Gretchen Parlato: Mistryně vokálních improvizací

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Gretchen Parlato

Držitelka řady ocenění, která je známá specifickou prací s vokálem a spoluprací s kapacitami typu Marcus Miller, Robert Glasper nebo Wayne Shorter. To jsou jen některé z mnoha způsobů, jak by se dala ve zkratce shrnout kariéra uznávané americké jazzové zpěvačky Gretchen Parlato, které je zasvěcen dubnový Jazz Profil. Poslechněte si celý záznam pořadu!

Gretchen se narodila 11. února 1976 v Los Angeles a je velice vděčná, že to bylo do umělecké rodiny. V první řadě je dcerou Davea Parlata, který působil jako baskytarista u Franka Zappy.

Kromě toho, její dědeček byl Charlie Parlato, který hrál na trumpetu v Kay Kyser Big Bandu. Vedle prvních hudebních lásek ji nejvíce ovlivnilo album Getz/Gilberto, což je dílo amerického saxofonisty Stana Getze a brazilského kytaristy Joãoa Gilberta z roku 1964. 

Tato deska je považovánaza jedno z alb, které zpopularizovalo bossa novu po celém světě a stalo se jednou z nejlépe prodávaných jazzových desek všech dob.  „Když mi bylo nějakých třináct, tak jsem se přehrabávala sbírkou mojí maminky a objevila jsem tuto desku s krásnou abstraktní kresbou na přebalu.

Nastražila jsem uši a fascinovaně jsem poslouchala zvuk, který jsem do té doby neslyšela. Zpěvačka Astrud zněla nádherně. Stejně tak João Gilberto. Tomu jsem sice vůbec nerozuměla, ale byla to nádhera. Cesta k jazzu pak byla velmi přirozená.

Čtěte také

Gretchen má na kontě čtyři řadová alba a na Grammy nominované živé album Live In NYC z roku 2013. Kromě toho během své kariéry hostovala na více než osmdesáti nahrávkách. Mezi nimi hned tři alba Esperanzy Spalding nebo deska Marcuse Millera Renaissance. 

Zásadní zlom v jejím životě sehrálo mateřství, kdy si dopřála na několik let klid a až syn trochu povyrostl, postupně navázala na výuku v rámci Manhattan School of Music a sváteční hostování, které jí nabídli například bubeník Nate Smith nebo pianista Andy Milne.

Nové album po deseti letech

Kromě přesunu celé rodiny zpátky do Los Angeles je v životě Gretchen Parlato zásadní novinkou vydání nového alba Flor, které vyšlo 5. března tohoto roku u nezávislého labelu Edition Records. Počátky nové deskyale sahají až do roku 2014, kdy spolupracovala s kytaristou a spolužákem z etnomuzikologie jménem Marcel Camargo.

Pro svůj projekt The Brazil You Never Heard a EP Behind Jobim, podle jeho slov, nemohl najít lepší zpěvačku. Samotný název také hodně vypovídá o žánru, kterému se věnovali. Nyní se Marcel ujal i koprodukce. Nemluvě o tom, že si Gretchen z jeho souboru „vypůjčila“ několik muzikantů. Těmi jsou violoncellista Artyom Manukyan nebo perkusista Léo Costa.

Jak už to u ní dlouhodobě bývá, na novince sáhla i po řadě osvědčených skladeb, kterým dala novou podobu. „V první řadě se snažím pochopit esenci skladby. To, co je potřeba ochránit, a svým způsobem i to, co mě k dané skladbě přilákalo. Jenže, duše skladby je to jediné, co tam zůstane. Imitace by neměla smysl. Svým vlastním způsobem skladbu rozeberu a pak zase poskládám od píky,“ upřesňuje.Výborným příkladem je skladba É Preciso Perdoar, kterou napsal již zmiňovaný vzor z dětství João Gilberto v roce 1973.

Finále desky obstarává její verze skladby Davida Bowieho No Plan. Pochází z posmrtně vydaného stejnojmenného EP z roku 2017, na kterém se, stejně jako na albu Blackstar, podílel její manžel Mark Guiliana. Skladbě sice hodně pomohla éterické produkce, ale finále na violoncello je fascinující.

autor: Daniel Sywala
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.