Dhafer Youssef – Diwan of Beauty and Odd

10. říjen 2016

Dhafer Youssef se rozhodl natočit nové album v „jazzovějším“ stylu a vyjádřit na něm harmonii protikladů. Proto se znovu vypravil na místo svých formativních let, do hektického New Yorku. Ale neznamená to, že by se vracel ke svým tamním začátkům. Spíše pokračuje dál z bodu, do kterého dospěl slučováním hudebních světů. Místo vzniku desky prý nebylo důležité, podstatní jsou lidé. A tuniský muzikant si nese svůj vesmír s sebou, ať hraje ve Starém nebo v Novém světě.

„Nejdříve jsem natočil dvě, tři písně se Zakirem Hussainem, ale pak jsem se rozhodl pojmout je mnohem víc jazzově,“ vysvětlil Dhafer Youssef, provázaný v posledních letech především se skandinávskou scénou, důvod cesty do zámoří.

„Vždy jsem chtěl točit s newyorskými muzikanty, poprvé v roce 1999, kdy jsem připravoval album Electric Sufi. Ale vždy nakonec ze sestavy vyplynula kombinace amerických a evropských hudebníků. Také pro desku Abu Nawas Rhapsody jsem plánoval kompletně newyorskou sestavu, ale pak se na palubě ocitl i Tigran Hamasyan.“

„Nakonec mám nyní, po šestnácti letech, 100% newyorskou kapelu. Jenže já si nemyslím, že si vybírám lidi do projektu. Projekt sám pro mě volí vhodné muzikanty. Hraji s těmito lidmi samozřejmě proto, že jsou vynikající hráči, ale jsou pro mě důležití především jako lidské bytosti. Kdyby Aaron Parks žil v Londýně, tak prostě bude v kapele!“ dodává fenomenální zpěvák a virtuóz na oud k hvězdnému obsazení newyorské desky v rozhovoru pro London Jazz News.

03717800.jpeg

Konceptem alba, jehož název bychom mohli volně přeložit „Poesie krásy a divnosti“, je nutnost protikladů, kterou se Youssef snaží vyjádřit hudebními prostředky: „Diwan znamená sbírku básní. Ony podivnosti (odds) reprezentují zvláštní, nepravidelná metra jako protipól ‚přirozené‘ krásy (beauty) melodií a zvuku nástrojů. Věřím totiž, že bez protikladů by nebylo nic. V přírodě je krása patrná pouze v kontrastu se zdánlivou ošklivostí. Proto v hudbě volím podivné rytmy a pak s nimi vzlétneme.“

Přesně tak tomu je třeba ve skladbě Of Beauty & Odd, kde si muzikanti nejen s neuvěřitelnou lehkostí pohrávají s atypickým, nepravidelným metrem, ale ještě různé rytmy prohazují. Youssef přitom nezapírá indické a vůbec východní zdroje tohoto rytmického cítění. V souvislosti s novou deskou vzpomíná i na svého dávného inspirátora, indického hráče na tabla Jatindera Thakura, se kterým spolupracoval v 90. letech ve Vídni. Ale tím, že rezignoval na „etnické“ perkuse a zvolil v jazzu etablované spoluhráče, naplnil v úvodu zmíněné předsevzetí.

Ne všechna témata alba jsou tak abstraktní. Jednotlivé skladby nesou i věnování, třeba íránskému městu Šíráz. Nebo syrské metropoli Damašku. Youssef tak nenásilně dodal písním sociální podtext.

Netřeba asi znovu zdůrazňovat fascinující Youssefovy pěvecké schopnosti, kdy jeho hlas s neuvěřitelnou lehkostí šplhá, nejen v Deligtfully Odd, do výšek doslova závratných. Posluchač možná zatají dech ve třetí části Al-Akhtal Rhapsody nad délkou držených tónů a gradací až někam k závrati.

Umělcem zmiňovanou inspiraci v tradičnější představě o jazzu a jazzové improvizaci nápadněji slyšíme třeba v 17th Flyways, ale stále platí, že Dhafer Youssef zůstává „žánrem sám o sobě“. Naštěstí. A do velebného muzikantského vytržení se dokáže ponořit stejně v žáru pouště či na severských pláních jako v srdci velkoměsta.

Dhafer Youssef svou desku živě představí na koncertech v Trutnově (7. 11.) a v Brně (8.11.).

Dhafer Youssef – Diwan of Beauty and Odd

Dhafer Youssef – zpěv, oudAaron Parks – klavírAmbrose Akinmusire – trubkaBen Williams – kontrabasMark Guiliana – bicí nástroje

Label: OKeh Records, 2016

www.dhaferyoussef.com

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio