Když jazz říznete hip hopem: Hovorka, Urban & Hauser v Rozhovoru měsíce
Hosty srpnového Rozhovoru měsíce jsou tentokrát tři mladí hudebníci, v jejichž tvorbě se mísí hip hop, jazz, elektronická hudba, soul a další styly. A právě o propojování hip hopu a jazzu s nimi budeme bavit. JeN Hovorka do studia přinesl své nejnovější EP Six Pieces, Adam Urban přišel s vinylem Ab Origine a Ondřej Hauser promluvil i o své kapele Zorba že ja Buddha.
JeN Hovorka v současné době zdaleka nežije pouze hip hopem a jazzem. V rozhovoru jako svou momentálně oblíbenou hudbu zmiňuje bulharské sbory nebo gregoriánský chorál, které jako producent propojuje s rapem.
Podle Hovorky má každá země svůj „flavour“, který se odráží v její kultuře a také v hudbě: „Britská a konkrétně londýnská scéna je specifická, hrubozrnná, ale stále je nějakým způsobem evropská. Americká scéna je samozřejmě také zajímavá, ale můj vkus se za ta léta proměnil a já dnes dávám přednost evropské hudbě.“
Pokud jde o jazz, fascinuje Hovorku v poslední době švýcarská scéna: „Zajímavé je například uskupení SKNAIL – kolektiv moderních jazzových muzikantů, v němž rytmickou složku zastupuje producent, který pouští glitchové beaty.“
V čem je jazz inspirativní pro hip hop? Odpovídá Adam Urban:
Své EP Six Pieces, vydané elektronicky v lednu 2017, Hovorka už nepovažuje za příliš aktuální. V rozhovoru popisuje, že album vznikalo v delším časovém období, asi třikrát se celé transformovalo, až je nakonec zredukoval na pouhých šest skladeb: „Chtěl jsem je zveřejnit, abych už mohl dělat aktuálnější věci, a zároveň, aby ta práce nepřišla úplně vniveč.“
U Adama Urbana se jazz a hop nepropojují pouze v rovině hudební tvorby. Adam je totiž sběratelem vinylových desek. Jeho hudba a sběratelství spolu souvisí, jak líčí: „Dříve jsem při produkování hiphopové hudby používal fragmenty jazzových skladeb, a proto jsem sbíral desky. Zdrojovou hudbu jsem chtěl mít fyzicky doma, a tak ji i podpořit.“
Když má Adam Urban hovořit o své desce Ab Origine, popisuje ji jako groove music. Na albu hraje primárně na bicí a nahrál na ně také fender piano, kytary a syntezátory. Poté se přidali hráči na melodické nástroje (saxofony, flétna, trubka, housle), až nakonec celé album vzniklo jako živě hrané. I když původně mělo vyjít také pouze elektronicky, právě i kvůli účasti dalších hudebníků a energii a práci, které projekt stál, se Urban rozhodl vydat materiál na vinylové desce.
Ondřej Hauser představuje projekt Zorba že ja Buddha, který vznikl původně jako autorské a producentské duo se zpěvačkou Ashley Abrman. Ta přinesla první nápady, které Hauser producentsky zpracoval. Sám potom přicházel s dalšími náměty na skladby, až vznikla EP deska Rosedout Lambada. I na ní účinkuje řada hostů, ale až po vydání alba vznikla koncertní verze kapely.
Hauser dále líčí, že v poslední době se jako autor a producent vrací k elektronické hudbě. Po delším období, kdy především hrál, nyní opět tráví hodně času doma u počítače hledáním zvuků.
V další části rozhovoru hosté přemítají o používání samplů ve své hudbě. JeN Hovorka například vypočítává, že použitelná může být „stará avantgardní elektronika, nějaké naprosto raritní album, které člověk někde najde, nebo něco, co si jen tak nahrajete na ulici.“
JeN Hovorka o využití samplů ve vlastní tvorbě:
Ondřej Hauser dodává, že spousta samplů zdánlivě nedává smysl a k ničemu se nehodí, ale pak se z nich naprosto nečekaně stane zajímavý základ skladby: „Mnohokrát se mi přihodilo, že jsem si něco uložil s tím, že to někdy použiju. Pak jsem to někde náhodně pustil, třeba zpomalil, a znělo to skvěle.“
Závěr rozhovoru patří otázce, zda naši hosté navzájem poslouchají svou hudbu a zda vyhledávají podobné projekty. „Snažím se sledovat, co se děje, ale nezvládám poslouchat všechno a řídím se spíš náhodou,“ přiznává Hauser a dodává: „Neříkám si dopředu, že budu například sledovat lidi, kteří tady v Česku spojují jazz s hip hopem, ale otevřu si YouTube a náhodně klikám, až se dostanu ke stylu, který mi přijde smysluplný.“
JeN Hovorka tvrdí: „Nezamýšlím se nad tím, že bych lovil něco, co se tady děje. Ale je skvělé, že spousta mých kamarádů jsou zároveň lidé, jejichž hudbu chci poslouchat a baví mě. V takové komunitě se pak dá tvořit.“ A Adam Urban dodává: „Není to tak, že bych každý den cíleně koukal na web. Ale když se zajímáte o nějaký styl hudby a chodíte do podobných podniků, tak na něco smysluplného dříve nebo později trefíte.“
Rozhovor vedl Milan Tesař (Radio Proglas). V pořadu uslyšíte ukázky z nahrávek Six Pieces (JeN Hovorka), Ab Origine (Adam Urban) a Rosedout Lambada (Zorba že ja Buddha).
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.