Jiří Levíček živě a pohodově v Radiocafé: Poslechněte si záznam koncertu
Pořádání jazzových vystoupení ve vinohradském Radiocafé se již stalo vítanou tradicí. Přesvědčte se z profesionálního záznamu, jak příjemnou atmosféru tam dokázalo v září navodit (nejen!) klavírní trio Stay In Tune, vedené Jiřím Levíčkem.
Stay In Tune v Radiocafé skutečně „zůstali naladěni“ a namíchali náladotvorný koktejl ze standardů a kapelníkových skladeb. Vedle těch autorských nejčastěji, hned třikrát, sáhli Levíček a spol. po díle Thelonia Monka. Monk jim prostě sedne, což dokazuje hned úvodní uchopení Nutty. I s neobvyklým rozvolněním rytmické struktury, kde trio dokáže svůj smysl pro společný timing.
Totéž ovšem platí i pro závěrečný „soumračný“ kus Crepuscule With Nellie. Monkova hra s harmonií je tu vystižena do detailu, stejně jako trio dodrželo Monkův záměr hrát skladbu bez sól. A přesto je z nahrávky cítit osobitost interpretů.
Jako autor umí být Levíček v dobrém smyslu tradicionalista. Což dokazuje například v kuse Happily Ragged. Zároveň ale nežije v minulém století a eklektický přístup k hudbě mu svědčí.
Pozornost samozřejmě zaslouží všichni členové tria. Jak ve vzájemné souhře, tak v sólových pasážích. Původem brazilský basista Luan Gonçalves (Tongu, Talaqpo, Stratocluster, Jungle Debris etc.) se blýskl například v sólově hraném úvodu I Got It Bad (And That Ain’t Good) úvodním arco hraným motivem i navazující pasáží hranou prsty, ale se stále sytým zvukem.
Všestranný Jakub Tengler (též Jiří Slavík, Noisy Pots, Moravská filharmonie atd.) zase potěší jaksi plošně tím, jak hraje pestře a přemýšlí o dynamice v měřítku celého tria, aniž by ho „tlačil“. Se samozřejmostí zvládá rytmické nepravidelnosti i nosné swingování.
Z kapelové souhry ovšem krásně vystoupí také křehká sólová klavírní meditace Prayer For The Better World. Jiří Levíček se v Modlitbě za lepší svět, jež je zároveň jednou z jeho autorských skladeb, představuje coby bytostný lyrik.
Trocha strollingu nikoho nezabije
Aneb překvápko se saxofonem. I když fakt, že Jiří Levíček hraje vedle klávesových nástrojů také na dřevěné dechové nástroje, vlastně takové překvapení není. Vždyť se příležitostně chopil i klarinetu jako člen tria The Survivors (s Jiřím Slavíkem a Jakubem Tenglerem, který ostatně bubnuje také ve Stay In Tune) a hraje na něj i na albu Děti a rodiče.
Triu Stay In Tune pak Levíčkův „multiinstrumentalismus“ pomáhá nejen k větší zvukové pestrosti, ale umožňuje mu i úplně odlišnou disciplínu. Strolling, hru bez harmonického nástroje. Původně tahle forma (v překladu „špacírování“) vznikla už v podnicích New Orleans tak, že si pianista dopřál pauzu na drink nebo gáblík, zatímco zbytek kapely „makal“ a mohl si dovolit volnější interpretaci. Tady ovšem pianista neodpočívá, leč pilně pracuje s jiným instrumentem.
Během koncertu v Radiocafé popadl Levíček saxofon hned třikrát. V Monkově standardu Straight No Chaser, Ellingtonově I Got It Bad (And That Ain’t Good) a také si s jeho pomocí pohrál s melodií domácího evergreenu Pramínek vlasů od Jiřího Suchého. Hraje přitom na saxofon přesvědčivě a s fantazií. Nepředvádí techniku, ale chvályhodně se soustředí na feeling. A odlišný zvuk i odlišné přemýšlení triu sedne bez problému.
Nemá moc smysl vypichovat vrcholná místa koncertu, nebo srovnávat jednotlivá provedení standardů. Nahrávka je příjemně vyrovnaná a vybízí k vychutnání si nekašírované pohody celého večera.
Stay In Tune hrají v obsazení:
Jiří Levíček – klavír, saxofon
Luan Gonçalves - kontrabas
Jakub Tengler - bicí
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.