Lars Danielsson – Sun Blowing

12. září 2016
Morten Lund, Lars Danielsson, Marius Neset

Tři výrazné postavy skandinávské jazzové scény – švédský kontrabasista Lars Danielsson, dánský bubeník Morten Lund a norský saxofonista Marius Neset – si zkraje roku 2014 odskočily od svých hlavních hudebních projektů a sešly se v kodaňském studiu Millfactory. Jejich vůbec první společné hudební setkání vyústilo v desku Sun Blowing, která mezi podobnými počiny vyniká natolik, že jsme ji pasovali na Album týdne.

Ostřílení skandinávští muzikanti Danielsson s Lundem se dobře znají z kapel zpěvačky Caecilie Norby, respektive kytaristy Ulfa Wakenia. Spojení s o generaci mladším saxofonistou Nesetem je pak dílem náhodného setkání ve vlaku, který trojici seveřanů vezl z festivalu Jazz Baltica zpět do Kodaně, kde jak Danielsson a Lund, tak i Neset bydlí. Morten Lund v Nesetovi okamžitě poznal spřízněnou duši a když se mu o nějaký čas později naskytla možnost nahrávat ve vyhlášeném kodaňském studiu Millfactory, hned věděl, jakou formaci povolat.

Jak už bylo zmíněno, jednalo se o vůbec první společné hudební setkání této trojice, navíc hned v leckdy svazující atmosféře nahrávacího studia a v poněkud obnaženém formátu saxofon/kontrabas/bicí. Nicméně Lund, iniciátor této session, od počátku věřil v dobrý výsledek: „Trio saxofon/ kontrabas/bicí vám dává prostor a svobodu. Od počátku jsem cítil, že všichni sdílíme stejnou vášeň pro kouzlo okamžiku.“ Během jednoho odpoledne tak vznikly finální verze všech osmi skladeb, které jsou na albu Sun Blowing obsaženy.

Je pochopitelné, že kdo zná prokomponované desky Mariuse Neseta (Birds, Pinball) či lyrické suity Larse Danielssona (Liberetto, Tarantella), může být deskou Sun Blowing překvapen. Všichni tři jsou zde zachyceni v situaci, v níž je dobře neznáme – v harmonicky uvolněném formátu saxofonového tria, bez pevnějších mantinelů daných formou kompozic.

Morten Lund, Marius Neset, Lars Danielsson

Je však třeba dát za pravdu Mortenu Lundovi a jeho předpokladům a konstatovat, že trio se s touto nezvyklou svobodou vyrovnává s velkou chutí. Vůdčí roli si tak nějak přirozeně přisvojil saxofonista Marius Neset, ačkoliv celé album přichází do distribuce pod jménem kontrabasisty a autora rovné poloviny skladeb Danielssona.

V úvodní bluesové Little Jump Nesetova hra svou virtuozitou a nápaditostí odkazuje na Chrise Pottera nebo Donnyho McCaslina. Jeho melodické linky suverénně plují po solidním rytmickém podkladu dánsko-švédské dvojice a pohotově reagují na impulzy, které zejména Morten Lund svým rytmicky pestrým doprovodem vysílá.

Jelikož se jedná o skandinávskou kapelu, nemůžou pochopitelně chybět baladické, folklórně laděné kusy. Ty reprezentují třeba titulní skladba Sun Blowing (Danielsson) nebo devítiminutová meditace Salme (Neset). U obou těchto kompozic se posluchač neubrání vzpomínce na Jana Garbarka, jehož hudební výraz má na Neseta evidentně velký vliv. V jediné převzaté skladbě, závěrečné The Cost Of Living z pera Dona Grolnicka, odkazuje trio na zesnulého saxofonistu Michaela Breckera, který měl tuto baladu v repertoáru.

Když se řekne formát saxofon/kontrabas/bicí, většině zasvěcených se asi vybaví průkopníci Sonny Rollins, Lee Konitz či John Coltrane, případně jejich pokračovatelé Ornette Coleman, Sam Rivers, Joe Henderson a ze současníků třeba David Liebman, Joushua Redman a Mark Turner. Tito (a mnozí další) se na tento formát a jeho nároky zjevně specializují a v porovnání s jejich alby je deska Sun Blowing spíše jakýmsi letmým experimentem.

Díky zdravé odvaze tento experiment podstoupit a v kombinaci s nespornou virtuozitou i hudební zkušeností, se však Danielssonovi, Lundovi a Nesetovi podařilo „na první dobrou“ až překvapivě přesvědčivé dílo, které je velkým příslibem do budoucna.

Lars Danielsson – Sun Blowing

Lars Danielsson – kontrabas

Morten Lund – bicí

Marius Neset – tenor saxofon, soprán saxofon

Label: ACT, 2016

www.lars-danielsson.com