Kristina Barta: V čase covidu mi uzávěrky chybí
V březnovém Rozhovoru měsíce zazněly v předpremiéře ukázky z novinky pianistky Kristiny Barty, Love and Passion. Do studia ČRo Jazz přišla se svým partnerem a současně bubeníkem Markem Urbánkem. Poslouchejte rozhovor ze záznamu.
Kristina Barta si získala uznání a řadu ocenění ve velice rané fázi své kariéry a to ještě před vydáním debutu EMA29 v roce 2017. Nyní před ní stála nová výzva, a to dokončit nové album Love and Passion v době pandemie. Stejně tak se vyrovnat s nástrahami distanční výuky svých malých studentů.
Na úvod jsme přirozeně otevřeli téma vzniku alba Love and Passion a s tím spojenými výzvami. „Natáčeli jsme na přelomu srpna a září v Sono Records. Potom jsme začali všechno filtrovat a následně míchat. Akorát byl problém v tom, že se všechno míchalo u našeho rakouského vydavatele Alessa Records. Kvůli pandemii jsme se tam nemohli dlouho dostavit osobně, a proto jsme to prakticky míchali po emailech a občas si zavolali. Pro nás všechny v kapele to byla novinka a úplně jiný styl práce, než sedět přímo ve studiu,“ říká Kristina, kterou obratem doplnil i Marek Urbánek:
Čtěte také
Kristina jako hlavní skladatelka souboru má velkou zodpovědnost, a proto i silný sklon k perfekcionismu. Po vydání debutu EMA 29, který na vlnách ČRo Jazz probrala před čtyřmi lety s kolegou Milanem Tesařem, slibovala, že se s další deskou nebude tolik párat. Kreativně to dodržela, ale čas a energii vzaly nakonec jiné povinnosti:
„Celý ten kreativní proces byl kratší. Říkala jsem si, že jsem se už poučila a přišel čas to udělat rychleji. Ale teď se zase víc babrám v PR věcech, například aby byla deska pořádně vidět. Pandemie to zkomplikovala i v tom smyslu, že se piplám v nejrůznějších věcech, které bych už měla nechat být, ale nemám nad sebou smrtelné uzávěrky.“
Výzvy distanční výuky
Pandemie ovlivnila Kristinu a Marka i v tom smyslu, že své studenty vyučují distančně. Práci pedagožky na ZUŠ v Ratibořické ulici v Praze si Kristina vždy pochvalovala, protože vždy získala zajímavou zpětnou vazbu od svých studentů. Nyní je osobní kontakt s žáky velice omezený.
„Já už jsem z toho úplně vyřízená. Nemám jim to za zlé, ale děti si poberou z mého výkladu jen zlomek procent. Do toho, ať už si dají kamerku, jak chtějí, tak jim pořád vidím špatně na prsty. Osobně bych zakročila a za tu ruku bych to dítě vzala, ale tady to bohužel nejde,“ říká Kristina, kterou doplnil bubeník Marek Urbánek, který vyučuje na mezinárodní konzervatoři v Praze:
„Výuka dechových a melodických nástrojů nějak probíhat může, v rámci stupnic nebo dlouhých tónů. Ale když chceš, aby to děcko nějak hrálo, tak to opravdu nejde kvůli kvalitě přenosu. U bicích je to opravdu tragédie. Studentům proto zadávám úkoly. Ti se natočí, pošlou mi to a další týden jim ukazuju své postřehy na jejich videa.“
Občas si říkám, že by mě bavilo být spíš filmař
Když už jsme u videa, tak u skladby Love and Passion, jakožto jednu z mála skladeb, která je doplněná o vokály, si soubor odbyl svou klipovou premiéru. „Když píšu hudbu, tak si představuju vizualizace. Občas si říkám, že by mě bavilo být spíš filmař. Mě to baví celé, ale jenom je to hrozně náročné. Klíčovým prvkem jsou výjevy v mojí hlavě, které se snažím zachytit. V tomto ohledu mi moc pomohl kameraman Miroslav Šmikmátor.“
Videoklip kapela vypustí 11. dubna. V ten den proběhne i křest alba v pražském klubu Jazz Dock a podle aktuálních vládních nařízení to vypadá, že se na video bude muset soubor spolehnout i v tomto případě.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.