Vilém Spilka v poslechovém testu: Jsem spíš intuitivní skladatel

26. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vilém Spilka - profil

Vilém Spilka je člověkem, který sedí ne na příslovečných dvou, nýbrž na několika židlích. Obdivuhodné je, že to zvládá s naprostou samozřejmostí. Ať už je to pozice vedoucího Katedry jazzové interpretace na JAMU, pořádání brněnského JazzFestu nebo dráha jazzového kytaristy. Snažili jsme se zvolit „kvízové otázky“ tak, aby se na všechny židle dostalo.

Vilém Spilka samozřejmě ihned poznal brněnskou bluegrassovou legendu Poutníky. Při krátké debatě o bluegrassu a folku došlo i na otázku, proč natočil album coververzí Jana Nedvěda: 

„Protože si myslím, že ty písničky jsou v rámci té jednoduchosti dobře napsané a dá se s nimi ledacos dělat. Asi bych našel nějaké další kapely, od kterých bych mohl dělat coververze, ale už mi to připadá jako včerejší zboží.“

Čtěte také

Ani na Wese Montgomeryho se Vilém nachytat nenechal: „Wes Montgomery - to je asi nejlepší jazzový kytarista, kterého si dokážu představit. Jednak samozřejmě hraje úplně neuvěřitelné věci, ale zároveň má ve své hře neskutečnou emoci…přitom měl hrozně těžký život; měl tři zaměstnání, protloukal se, jak mohl, až vlastně na konci života se dostal do pozice, kde se mohl živit hudbou. V jednom období jsem se snažil hrát palcem jako on, zkoušel jsem ho kopírovat - hodně mě to bavilo.“

Společné album Pata Methenyho a Johna Scofielda poznal Vilém po drobné nápovědě: „To je asi moje nejoblíbenější generace. Od Johna Scofielda bylo první CD, které jsem si kdy koupil. Pata Methenyho jsem hodně poslouchal, Billa Frisella, desku Give and Take od Mikea Sterna. John Abercrombie - na něm se mi líbí i to, jak se v závěru kariéry vrátil ke hraní palcem; pro mě to je člověk, který nejde po technice, ale po muzice.“

Vzhledem k tomu, že se jedná o album dvou výrazných kytaristů i skladatelů, zeptali jsme si i na Vilémův kompoziční systém:

„Systém nemám žádný - to je můj koncept (smích). Myslím, že jsem intuitivní skladatel - ale samozřejmě, ptám se třeba Jirky Slavíka. Ten je v tomhle hodně daleko. Jdu po pocitu, náladě - ani neumím s žádným notačním programem, takže píšu všechno rukou. “

Počátky Jazzfestu Brno

Ukázku z alba Herbieho Hancocka náš host nepoznal. I tak byla příležitost, dozvědět se něco o vzniku JazzFestu Brno, předního českého jazzového festivalu:

„Byl to proces náhody, já jsem neměl ambici pořádat, když mi bylo šestadvacet. Chodil jsem tehdy na JAMU na hudební management a oslovili mě kluci z nižšího ročníku - Kuba Rejlek a Vlasta Trllo. Zeptali se mě, jestli bych s nimi nechtěl dělat festival, že si myslí, že o tom něco vím. Řekl jsem si ‚proč ne?’ - myslel jsem si, že to bude znamenat, že udělám nějakou dramaturgii, nabookuju kapely a bude to vyřešené - budu si moci hrát po zbytek času. Ale postupem času se to přehouplo do odlišného systému, kdy je to přesně obráceně.“

Vilém Spilka

Ukázka z alba Jaromíra Honzáka - bez problému identifikovaná - nás dovedla k historii Katedry jazzové interpretace, bez nadsázky pionýrského počinu v rámci českého hudebního vzdělávání:

„To je dlouhá story. Nejvíc za to můžou Patrik a Beáta Hlavenkovi. S tehdejším děkanem Vítem Spilkou (mým jmenovcem) a rektorem Ivem Medkem dali dohromady akreditaci jazzového oboru. Vzápětí vznikla podobná akreditace v Praze na HAMU, kde se toho ujal Míra Honzák.“

Ze záznamu rozhovoru se dozvíte i o Vilémových počátcích na brněnské jazzové scéně v 90. letech - také o tom, jak se mohou profilovat studenti JAMU a v neposlední řadě, jestli spolu mohou souviset jazz a bluegrass. Srdečně zveme k poslechu!

Seznam testovacích nahrávek: Vilém Spilka

Blues pro kytaru - Antonín Julina - Kvartet Orchestru Gustava Broma - V.A. Československý jazz 1962 - Supraphon – 1963

 ...a o mužským štěstí - Robert Křesťan - Poutníci - Poutníci - Supraphon – 1987

 O.G.D. (aka Road Song) - Wes Montgomery - Jimmy Smith and Wes Montgomery - Further Adventures of Jimmy and Wes - Verve Records – 1969

 Say The Brother's Name - Pat Metheny - John Scofield & Pat Metheny - I Can See Your House From Here - Blue Note – 1994

 Space Captain - Matthew Moore - Herbie Hancock (feat. Susan Tedeschi) - The Imagine Project - Sony Music – 2010

 Constant Struggle - Jaromír Honzák - Jaromír Honzák Quintet - Present Past - Indies Records - 2003

 Clona - Petr Maceček - Szaturma - Phi - Hevhetia – 2020

 The Forgotten Village - Shai Maestro - Shai Maestro - The Dream Thief - ECM Records - 2018

Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?