Michael Wollny & Vincent Peirani – Tandem

21. listopad 2016

Invenční německý pianista a neméně nápaditý francouzský akordeonista dokonale naplňují význam slova tandem. Společně nejen „táhnou“, ale snad i dýchají. Spojují je nejen kořeny v evropském jazzu, klasické hudbě i lidové tradici, ale hlavně hudební prožitky a nálady, smysl pro snivost a prostor.

Setkání dvou výjimečných osobností evropského jazzu, německého pianisty Michaela Wollnyho a francouzského akordeonisty Vincenta Peiraniho, zprostředkovalo původně vydavatelství ACT. Jen jako jednorázovou koncertní příležitost k 20. výročí firmy v roce 2012. Bez dalších plánů. Jenže spontánní jam se vydařil natolik, že nepokračovat ve spolupráci by znamenalo prostě hřích.

„Bylo to, jako bychom spolu hráli dekády! Nemuseli jsme mluvit, nemuseli jsme na sebe ani kouknout, prostě jsme společně dýchali. S Vincentem můžete svobodně bloumat celou paletou žánrů a nálad a nic se vám nepostaví do cesty,“ vzpomíná s nelíčeným nadšením Michael Wollny.

Prvním albovým výsledkem spolupráce se stalo zdařilé album Thrill Box (2013), natočené v triu s kontrabasistou Michelem Benitou. Prostřednictvím titulu Tandem se ovšem dostali Wollny a Peirani v komunikaci ještě dál, intuitivní spolupráce v duu jim svědčí.

Na jedné straně sice musejí více dbát o promyšlenou plnost aranžmá. „Stále méně a méně slyším Vincenta, jak hraje coby akordeonista, a stále více ho vnímám jako celý orchestr s tisícem zvukových možností,“ potvrzuje Wollny. Ale na straně druhé na duové nahrávce nic nečeří dojem elegantní průzračnosti. A to i v momentech, kdy se noty rozletí v tempu věru závratném.


Zcela záměrně jsme nechtěli točit koncepční album, ale raději zahrnout do nahrávky opravdu široké spektrum stylů. Já i Vincent posloucháme a milujeme všechny druhy muziky. Aranžmá některých skladeb jsme připravovali s velkou péčí, ale v dalších kusech jsme se zase naprosto svobodně otevírali spontánním nápadům.

Materiál, vybraný na album Tandem, působí zdánlivě velmi nesourodě až roztěkaně. Krom čtyř autorských kompozic, spravedlivě rozdělených mezi protagonisty, slyšíme na albu úpravy melodií islandské zpěvačky Björk či amerického písničkáře Sufjana Stevense vedle osobitého zaranžování Adagia pro smyčce (1936) z pera amerického skladatele Samuela Barbera (1910–1981).

K „tradičnější“ americké jazzové škole zase odkazuje, byť samozřejmě také svébytně uchopený, motiv Vignette, převzatý od kontrabasisty a skladatele Garyho Peacocka (uznávaného sólisty i sidemana Alberta Aylera, Keithe Jarreta či Billa Evanse). Pořádná všehochuť.

Přesto se koncepce, nebo alespoň jednotnost a soudržnost alba, projevuje jaksi sama od sebe. Naprosto jasné pojítko totiž vytváří už osobitý sound protagonistů, způsob komunikace nástrojů, společný feeling.

Tandem přestavuje více než jenom Album týdne. Bez pochyb se zařadí mezi nejzajímavější letošní počiny evropského jazzu.

03744016.jpeg

Michael Wollny & Vincent Peirani – Tandem

Michael Wollny – pianoVincent Peirani – akordeon, melodika

Label: ACT, 2016

www.michaelwollny.comwww.vincent-peirani.com

autor: Tomáš S. Polívka
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.