. V archivech České televize se dochovala řada cenných záznamů. Bylo tudíž z čeho vybírat. Kratochvílův tým navíc pochopitelně doplnil i aktuální dotáčky. Obsáhlé rozhovory s portrétovanými hudebníky i pamětníky, dnešní komentáře, ale také odkazy na aktuální tvorbu zdejších jazzových průkopníků.
Kratochvíl v roli režiséra upozorňuje ještě na další zamýšlený aspekt řady dokumentů: „Seriál není pouhým historickým katalogem, ale je dramaturgicky zaměřen na intimnější příhody českých jazzmanů. Díky pracnému a podrobnému bádání v televizních archívech i všemožných dotáčkách přichází na svět seriál, kde hlavní pohled na hrající muzikanty nevede z hlediště na jeviště, ale spíše ze zákulisí na jeviště. Jaksi zezadu a s akcentem na věci, o kterých posluchač v hledišti ani neví.“
Podle dílů, které jsme měli možnost vidět s předstihem, například epizodu Češi za oceánem (Hammer, Déczi, Mraz), rozhodně nebyl tvůrcům cizí ani místy velmi humorný pohled na věc.
Seriál je rozvržen na 22 dílů a poběží na ČT Art v časovém rozpětí půl roku. První díl, naplánovaný na 10. ledna od 21:30 hodin, věnovali tvůrci Jiřímu Stivínovi. Premiéra druhého pokračování 17. ledna připomene dílo Jany Koubkové, třetí část pak 24. ledna přinese pod názvem Od PBB ke Kontrabandu vzpomínky Milana Svobody.
Související
-
Jazz je svoboda i plující vzducholoď: Hudebníci diskutují o podstatě stoletého žánru
Čtěte pokračování naší velké ankety mezi českými hudebníky. Odpovídají Karel Růžička, Jana Koubková, Emil Viklický a řada dalších jazzmanů.
-
Živoucí bastard i otisk duše: Čeští jazzmani hledají definici jazzu
Zdánlivě jednoduchou otázku jsme položili více než dvaceti českým hudebníkům u příležitosti Mezinárodního dne jazzu. Co odpověď, to odlišný přístup.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.