Eugen Vizváry – Part 2: For Jaco

21. únor 2017

Po delší době se pozornost našeho speciálu Album týdne zaměří na slovenskou jazzovou scénu. Tentokrát jsme si u našich sousedů vyhlédli novinku z dílny klávesisty a skladatele Eugena Vizváryho, Part 2: For Jaco, která je poctou legendárnímu basistovi a skladateli Jacu Pastoriovi.

Jaco mi byl inspirací od mých úplných začátků, jeho první album mám zažité už od dětství. Víc než jeho samého jsem však vnímal jeho hudbu jako celek. Tíhnu k němu stále, basa tvrdí muziku, tvoří její podstatu. Base jako takové věnuji speciální pozornost a asi před třemi lety mi ‚přeplo‘ a každý den jsem dvě hodiny poslouchal jen Jaca.“

Tak popisoval Eugen Vizváry v rozhovoru pro server jazz.sk svou fascinaci jedním z nejslavnějších baskytaristů všech dob. Fascinaci, která ho nakonec dovedla k natočení tribute alba tomuto velikánovi.

Na desku Vizváry přizval špičku slovenské jazzové scény a dva zahraniční hosty – českého kontrabasistu Tomáše Baroše a amerického trumpetistu Jeremyho Pelta. Nahrávání probíhalo po částech, v rozličných sestavách a v několika různých studiích, tudíž je album zvukově poměrně pestré. Pestrá je také selekce skladeb, tři Pastoriovy originály jsou doplněny Chromatic Fantasy J. S. Bacha (taktéž z repertoáru Jaca Pastoria) a sedmi kompozicemi z dílny Eugena Vizváryho.

Kdo by na desce s podtitulem For Jaco čekal nejznámější Pastoriovy hity, byl by Vizváryho výběrem až na jednu výjimku nejspíš překvapen. Onou výjimkou je populární Liberty City, která ovšem ve Vizváryho aranžmá s ponurým intrem a následným plynulým přechodem do kompozice Portrait of Tracy působí velmi originálně.

To skladbu Amelia lze řadit spíše k raritám Pastoriova repertoáru, Jaco ji napsal na počátku sedmdesátých let během působení v kapele Waynea Cochrana a dochovala se pouze jediná její nahrávka s orchestrem C. C. Riders. Ve Vizváryho úpravě pro kvarteto neztratila tato kompozice nic ze své funkové údernosti.

Skladba Three Women, která rovněž nepatří mezi Jacovy nejslavnější počiny, se ve Vizváryho pojetí změnila ve waltz. Zaujme taktéž vynikajícím provedením – trio, v němž Vizáryho klavír doplňují kontrabas Tomáše Baroše a bicí Dávida Hodka, působí velmi sehraně. Na Jaca Pastoria odkazuje i Bachova Chromatic Fantasy. Tohoto majstrštyku, kterým Jaco Pastorius prokládal svá vystoupení, se na Vizváryho desce zhostil skvělý basista Robert Vizvári (člen Slovenské filharmonie).

Ze sedmi kompozic z pera Eugena Vizváryho se vyjímají Back to My Roots, v níž Vizváry prokazuje cit pro moderní harmonické postupy, Around the Corner s fenomenálním trumpetistou Jeremym Peltem a pak úvodní The Island a závěrečná Red Well, které jakoby tvořily intro a outro celé desky.

Letos v září uplyne už třicet let od Pastoriovy předčasné smrti a zdá se, že jeho dílo nepřestává inspirovat muzikanty po celém světě. V případě desky Part 2: For Jaco Eugena Vizváryho se podařilo tuto inspiraci přetavit v hodnotný a svébytný počin. Ostatně, posuďte sami na vlnách Českého Rozhlasu Jazz.

Eugen Vizváry – Part 2: For Jaco

Eugen Vizváry – klavír, syntezátory, Fender Rhodes

Martin Valihora, Štefan Bugala – bicí

Dávid Hodek – bicí, perkuse

Igor „Ajdži“ Sabo, Peter Reitl – perkuse

Robert Vizvári, Juraj Griglák a Oskar Rózsa – baskytara

Michal Bugala – kytara

Pavol Hoďa – soprán saxofon a basklarinet

Tomáš „Kaštan“ Baroš – kontrabas

Anita Soul, Richard Csino – vokál

Jeremy Pelt – trubka

www.eugenvizvary.com

autor: Jan Kyncl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.