Frank Woeste – Pocket Rhapsody

22. únor 2016

Na své debutové album pro vydavatelství ACT si původem německý pianista Frank Woeste přizval dvojici vynikajících amerických hudebníků, kytaristu Bena Mondera a bubeníka Justina Browna. Basistu na této nahrávce ale nehledejme – Woeste jeho part obstarává levou rukou na syntezátoru nebo Rhodes Pianu, nástroji, s nímž už pracuje léta.

Zvuk Pocket Rhapsody výrazně ovlivnilo ještě několik dalších hudebníků: ve dvou skladbách hostuje trumpetista Ibrahim Maalouf a v jedné korejská zpěvačka Youn Sun Nah. Oběma tak Woeste oplácí dřívější hostování v jejich projektech. V řadě kompozic uslyšíme také houslistku Sarah Nemtanu a cellistu Grégoira Korniluka.

Woeste nám předkládá žánrově pestrou směs, ve které kromě základních jazzových prvků nechybí asymetrické groovy či elementy popu i skutečně tvrdého rocku. Hudba akorát není tolik založena na interakci mezi hráči jak bývá běžné, díky čemuž výsledek působí vyčištěně a uhlazeně.

Nezanedbatelnou roli hrají také smyčce. V jejich prostých aranžmá se odráží jistá noblesa a vytříbenost, kterou Woeste pravděpodobně čerpá v Paříži, kde od dob svých studií žije. Minimalistický způsob užití houslí a cella rovněž evokuje filmovou hudbu. Sám lídr ostatně říká, že album vnímá jako soundtrack k road movie. Inspiroval se různými místy a hudbu psal převážně na cestách.

Podívejte se na klip k albu: 
 
 

Poklidné smyčce pak kontrastují s Woesteho moderně a naléhavě znějícími improvizacemi. V každé z nich dokáže mistrovsky vystavět napětí a ve správný moment jej uvolnit. Je rovněž hlavním sólistou desky. Prostor dostane i Monder a Maalouf, ale většina pozornosti se soustředí na pianistu.

Navzdory melodičnosti svých improvizací však jako skladatel Woeste velký melodik není. Témata kompozic příliš nevynikají nebo jsou postavena pouze na krátkém a stále se opakujícím motivu, který není příliš rozvinut. Na druhou stranu mu nelze upřít cit pro různé žánry a vyváženost celku.

Je autorem všech skladeb, často složených z několika prokomponovaných kontrastních celků. Příkladem budiž titulní kompozice nebo epická pop-jazzová píseň The Star Gazer. Náladu severní Afriky či Orientu má pak pro změnu Nouakchott, citlivě podpořená trumpetou Libanonce Maaloufa. Nujazzová Buzz Adict evokuje taneční klub, zatímco o pár minut později je třeba se zastavit a zkoncentrovat, abychom si patřičně vychutnali sofistikované harmonie Bena Mondera v krátké sólové mezihře. O uklidňující závěr se postará popová Mirage a poslední Melancholia s opatrným houslovým sólem.

03573835.jpeg

Pocket Rhapsody přináší netradiční zvukovou a stylovou fúzi v podání výtečných muzikantů. Výjimečný je také narativní charakter jednotlivých kompozic i celé nahrávky – téměř každá skladba jakoby skrze množství odlišných částí vyprávěla příběh. Do třetice je také příkladem tvorby hudebníka ze země, o které se v souvislosti s jazzem tak často nemluví.

Frank Woeste – Pocket Rhapsody

Frank Woeste – piano, klávesyBen Monder – elektrická kytaraJustin Brown – bicí

Label: ACT, 2016

www.frankwoeste.com

autor: Jan Mazura
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.